University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Pieszo przez miasto. Spacery badawcze po Warszawie

General data

Course ID: 4208-SbW-OG
Erasmus code / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Pieszo przez miasto. Spacery badawcze po Warszawie
Organizational unit: Centre for European Regional and Local Studies
Course groups: General university courses
General university courses in Euroreg
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses

Mode:

Classroom and field classes

Short description: (in Polish)

Ze względu na pogodę, kurs odbywać się będzie w systemie blokowym przez pierwszą połowę semestru zimowego.

Celem kursu jest zaznajomienie osób uczestniczących z podstawowymi kategoriami pojęciowymi służącymi do opisu procesów towarzyszących współczesnym przemianom miast. Podczas zajęć studenci i studentki będą mieli okazję przygotowywać i uczestniczyć w spacerach badawczych po wybranych trasach w Warszawie. Zajęcia, poza zapoznaniem się z zagadnieniami z zakresu studiów miejskich, mają na celu ćwiczenie umiejętności współpracy, projektowania spacerów badawczych i przekazywania informacji.

Full description: (in Polish)

Ze względu na pogodę, kurs odbywać się będzie w systemie blokowym przez pierwszą połowę semestru zimowego.

Celem kursu jest zaznajomienie osób uczestniczących z podstawowymi kategoriami pojęciowymi służącymi do opisu procesów towarzyszących współczesnym przemianom. Podczas zajęć studenci i studentki będą mieli okazję przygotowywać i uczestniczyć w spacerach badawczych po wybranych trasach w Warszawie. Kurs rozpoczną zajęcia wprowadzające poświęcone metodologii spaceru badawczego na podstawie przestrzeni kampusu uniwersyteckiego. Następnie – na przykładzie konkretnych miejsc w Warszawie - omawiane będą wybrane procesy zachodzące w mieście takie jak gentryfikacja, czy suburbanizacja. Tematy poszczególnych spacerów dobierane będą względem aktualnych problemów i wyzwań związanych m.in. z partycypacją i mobilizacją społeczną, dyskryminacją i marginalizacją niektórych grup mieszkańców, procesami suburbanizacyjnymi i protestami ulicznymi itp.

Bibliography: (in Polish)

Gehl, Jan, Svarre, Birgitte. (2013). Test walks [w:] How to study public life, s. 34. Waszyngton, Covelo, Londyn: Island Press.

Harvey, David. (2012). Bunt miast. Prawo do miasta i miejska rewolucja. Warszawa: Bęc Zmiana.

Jacobs, Jane (2014). Działanie chodników. [w:] Śmierć i życie wielkich miast Ameryki, s. 47-104. Warszawa: Centrum Architektury.

Kowalewski, Maciej, Bartłomiejski, Robert. (2020). Is it research or just walking? Framing walking research methods as “non-scientific”. Geoforum 11, s. 59-65.

Miessen, Markus. (2013). Koszmar partycypacji. Warszawa: Bęc Zmiana.

Nóżka, Marcjanna, Martini, Natalia. (2015). Metody mobilne i wizualne w praktyce badawczej. Zastosowanie fotospaceru w socjologicznych badaniach map mentalnych i zachowań terytorialnych ludzi. Przegląd Socjologii Jakościowej XI(4), s. 34-50.

Pobłocki, Kacper, Lech Mergler & Maciej Wudarski. (2013). Anty-Bezradnik przestrzenny: prawo do miasta w działaniu. Warszawa: Fundacja Res Publica.

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy, student/ka:

1. Charakteryzuje główne procesy społeczno-gospodarcze zachodzące w przestrzeni miejskiej Warszawy.

2. Operuje podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu studiów miejskich i socjologii miasta.

3. Zna zasady prowadzenia spacerów badawczych.

W zakresie umiejętności:

1. Wykorzystuje teorie socjologiczne do wytłumaczenia procesów społecznych zachodzących we współczesnym mieście.

2. Wyciąga wnioski i krytycznie analizuje informacje.

3. Opracowuje spacer badawczy na podstawie kwerendy danych.

W zakresie kompetencji społecznych:

1. Kształtuje w sobie postawę krytyczną poprzez interpretację wybranego problemu bądź procesu zachodzącego w mieście.

2. Rozumie powiązanie perspektyw teoretycznych z aktualnymi procesami w przestrzeni miejskiej.

3. Poszerza kompetencje w zakresie przekazywania informacji oraz współpracy w grupie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność na zajęciach (30%), aktywność (30%) i wykonywanie prac domowych i grupowych (40%).

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Field course, 30 hours, 25 places more information
Coordinators: Justyna Orchowska
Group instructors: Justyna Orchowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Field course - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)