Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

US-EU relations in a Changing World

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2100-MON-USEU-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: US-EU relations in a Changing World
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą oraz ewolucją stosunków transatlantyckich w okresie po zakończeniu II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem okresu pozimnowojennego. Zajęcia będą podzielone na trzy zasadnicze części, w ramach których omówione zostaną główne problemy w stosunkach pomiędzy USA i UE. W części pierwszej poruszone zostaną ogólne zagadnienia związane z rozwojem relacji między USA a Europą w okresie od zakończenia II wojny światowej do czasów obecnych. W kolejnych częściach omawiane będą zagadnienia z zakresu współpracy w dziedzinach politycznej i bezpieczeństwa, gospodarczej oraz społeczno-kulturowej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą oraz ewolucją stosunków transatlantyckich w okresie po zakończeniu II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem okresu pozimnowojennego. Zajęcia będą podzielone na cztery zasadnicze części.

Cześć pierwsza będzie koncentrować się na ogólnych zagadnieniach związanych z rozwojem relacji między Stanami Zjednoczonymi a Europą. Omawiane będą kwestie strategii bezpieczeństwa UE i krajów amerykańskich oraz ogólnych celów współpracy. W tej części omówione będą także zagadnienia związane ze sferą bezpieczeństwa (problem NATO, kwestie europejskich inicjatyw w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, wojna w Iraku).

Druga część zajęć koncentrować się będzie na problematyce stosunków ekonomicznych. Poruszane będą problemy współpracy i rywalizacji w transatlantyckich stosunkach gospodarczych.

W części trzeciej analizowane będą zagadnienia o charakterze społecznym i kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań globalnych oraz społecznych aspektów relacji transatlantyckich.

Kurs zakończony będzie podsumowaniem oraz prognozą stosunków transatlantyckich na przyszłość.

Literatura:

1. Literatura podstawowa:

Becker Jordan, Malesky Edmund, „The Continent or the “ Grand Large ”? Strategic Culture and Operational Burden-Sharing in NATO”, International Studies Quarterly, Volume 61, Issue 1, March 2017, Pages 163–180, https://doi.org/10.1093/isq/sqw039

Cordesman Anthony H., The U.S., NATO, and the Defense of Europe: Shaping the Right Ministerial Force Goals, CSIS – Center for Strategic and International Studies, 2018, https://csis-prod.s3.amazonaws.com/s3fs-public/publication/180627_US_NATO.Report.pdf?9jrlB.LEVnm9MvWGjS6Nyc3EKf3yD.E6

Erixon Fredrik, Lee-Makiyama Hosuk, „Europe in the Trumpworld: EU trade and security under the new US executive”, European Centre for International Political Economy (ECIPE), No. 07/2016, https://euagenda.eu/upload/publications/untitled-63805-ea.pdf

Ikenberry John G., „The end of liberal international order?”, International Affairs, Volume 94, Issue 1, January 2018, Pages 7–23, https://doi.org/10.1093/ia/iix241

Kundnani Hans, „What is the Liberal International Order?”, GMF, 2018, file:///Users/aya/Downloads/What%20is%20the%20Liberal%20International%20Order_Project%20edited.pdf

Miller Paul D., „This is How the Liberal International Order Dies”, Atlantic Council, 2018, https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/this-is-how-the-liberal-international-order-dies/

Riddervolda Marianne, Newsome Akasemi, „Transatlantic relations in times of uncertainty: crises and EU-US relations”, JOURNAL OF EUROPEAN INTEGRATION 2018, VOL. 40, NO. 5, 505–521, https://doi.org/10.1080/07036337.2018.1488839, https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/07036337.2018.1488839?needAccess=true

„Shared Vision, Common Action: A Stronger Europe A Global Strategy for the European Union’s Foreign And Security Policy” , https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/eugs_review_web_0.pdf

STELZENMÜLLER CONSTANZE, „HOSTILE ALLY The Trump challenge and Europe’s inadequate response, Brookings, 2019, https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2019/08/FP_20190820_hostile_ally.pdf

Stewart M. Patrick, The Liberal World Order Is Dying. What Comes Next?, Jan. 15, 2019, https://www.worldpoliticsreview.com/insights/27192/the-liberal-world-order-is-dying-what-comes-next

Stokes Doug, „Trump, American hegemony and the future of the liberal international order”, International Affairs 94: 1 (2018) 133–150; doi: 10.1093/ia/iix238, https://www.chathamhouse.org/sites/default/files/images/ia/INTA94_1_8_238_Stokes.pdf

The Future of the Global Liberal Order , World Economic Forum 2019, https://www.weforum.org/focus/the-future-of-global-liberal-order

Tranasatlantic Economy Report, 2019, https://www.uschamber.com/sites/default/files/te2019_-_full_study.pdf

Wickett Xenia, „Transatlantic Relations Converging or Diverging?”, Chatham House Report, 2018, https://www.chathamhouse.org/sites/default/files/publications/research/2018-01-18-transatlantic-relations-converging-diverging-wickett-final.pdf

Trans-Atlantic Scorecard, Brookings, https://www.brookings.edu/search/?s=Trans-Atlantic+Scorecard

2. Wybrane artykuły z:

• THE WASHINGTON QUARTERLY

• International Affairs

• Foreign Affairs

• National Interest

• The Economist

• and other magazines/journals…

3.Raporty amerykańskich i europejskich instytutów badawczych oraz instytucji.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student/ka powinien/powinna:

• posiąść podstawową wiedzę z zakresu stosunków transatlantyckich;

• uzyskać swobodę w wyszukiwaniu oraz analizowaniu kwestii związanych ze stosunkami transatlantyckimi dostępnymi w literaturze przedmiotu i w źródłach internetowych;

• rozwinąć umiejętność analitycznego i krytycznego myślenia;

• rozwinąć zdolność do formułowania przemyślanych konkluzji;

• rozwinąć zdolności w zakresie pisania o stosunkach transatlantyckich (umiejętność precyzyjnego formułowania myśli, tworzenia struktury tekstu, swoboda korzystania ze źródeł i umiejętność wykorzystywania ich w tekście /przypisy

i bibliografia);

• rozwinąć zdolność wypowiadania się oraz prezentowania swoich myśli na forum publicznym (poprzez udział w dyskusjach i debatach podczas zajęć oraz dzięki przygotowywaniu i przedstawianiu prezentacji na dany temat)

• rozwinąć umiejętności w zakresie wystąpień publicznych oraz przygotowywania i przedstawiania prezentacji

Metody i kryteria oceniania:

Warunki uzyskania zaliczenia:

1. Obecność na zajęciach oraz znajomość literatury i aktywność – 10 pkt.

2. Projekt studencki przedstawiony na zajęciach (przeprowadzenie badań na wybrany temat, opracowanie pisemne raportu oraz prezentacja na zajęciach) – 20 pkt.

3. Test końcowy - 20 pkt.

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)