Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dzieje człowieka - kultura, biologia, środowisko

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2800-PB-DZI
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dzieje człowieka - kultura, biologia, środowisko
Jednostka: Wydział Archeologii
Grupy: Konwersatoria profilowane dla II i III roku studiów dziennych licencjackich
Profil technologiczno-badawczy
Profile tematyczne dla II roku I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

uzupełniające

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie tematyki dotyczącej ewolucji człowieka, od pierwszych form dwunożnych i wyprostowanych (m.in. Ardipithecus) aż do pojawienia się i rozprzestrzenienia się człowieka współczesnego i początków cywilizacji, czyli okresu mniej więcej obejmujących ostatnie sześć milionów lat.

Pełny opis:

Wspomniane zagadnienia będą omawiane z dwóch, zasadniczych perspektyw: antropologicznej – dr Wiesław Więckowski oraz archeologicznej – dr Michał Przeździecki.

Pozwoli to słuchaczom na uzyskanie względnie pełnej i komplementarnej wiedzy obejmującej zarówno kwestie stricte biologiczne jak i kulturowe.

W pierwszej kolejności zostaną zaprezentowane znaleziska szczątków form przedludzkich (zwłaszcza australopiteków), pierwszych przedstawicieli rodzaju Homo (Homo habilis/rudolfensis i Homo ergaster/erectus), późniejszych przodków neandertalczyka i złowieka współczesnego – Homo heidelbergensis. Na zakończenie zaprezentowane zostaną znaleziska europejskie – neandertalczyków, i te związane z człowiekiem współczesnym, jego pojawieniem się w Afryce, zasiedleniem całego Starego Świata. Będą dyskutowane problemy z którymi boryka się interpretacja procesu ewolucji, pochodzenie (prawdopodobny przodek), czy charakterystyczna morfologia każdej z form. Poddane dyskusji zostaną główne nurty debaty dotyczącej ewentualnej odrębności gatunkowej, z uwzględnieniem osiągnięć paleogenetyki, czy kwestii rozprzestrzenienia się i przystosowań do klimatu.

W kontekście drugiego z przywołanych wątków omówione zostaną takie zagadnienia jak: zasięg geograficzny poszczególnych form, model społeczno-gospodarczy, kwestia pojawienia się narzędzi i tzw. „zachowań ludzkich”, pozostałości kultury materialnej, czy początki kultura duchowej; to ostatnie przede wszystkim u neandertalczyków, w tym kwestia istnienia pochowków i sztuki, a także później – w górnym paleolicie, także u człowieka współczesnego. Oddzielnie rozpatrzony zostanie problem współegzystencji oraz ewentualnych kontaktów pomiędzy neandertalczykiem i człowiekiem współczesnych, a także wciąż nierozstrzygniętej – zarówno w świetle danych archeologicznych, antropologicznych jak i genetycznych – zagadki wyginięcia neandertalczyka.

Literatura:

Literatura będzie dyskutowana przed wprowadzeniem nowej tematyki.

DUNBAR R., 2016, Człowiek biografia, Kraków.

LEWIN R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Warszawa.

PAABO S., 2015, Neandertalczyk w poszukiwaniu zaginionych genomów, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student:

- potrafi scharakteryzować i określić ramy przestrzenno-chronologiczne najważniejszych zjawisk paleoantropologicznych ostatnich sześciu milionów lat, a także zjawiska kulturowe składające się na definicję dolnego i środkowego paleolitu;

- zna przewodnie formy zabytków charakterystyczne dla kultur paleolitu dolnego, środkowego i wczesnej fazy paleolitu górnego;

- ma podstawową wiedzę w zakresie zmian klimatyczno-środowiskowych w okresie plejstocenu oraz ich wpływu na rozwój funkcjonujących wówczas społeczności.

- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w badaniach nad środkowym okresem epoki kamienia.

- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w badaniach nad filogenezą człowieka;

- rozpoznaje i potrafi scharakteryzować formy człowieka żyjące w ciągu ostatnich dwóch milionów lat

- zna podstawowe zasady doboru oraz krytycznej oceny informacji zawartych w publikacjach naukowych dotyczących;

- rozumie problematykę etyczną związaną z rzetelnością i uczciwością naukową w badaniach nad epoką kamienia i filogenezą człowieka;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Przeździecki, Wiesław Więckowski
Prowadzący grup: Michał Przeździecki, Wiesław Więckowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)