Multimedialny kurs polskiej literatury XIX wieku dla studentów obcokrajowców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3001-MKL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Multimedialny kurs polskiej literatury XIX wieku dla studentów obcokrajowców |
Jednostka: | Instytut Literatury Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Polonistyki |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Kurs adresowany jest do studiujących na Uniwersytecie Warszawskim obcokrajowców, w tym stypendystów Rządu RP oraz obywateli UE uczestniczących w programie Erasmus, także studiujących polonistykę. Warunkiem udziału w kursie jest znajomość języka polskiego na poziomie B2. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs proponuje świeże i nowoczesne spojrzenie na tzw. „długi wiek XIX” (1795-1918), równie atrakcyjne dla osób o różnym poziomie wiedzy wyjściowej, w tym także dla studentów kierunków niehumanistycznych. W interesującej i oryginalnej formie przekazuje skondensowaną wiedzę na temat źródeł polskiej świadomości narodowej, dostarczając kluczy do zrozumienia najważniejszych mechanizmów rządzących do dzisiaj naszą literaturą i kulturą, a więc także do bardziej świadomego i kompetentnego uczestnictwa w polskiej zbiorowości. Kurs nie powiela żadnego istniejącego przedmiotu z programu stacjonarnych studiów polonistycznych i jest próbą odejścia od historii literatury ujmowanej tradycyjnie, w kategoriach cezur i przełomów międzyepokowych, ku nowoczesnemu postrzeganiu dziewiętnastowieczności jako wieloprądowej formacji kulturowej. Zajęcia odbywają się przez Internet, z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi multimedialnych (filmy animowane, wykłady wideo, mapa interaktywna i in.). |
Pełny opis: |
Kurs proponuje świeże i nowoczesne spojrzenie na tzw. „długi wiek XIX” (1795-1918), równie atrakcyjne dla osób o różnym poziomie wiedzy wyjściowej, w tym także dla studentów kierunków niehumanistycznych. W interesującej i oryginalnej formie przekazuje skondensowaną wiedzę na temat źródeł polskiej świadomości narodowej, dostarczając kluczy do zrozumienia najważniejszych mechanizmów rządzących do dzisiaj naszą literaturą i kulturą, a więc także do bardziej świadomego i kompetentnego uczestnictwa w polskiej zbiorowości. Kurs nie powiela żadnego istniejącego przedmiotu z programu stacjonarnych studiów polonistycznych i jest próbą odejścia od historii literatury ujmowanej tradycyjnie, w kategoriach cezur i przełomów międzyepokowych, ku nowoczesnemu postrzeganiu dziewiętnastowieczności jako wieloprądowej formacji kulturowej. Zajęcia odbywają się przez Internet, z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi multimedialnych (filmy animowane, wykłady wideo, mapa interaktywna i in.). |
Literatura: |
Do kursu został napisany autorski podręcznik, którego kolejne rozdziały w formie plików pdf student będzie mógł pobrać na własny komputer lub wydrukować. Autorami podręcznika są Ewa Paczoska, Andrzej Fabianowski, Ewa Hoffmann-Piotrowska, Ewa Ihnatowicz, Urszula Kowalczuk, Tomasz Jędrzejewski, Karol Samsel, Michał Mizera i Damian Makuch. Obowiązkowe teksty literackie (wszystkie zostaną udostępnione w postaci plików pdf): Antoni Malczewski, Maria Zygmunt Krasiński, Nie-Boska komedia Adam Mickiewicz, Dziady część III Cyprian Norwid, Promethidion Bolesław Prus, Lalka (fragmenty) Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem, Gloria victis (fragmenty) Stefan Żeromski, Rozdzióbią nas kruki, wrony Henryk Sienkiewicz, Listy z podróży do Ameryki oraz Listy z Afryki (fragmenty) Maria Konopnicka, Italia Stanisław Wyspiański, Wesele Lektury uzupełniające (wszystkie zostaną udostępnione w postaci plików pdf): fragmenty książek: Oczy Dürera. O melancholii romantycznej Marka Bieńczyka, Niesamowita słowiańszczyzna Marii Janion, Romantyzm i egzystencja Marii Janion i Marii Żmigrodzkiej, Czarny człowiek. Krasiński wobec śmierci Marka Bieńczyka, Słowo i milczenie bohatera Polaków. Studium o „Dziadach” Ryszarda Przybylskiego, Powstanie styczniowe Stefana Kieniewicza, „Lalka”, czyli rozpad świata Ewy Paczoskiej, Ciała Sienkiewicza Ryszarda Koziołka, „Ja we śnie narodu przeklętym, uśpiony”. Stanisława Wyspiańskiego dramaty-sny Mirosławy Bukowskiej-Schielmann; artykuły: Bogusława Doparta Adam Mickiewicz – „Dziady”, O autokreacji i koncepcji sztuki w „Promethidionie” Norwida Grażyny Halkiewicz-Sojak, O „centrum” powieściowego świata w „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej Grażyny Borkowskiej, Pogranicza i ograniczenia. Pozytywiści wobec kresów Ewy Paczoskiej, „Listy z Afryki” Henryka Sienkiewicza w świetle dyskursu postkolonialnego Dariusza Trześniowskiego, Tadeusza Budrewicza Rok 1885 w poezji naszej, Andrzeja Nowakowskiego W stronę modernizmu. O estetycznych poglądach Marii Konopnickiej, Plotka o „Weselu” Wyspiańskiego Tadeusza Boya-Żeleńskiego, Młodopolska batalia o teatr Ireny Sławińskiej, „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w dwóch interpretacjach Andrzeja Wajdy (1973-1991) Joanny Walaszek. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent kursu: • nabywa umiejętności badania najważniejszych kontekstów literackich XIX wieku za pomocą narzędzi geografii literackiej i kulturowej; • potrafi każdorazowo wskazać centra, peryferie i granice kulturowe funkcjonujące w obrębie danej epoki: romantycznej, pozytywistycznej, modernistycznej, a także różnicować względem siebie i charakteryzować literaturę krajową i emigracyjną; • umie wyznaczyć trasy podróży i emigracji najważniejszych pisarzy XIX wieku i dostrzec w tych przemieszczeniach dynamikę kształtowania nowych obszarów polskości w Europie; • na podstawie wglądu w mapy interaktywne potrafi wyjaśnić genezę oraz znaczenie najważniejszych toposów XIX-wiecznej geografii literackiej, także dynamikę ich przemian w obrębie granic kraju pod zaborami i na emigracji; • potrafi poprzez wskazanie arcydzieł XIX wieku i sytuacji historycznej, w której powstawały, określić tożsamościowy charakter literatury tego wieku (od kształtowania polskiej mentalności insurekcyjnej po projekt ogólnej modernizacji kategorii polskości), także w skali jej obfitej i zróżnicowanej recepcji w wieku XX; • wskazuje różne przejawy i konsekwencje społecznego odbioru dzieł XIX-wiecznych w wieku XX, • dostrzega ich mitograficzny lub fantazmatyczny wymiar i społeczną rolę w przedefiniowaniu pojęcia polskości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady oceniania: • punktacja za poszczególne aktywności: o quiz do wykładu max.: 10 punktów (nie wlicza się do oceny końcowej) o quiz do lektury max.: 10 punktów (nie wlicza się do oceny końcowej) o test do modułu: max. 10 punktów (wlicza się do oceny końcowej) o zaliczenie końcowe w sali: max. 100 punktów (wlicza się do oceny końcowej); Ocena końcowa stanowić będzie średnią z sumy punktów zdobytych za poszczególne testy do modułów (max. 100 punktów) oraz z punktów uzyskanych za zaliczenie końcowe w sali, w stosunku 7:3 (70% za zajęcia online i 30% za zaliczenie w sali). Przeliczanie punktacji na ocenę końcową: • 0 pkt. – 50 pkt. – nzal • 51 pkt. – 59 – dostateczny • 60 pkt. – 69 pkt. – dostateczny + • 70 pkt. – 79 pkt. – dobry • 80 pkt. – 89 pkt. – dobry + • 90 pkt. – 99 pkt. – bardzo dobry • 100 pkt. – bardzo dobry! |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.