US-EU relations in a Changing World
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-MON-USEU-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | US-EU relations in a Changing World |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą oraz ewolucją stosunków transatlantyckich w okresie po zakończeniu II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem okresu pozimnowojennego. Zajęcia będą podzielone na trzy zasadnicze części, w ramach których omówione zostaną główne problemy w stosunkach pomiędzy USA i UE. W części pierwszej poruszone zostaną ogólne zagadnienia związane z rozwojem relacji między USA a Europą w okresie od zakończenia II wojny światowej do czasów obecnych. W kolejnych częściach omawiane będą zagadnienia z zakresu współpracy w dziedzinach politycznej i bezpieczeństwa, gospodarczej oraz społeczno-kulturowej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z istotą oraz ewolucją stosunków transatlantyckich w okresie po zakończeniu II wojny światowej ze szczególnym uwzględnieniem okresu pozimnowojennego. Zajęcia będą podzielone na cztery zasadnicze części. Cześć pierwsza będzie koncentrować się na ogólnych zagadnieniach związanych z rozwojem relacji między Stanami Zjednoczonymi a Europą. Omawiane będą kwestie strategii bezpieczeństwa UE i krajów amerykańskich oraz ogólnych celów współpracy. W tej części omówione będą także zagadnienia związane ze sferą bezpieczeństwa (problem NATO, kwestie europejskich inicjatyw w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony, wojna w Iraku). Druga część zajęć koncentrować się będzie na problematyce stosunków ekonomicznych. Poruszane będą problemy współpracy i rywalizacji w transatlantyckich stosunkach gospodarczych. W części trzeciej analizowane będą zagadnienia o charakterze społecznym i kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań globalnych oraz społecznych aspektów relacji transatlantyckich. Kurs zakończony będzie podsumowaniem oraz prognozą stosunków transatlantyckich na przyszłość. |
Literatura: |
1. Literatura podstawowa: Becker Jordan, Malesky Edmund, „The Continent or the “ Grand Large ”? Strategic Culture and Operational Burden-Sharing in NATO”, International Studies Quarterly, Volume 61, Issue 1, March 2017, Pages 163–180, https://doi.org/10.1093/isq/sqw039 Cordesman Anthony H., The U.S., NATO, and the Defense of Europe: Shaping the Right Ministerial Force Goals, CSIS – Center for Strategic and International Studies, 2018, https://csis-prod.s3.amazonaws.com/s3fs-public/publication/180627_US_NATO.Report.pdf?9jrlB.LEVnm9MvWGjS6Nyc3EKf3yD.E6 Erixon Fredrik, Lee-Makiyama Hosuk, „Europe in the Trumpworld: EU trade and security under the new US executive”, European Centre for International Political Economy (ECIPE), No. 07/2016, https://euagenda.eu/upload/publications/untitled-63805-ea.pdf Ikenberry John G., „The end of liberal international order?”, International Affairs, Volume 94, Issue 1, January 2018, Pages 7–23, https://doi.org/10.1093/ia/iix241 Kundnani Hans, „What is the Liberal International Order?”, GMF, 2018, file:///Users/aya/Downloads/What%20is%20the%20Liberal%20International%20Order_Project%20edited.pdf Miller Paul D., „This is How the Liberal International Order Dies”, Atlantic Council, 2018, https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/this-is-how-the-liberal-international-order-dies/ Riddervolda Marianne, Newsome Akasemi, „Transatlantic relations in times of uncertainty: crises and EU-US relations”, JOURNAL OF EUROPEAN INTEGRATION 2018, VOL. 40, NO. 5, 505–521, https://doi.org/10.1080/07036337.2018.1488839, https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/07036337.2018.1488839?needAccess=true „Shared Vision, Common Action: A Stronger Europe A Global Strategy for the European Union’s Foreign And Security Policy” , https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/eugs_review_web_0.pdf STELZENMÜLLER CONSTANZE, „HOSTILE ALLY The Trump challenge and Europe’s inadequate response, Brookings, 2019, https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2019/08/FP_20190820_hostile_ally.pdf Stewart M. Patrick, The Liberal World Order Is Dying. What Comes Next?, Jan. 15, 2019, https://www.worldpoliticsreview.com/insights/27192/the-liberal-world-order-is-dying-what-comes-next Stokes Doug, „Trump, American hegemony and the future of the liberal international order”, International Affairs 94: 1 (2018) 133–150; doi: 10.1093/ia/iix238, https://www.chathamhouse.org/sites/default/files/images/ia/INTA94_1_8_238_Stokes.pdf The Future of the Global Liberal Order , World Economic Forum 2019, https://www.weforum.org/focus/the-future-of-global-liberal-order Tranasatlantic Economy Report, 2019, https://www.uschamber.com/sites/default/files/te2019_-_full_study.pdf Wickett Xenia, „Transatlantic Relations Converging or Diverging?”, Chatham House Report, 2018, https://www.chathamhouse.org/sites/default/files/publications/research/2018-01-18-transatlantic-relations-converging-diverging-wickett-final.pdf Trans-Atlantic Scorecard, Brookings, https://www.brookings.edu/search/?s=Trans-Atlantic+Scorecard 2. Wybrane artykuły z: • THE WASHINGTON QUARTERLY • International Affairs • Foreign Affairs • National Interest • The Economist • and other magazines/journals… 3.Raporty amerykańskich i europejskich instytutów badawczych oraz instytucji. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student/ka powinien/powinna: • posiąść podstawową wiedzę z zakresu stosunków transatlantyckich; • uzyskać swobodę w wyszukiwaniu oraz analizowaniu kwestii związanych ze stosunkami transatlantyckimi dostępnymi w literaturze przedmiotu i w źródłach internetowych; • rozwinąć umiejętność analitycznego i krytycznego myślenia; • rozwinąć zdolność do formułowania przemyślanych konkluzji; • rozwinąć zdolności w zakresie pisania o stosunkach transatlantyckich (umiejętność precyzyjnego formułowania myśli, tworzenia struktury tekstu, swoboda korzystania ze źródeł i umiejętność wykorzystywania ich w tekście /przypisy i bibliografia); • rozwinąć zdolność wypowiadania się oraz prezentowania swoich myśli na forum publicznym (poprzez udział w dyskusjach i debatach podczas zajęć oraz dzięki przygotowywaniu i przedstawianiu prezentacji na dany temat) • rozwinąć umiejętności w zakresie wystąpień publicznych oraz przygotowywania i przedstawiania prezentacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki uzyskania zaliczenia: 1. Obecność na zajęciach oraz znajomość literatury i aktywność – 10 pkt. 2. Projekt studencki przedstawiony na zajęciach (przeprowadzenie badań na wybrany temat, opracowanie pisemne raportu oraz prezentacja na zajęciach) – 20 pkt. 3. Test końcowy - 20 pkt. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.