Człowiek w przestrzeni: wprowadzenie do geografii ludności i osadnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4208-CzwP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Człowiek w przestrzeni: wprowadzenie do geografii ludności i osadnictwa |
Jednostka: | Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG) |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Euroreg Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie podstawowej wiedzy z zakresu geografii społecznej oraz ukazanie roli przestrzeni w wyjaśnianiu i opisywaniu funkcjonowania współczesnych społeczeństw. Omawiane zagadnienia obejmują w szczególności geografię ludności, geografię osadnictwa oraz przestrzenne zróżnicowania innych wybranych zjawisk społecznych. Prezentowana na wykładzie wiedza dotyczy różnych skal przestrzennych, przy czym bardziej szczegółowo prezentowane są przestrzenne zróżnicowania zjawisk społecznych w Polsce. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje 5 bloków tematycznych: 1) Geografia społeczna jako nauka (przedmiot badań, teorie, metody) 2) Geografia ludności (rozmieszczenie ludności, ruch naturalny i przejście demograficzne oraz epidemiologiczne, migracje) 3) Geografia osadnictwa (formy i struktury osadnicze, ekologia społeczna, społeczności lokalne, zbiorowości terytorialne, geografia urbanistyczna, gentryfikacja, suburbanizacja) 4) Przestrzenne zróżnicowanie wybranych zjawisk społecznych (m.in. poziom i jakość życia, ubóstwo, bezrobocie, zachowania wyborcze, segregacja społeczna) 5) Przestrzeń społeczna współczesnej Polski |
Literatura: |
Literatura nieobowiązkowa: • Lisowski A., 1996, Geografia społeczna nowa koncepcja dyscypliny, Czasopismo geograficzne, 67, 2; • Liszewski S., 2008, Geografia urbanistyczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego • Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, Wyd. Naukowe PWN SA, Warszawa • Okólski M., 2006, Demografia : podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Wydaw. Naukowe Scholar, Warszawa • Okólski M., Fihel A., 2012, Demografia: współczesne zjawiska i teorie, Wydaw. Naukowe Scholar, Warszawa • Węcławowicz G., 2003, Geografia społeczna miast, PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: (1) Wymienia i charakteryzuje główne współczesne procesy społeczne w ich wymiarze przestrzennym. (2) Charakteryzuje podstawowe rodzaje przekształceń przestrzennych struktur społecznych. W zakresie umiejętności: (1) Wyjaśnia przestrzenne uwarunkowania procesów społecznych. (2) Analizuje przyczyny i przebieg najważniejszych procesów i zjawisk społecznych uwzględniając ich przestrzenne zróżnicowanie. W zakresie kompetencji społecznych: (1) Potrafi odpowiednio określić priorytety podejmowanych działań w pracy indywidualnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach (50 pkt) oraz test jednokrotnego wyboru z materiału prezentowanego podczas zajęć (50 pkt). Do uzyskania zaliczenia konieczne jest minimum 60 pkt. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.