Filozofia starożytna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-FST23-M-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia starożytna |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Filozofii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Zaliczone zajęcia z historii filozofii |
Skrócony opis: |
Zajęcia koncentrują się na problemowej prezentacji historii filozofii, przez co student zyskuje możliwość nowego spojrzenia na kształtowanie się kluczowych zagadnień filozofii (problemów etycznych, ontologicznych i kosmologicznych, relacji duszy i ciała, myśli i języka do rzeczywistości) oraz pojęć filozoficznych z dziedziny filozofii starożytnej (takich jak filozofia, piękno, dobro, byt, Bóg, idea, wola, intelekt, cnota, twórczość, natura, czas). Ponadto, z perspektywy problemowej przedstawione zostanie formowanie się i wzajemne oddziaływanie szkół i nurtów filozoficznych. Istotnym wątkiem kursu jest ukazanie specyfiki poszczególnych epok w historii filozofii starożytnej, zwłaszcza tych mniej znanych, takich jak filozofia hellenistyczna oraz filozofia późnej starożytności. |
Pełny opis: |
Zajęcia koncentrują się na problemowej prezentacji historii filozofii, przez co student zyskuje możliwość nowego spojrzenia na kształtowanie się kluczowych zagadnień filozofii (problemów etycznych, ontologicznych i kosmologicznych, relacji duszy i ciała, myśli i języka do rzeczywistości) oraz pojęć filozoficznych z dziedziny filozofii starożytnej (takich jak filozofia, piękno, dobro, byt, Bóg, idea, wola, intelekt, cnota, twórczość, natura, czas). Ponadto, z perspektywy problemowej przedstawione zostanie formowanie się i wzajemne oddziaływanie szkół i nurtów filozoficznych. Dzięki takiemu porządkowi wykłady ofiarowują wieloaspektową syntezę filozofii starożytnej. Podczas wykładów omawiana będzie najnowsza literatura przedmiotu, sporne kwestie badawcze, nowe interpretacje oraz "białe plamy" w stanie badań. Chcemy pokazać, że historia filozofii jest dyscypliną, która jest żywa i wciąż się rozwija (zarówno w sensie merytorycznym – hermeneutyki problemów, jak i metodologicznym). Istotnym wątkiem kursu jest ukazanie specyfiki poszczególnych epok w historii filozofii starożytnej, zwłaszcza tych mniej znanych, takich jak filozofia hellenistyczna oraz filozofia późnej starożytności. |
Literatura: |
Wybór z tekstów źródłowych: Autorzy starożytni analizowani we fragmentach: Homer, Hezjod, presokratycy, Platon, Arystoteles, Epikur, Lukrecjusz, Cyceron, Muzoniusz Rufus, Epiktet, Seneka, Marek Aureliusz, Simplikios, Porfiriusz, Plotyn, myśliciele arabscy. Sugerowana literatura przedmiotu: H. Arendt, Wola; Dembińska D., Człowiek odkrywa człowieka; E.R. Dodds, Grecy i irracjonalność; J. Domański, Scholastyczne i humanistyczne pojęcie filozofii; M. Erler, Homoiosis theoi and Epicurean Self-cultivation; M. Foucault, Sobąpisanie; M. Foucault, Hermeneutyka podmiotu; O. Gigon, Główne problemy filozofii starożytnej; P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe; P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna?; P. Hadot, Twierdza wewnętrzna; W. Jaeger, Paideia; P. Laín Entralgo, The therapy of the word in classical antiquity; R.J. Newman, 'Cotidie meditare: Theory and Practice of the meditatio in Imperial Stoicism'; J. Sellars, Lekcje stoicyzmu M. Stróżyński; Filozofia jako terapia w pismach Marka Aureliusza, Plotyna i Augustyna |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: - zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych; - zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie; - zna metody interpretacji tekstu filozoficznego; - ma wszechstronną znajomość i dogłębne rozumienie roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury; - zna na poziomie rozszerzonym terminologię filozoficzną w języku polskim w wybranej subdyscyplinie filozoficznej; - zna podstawową terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym; - wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie wybrane kierunki i stanowiska współczesnej filozofii w zakresie historii filozofii starożytnej; - ma gruntowną znajomość metod badawczych i strategii argumentacyjnych wybranej subdyscypliny filozoficznej oraz gruntowną znajomość metod interpretacji tekstu filozoficznego; - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz historycznej zmienności jego znaczeń. Nabyte umiejętności: - poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną; - wykrywa zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturalnymi oraz określa relacje między tymi zależnościami; - konstruuje i rekonstruuje argumentacje z perspektywy różnych stanowisk filozoficznych, uwzględniając właściwe każdemu z nich typy argumentacji i dostrzegając zachodzące między nimi zbieżności i różnice. Nabyte kompetencje społeczne: - zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego; - jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; - ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych oraz odpowiedzialności za jego zachowanie; - ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
sprawdzian ustny Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK-MON
PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Łapiński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Łapiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.