Elementy rosyjskiej kultury prawnej. Nihilizm prawny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1CWPP12-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.9
|
Nazwa przedmiotu: | Elementy rosyjskiej kultury prawnej. Nihilizm prawny |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Prawa i Administracji |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu historii powszechnej i historii Rosji. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład prezentuje socjologiczno-prawne spojrzenie na rosyjską kulturę prawną, koncentrując się nie o historii, a na tradycji prawnej. Intencją jest ukazanie jednego ze źródeł dysfunkcjonalności obecnych w polskiej kulturze prawnej i znaczenia wpływów kulturowych dla współczesnych postaw wobec prawa. Zamiarem wykładu jest rozszerzenie wiedzy o społecznej istocie prawa, jako zjawiska kulturowego i zaprezentowanie swoistości rosyjskiej kultury i tradycji prawnej. Zadanie to będzie realizowane przez ukazanie genezy i cech specyficznych rosyjskiej tradycji prawnej w kontekście historycznym i intelektualnym. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest: • przedstawienie podstawowej wiedzy dotyczącej kulturowej tożsamości prawa; • ukazanie zależności między tradycją prawną a treścią rozwiązań prawnych; • zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi rozwoju prawa rosyjskiego; • ukazanie zależności wzajemnej między tradycją prawną i ustrojem społeczny i polityczny; • zaprezentowanie głównych kierunków rozwoju rosyjskiej nauki prawa; • przedstawienie przyczyn powstania w Rosji socjologii prawa; • rozważenie znaczenia marksizmu dla kształtowania się sowieckiego sposobu myślenia o prawie • wskazanie na czynniki blokujące mimetyczne reformy prawa; • wyjaśnienie kulturowych źródeł braku szacunku dla prawa. |
Literatura: |
Wybrana bibliografia: 1. [zbior.], Semiotyka dziejów Rosji, Wydawnictwo Łódzkie, Łodź, 1993; 2. Nikolai A.Berdiajev, Istoki i smysl russkogo kommunizma, Nauka, Moskva, 1990; 3. James H.Billington, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008 4. Zbigniew Cywiński, Krytyka i ignorancja. Uwagi o krytykowaniu prawa i atakowaniu prawników, inspirowane listem Lwa Tołstoja O Prawie (wraz z tłumaczeniem Listu), w: Jan Majchrowski (red.naukowa), Państwo-prawo-polityka w przestrzeni konstytucyjnej. Warszawa, Liber 2007, s.101-118; 5. Zbigniew Cywiński, Między samoderžaviem a nihilizmem - rosyjskie dyskusje o państwie prawnym u zarania XX wieku, Kwartalnik prawa publicznego, Rok III, Nr 2/2003. s. 58 - 94; 6. Zbigniew Cywiński, Sprawiedliwość przeciwko prawu. Rosyjskie spory o prawo i sprawiedliwość, w: Jerzy Kwaśniewski [red. naukowy], Normatywność współczesnej Polski, Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005, s. 207 - 255; 7. Zbigniew Cywiński, U źródeł terroru: nihilizm prawny a wykluczenie prawne. Przypadek rosyjski, w: Idee naukowe Adama Podgóreckiego. Pod red. Jerzego Kwaśniewskiego i Jana Winczorka, PTS, IPSiR UW, Warszawa 2009, s. 261 – 284. 8. Hans Kelsen, The Communist Theory of Law, F. A. Praeger, Inc, London, 1955; 9. Richard Pipes, Rosja carów, Wydawnictwo MAGNUM, Warszawa 2006; 10. Andris A. Plotnieks, Stanovlenie i razvitie marksistsko - leninskoi obscei teorii prava v SSSR, 1917 - 1936 gg., Zinatne, Riga, 1978; 11. Andrzej Walicki, Filozofia prawa rosyjskiego liberalizmu, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa1995; 12. Andrzej Walicki, Zarys myśli rosyjskiej od oświecenia do renesansu religijno filozoficznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005. 13. Alexander Vucinich, Social Thought in Tsarist Russia. The Quest for a General Science of Society, 1861 - 1917, University of Chicago Press, Chicago and London, 1976; 14. Vadim D.Zorkin, Pozitivistskaja teorija prava v Rossii, Izdatelstvo MGU, Moskva, 1978. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia student: • widzi prawo jako złożone zjawisko uwarunkowane społecznie i kulturowo; • opisuje podstawowe elementy kultury prawnej; • charakteryzuje tradycję prawną jako element kultury; • opisuje cechy odróżniające rosyjską kulturę prawną od zachodniej kultury prawnej; • wskazuje podstawowe czynniki wpływające na odmienność rosyjskiej tradycji prawnej; • opisuje skutki konfliktu kulturowego wynikającego z odmienności tradycji prawnej; • opisuje podstawowe etapy kształtowania się rosyjskiej tradycji prawnej; • charakteryzuje wątki prawne w XIX wiecznym rosyjskim dyskursie społecznym: • ocenia wpływ prawa na kształt ustroju społecznego i politycznego; • odróżnia generalne prawa od jednostkowych przywilejów i potrafi wskazać przykłady; • wskazuje źródła powstania w nauce rosyjskiej nurtu refleksji socjologiczno–prawnej; • odróżnia wpływy rosyjskiej tradycji prawnej od wpływów ideologii marksistowskiej w sferze ideologii prawnych; • opisuje mechanizm kształtowania się prawa sowieckiego w pierwszych dwóch dekadach; • poddaje krytyce upraszczające interpretacje rosyjskiej rzeczywistości i historii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności i pisemna praca zaliczeniowa związana z problematyką wykładu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.