Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i techniki badania życia politycznego 2102-L-D3MTBZ
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 75
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1. A. J. Chodubski, Wstęp do badań politologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008.

2. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004.

3. E. Babbie, Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2009.

4. G. Babiński, Pomiar w naukach społecznych. Problemy ogólne i zasady budowy skal, w: Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, opr. M. Malikowski, M. Niezgoda, WSSG Tyczyn, Tyczyn 1997.

5. H. Blalock, Statystyka dla socjologów, Warszawa 1971.

6. J. Garlicki, Badania przedpromocyjne i skuteczność promocji, Warszawa 1996.

7. J. Garlicki, Socjologiczny wymiar studiów europejskich, [w:] Studia europejskie. Zagadnienia metodologiczne, K.A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski (red.), Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010.

8. J. R. Sielezin, Badania źródłoznawcze w politologii. Wybrane zagadnienia metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2010.

9. J.S. Mill, System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej, PWN, Warszawa 1962.

10. K. Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa 1965.

11. R. A. Podgórski, Metodologia badań socjologicznych. Kompendium wiedzy metodologicznej dla studentów, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Olsztyn 2007.

12. R. Dyoniziak, Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Wydawnictwo Universitas, Toruń 2004.

13. R. K. Merton, O znaczeniu teorii socjologicznej dla badań empirycznych, w: Metody analizy socjologicznej. Wybór tekstów pod red. A. Sułka, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego 1986.

14. R. Mayntz, K. Holm, P. Hübner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN 1985.

15. R.K. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna , PWN, Warszawa.

16. S. Mika, Psychologia społeczna, PWN 1981.

17. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 1985.

18. S. Nowak, Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008.

19. S. Ossowski, Dzieła tom IV, PWN, Warszawa 1967.

LITERATURA DLA SZCZEGÓLNIE ZAINTERESOWANYCH

1. A. Kubiak, I. Przybyłowska, O trudnościach w formułowaniu sondażowych prognoz przedwyborczych, [w:] Analizy i próby technik badawczych w socjologii, t. X, IFiS PAN, Warszawa 2001.

2. B. Gębski, Wprowadzenie do metod badań społecznych. Problemy konstruowania modeli jakościowych badanych zjawisk, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Warszawa 2008.

3. B.L. Whorf, Język, myśl, rzeczywistość, Wydawnictwo KR, Warszawa 2002.

4. H. Buczyńska – Garewicz, Koło wiedeńskie, Comer. Toruń 1993.

5. J. G. Kemeny, Nauka w oczach filozofa, PWN, Warszawa 1967.

6. J. Koniarek, Reguły poprawnego formułowania pytań kwestionariuszowych, w: Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne, (red.) K. Lutyńska, A. P. Wejland, Ossolineum, Wrocław 1983.

7. K. Lutyńska, Wywiad kwestionariuszowy, Wrocław 1984.

8. P. Abell, Modele w socjologii, PWN, Warszawa 1975.

9. S. Andreski, Nauki społeczne jako czary: dymna zasłona żargonu, [w:] Czy kryzys socjologii?, Czytelnik, Warszawa 1977.

10. S. Feldman, Wartości, ideologia i strukturyzacja postaw politycznych, [w:] Psychologia polityczna, D.O. Sears, L. Huddy, R. Jervis (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

11. T. S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, PWN, Warszawa 1968.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

EK1 – Zna podstawowe kierunki badań społecznych (W09).

UMIEJĘTNOŚCI

EK2 - Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych w celu analizowania i interpretowania istotnych zjawisk i procesów społecznych (U03).

EK3 - Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi oraz wykorzystywać metody i techniki badawcze w celu diagnozowania i prognozowania różnorodnych zjawisk społecznych (U05).

EK4 - Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimy) i nowoczesnych technologii (ICT) (U08).

EK5 - Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, uzasadniać je oraz konfrontować z poglądami innych studentów i różnych autorów (U09).

EK6 - Ma umiejętność gromadzenia, hierarchizowania, przetwarzania informacji dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł (U11).

KOMPETENCJE

EK7 - Ma potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy oraz doskonalenia i poszerzania umiejętności (K07).

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia kursu jest:

a. pozytywny wynik pisemnego zaliczenia w formie testowo-opisowej oraz merytoryczna aktywność i obecność podczas zajęć,

b. przygotowanie i zaprezentowanie podczas zajęć 12-14 projektu badania empirycznego zawierającego sformułowanie problemu badawczego i hipotez, narzędzie badawcze (ankietę, kwestionariusz, scenariusz lub plan eksperymentalny ) oraz instrukcje dla poszczególnych uczestników procesu badawczego, charakterystykę doboru próby/badanych oraz uzasadnienie wyboru określonej techniki badawczej.

Prowadzący zastrzega sobie prawo zwolnienia słuchacza z testu, jeśli ten spełnił następujące warunki: aktywności polegającej na zebraniu 21 punktów podczas zajęć oraz projekcie zaliczeniowym przygotowanym na ocenę bardzo dobrą.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do przedmiotu i omówienie zasad zaliczenia kursu

2. Co to jest nauka i co jest nauką? Jak (i czy) rozwija się nauka?

3. Bariery nauki

4. Wprowadzenie do technik badawczych w naukach społecznych

5. Wprowadzenie do badań ilościowych

6. Sztuka i nauka przygotowania narzędzia badawczego w badaniach ilościowych (ankiety i kwestionariusze)

7. Eksperyment

8. Wywiady o charakterze eksploracyjnym

9. Przegląd jakościowych metod badań

10. Internet jako narzędzie i przedmiot badań

11. Badania neurobiologiczne – przyszłość badań ilościowych

12-14. Prezentacje projektów badawczych, dyskusje i ewaluacja

Metody dydaktyczne:

Przedmiot realizowany jest przez prowadzących zajęcia klasycznych i multimedialnych środków dydaktycznych. Stosowane będą różne formy pracy:

1/ metody aktywizujące: prezentacje projektów badawczych

2/ metody oparte na słowie: mini-wykład, dyskusja, praca z tekstem,

3/ klasyczna metoda problemowa.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:45 - 11:15, sala 05
Robert Staniszewski 35/32 szczegóły
2 każda środa, 11:30 - 13:00, sala 05
Robert Staniszewski 25/32 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Gmach Audytoryjny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)