MS3 - Sytuacje kryzysowe w życiu dziecka i rodziny 2300-MS3-PSW-ST
Konwersatorium (KON)
Semestr zimowy 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Literatura: |
Kędziora, K. (2012). Jeśli nie ubezwłasnowolnienie to co? Warszawa: PTPA. Schier, K. (2014). Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Wiszejko-Wierzbicka, D., Racław, M., Wołowicz-Ruszkowska, A. (2018). Byliśmy jak z kosmosu. Między (nie)wydolnością środowiska a potrzebami rodziców z niepełnosprawnościami. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych Wołowicz-Ruszkowska, A., McConnell, D. (2017). The Experience of Adult Children of Mothers with Intellectual Disability: A Qualitative Retrospective Study from Poland. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(3), 482-491. DOI: 10.1111/jar.12322. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (K_W01) Zna podstawową aparaturę pojęciową (K_W05) Posiada wiedzę na temat zagrożeń i problemów rodziny (K_W08) Posiada wiedzę na temat interpretowania wyników i badań dotyczących zagrożeń i problemów rodziny (K-W04) Zna mechanizmy powstawania zaburzeń w funkcjonowaniu rodziny (K_W06) Wie z jakich źródeł pozyskiwać informacje potrzebne do rozwiązywania problemów rodziny (K_W11) Rozumie podstawy społeczne, środowiskowe zaburzeń w rodzinie (K_W13) Wie jak rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych. Umiejętności (K_U13) Potrafi zdobywać informacje na tematy związane z rodziną i zestawiać dane istotne dla przygotowania opracowania wybranego problemu rodziny (K_U01) Potrafi interpretować złożone zjawiska dotyczące problemów rodziny. (K_U04) Potrafi proponować sposoby pomocy rodzinie (K_U03) Potrafi rozmawiać o problemach społecznych prowadzących do zaburzeń funkcjonowania rodziny, (K_U05) Umie stosować w praktyce wiedzę naukową w zakresie zagrożeń i problemów rodziny (K_U09) Obserwuje, rozumie i interpretuje zachowania i postawy członków rodziny, w której występuje konkretny problem (K_K03) Komunikuje się skutecznie niewerbalnie i werbalnie - w mowie i na piśmie Kompetencje społeczne (K_09) Nastawienie na obserwację, słuchanie, wspieranie (K-K05) Posiada zdolność do radzenia sobie w sposób wspierający w emocjonalnie drażliwych lub kryzysowych sytuacjach (K_K06) Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w różnych środowiskach społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach – dopuszczane są dwie nieobecności w semestrze. Każda dodatkowa nieobecność będzie skutkować obniżeniem oceny o jeden stopień. Praca na zajęciach – oczekuję, że studenci będą przygotowywać się do zajęć, czytać wskazane lektury i aktywnie uczestniczyć w dyskusjach, wyrażać opinie, wątpliwości, zdawać pytania, komentować głosy innych (w tym autorów tekstów). Dodatkowe prace i zadania – każdy student będzie zobowiązany do przygotowania i wygłoszenia prezentacji (referatu) na wybrany temat w oparciu o materiały (literaturę, film) z zakresu tematyki zajęć. |
Zakres tematów: |
Czym jest rodzina? Ewolucje definicji rodziny. Procesy wewnątrzrodzinne. Przemiany ról społecznych kobiet i mężczyzn. Nowe macierzyństwo i nowe ojcostwo. Alternatywne modele rodziny. Instytucje i organizacje działające na rzecz rodziny. Formy wsparcia rodzin. Teorie kryzysów. Rodzaje sytuacji kryzysowych. Przebieg reakcji kryzysowej w zależności od rodzaju sytuacji. Specyfika interwencji kryzysowej. Prawne podstawy wsparcia rodzin. Czy wsparcie może być złe? Instytucje i deinstytucjonalizacja. Ubezwłasnowolnienie. Sytuacje trudne w życiu dziecka / związane z dzieckiem: dzieci CODA, parentyfikacja, rodzeństwo osób z niepełnosprawnościami, rodzice z niepełnosprawnościami itd Dylematy prokreacyjne: diagnostyka przedurodzeniowa, przesłanka niepełnosprawności jako wskazanie do przerwania ciąży – dylematy moralne Wybrane sytuacje kryzysowe indywidualne i rodzinne: strata dziecka, niepełnosprawność/ choroba dziecka itd., zaniechanie opieki (np. oddanie dziecka do instytucji) Niewłaściwe wykonywanie obowiązków rodzicielskich. Psychiczne opuszczenie dzieci, czynne odrzucenie. Konsekwencje niewłaściwego wykonywania obowiązków rodzicielskich: ograniczenie lub odebranie praw rodzicielskich, instytucja rodziny zastępczej i prawnego opiekuna. Współczesne modele rodzicielstwa, zmiany w strukturze rodziny: współrodzicielstwo, rodzicielstwo mono-parentalne, macierzyństwo zastępcze i inne. |
Metody dydaktyczne: |
pokaz, film, dyskusja, praca z tekstem |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.