Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do akwizycji i nauki języka Ip

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DP1O-WANJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do akwizycji i nauki języka Ip
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim od podstaw
Ip Przedmioty obowiązkowe
Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z akwizycją językową oraz procesem uczenia się języków obcych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia „Wstęp do akwizycji i nauki języka” są zajęciami o charakterze propedeutycznym, mającymi na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu psycholingwistyki, socjolingwistyki oraz glottodydaktyki związanymi z procesem uczenia się i przyswajania języków.

Pełny opis:

W czasie zajęć zostaną omówione następujące tematy:

• składowe komunikacji językowej

• powstanie i ewolucja języka

• modele nabywania kompetencji językowej

• między kompetencją jęykową a komunikacyjną - czy te pojęcia są tożsame?

• psycholingwistyczne aspekty nabywania i uczenia się języka obcego oraz rozwój języka u dzieci

• zjawisko dwu- i wielojęzyczności

• zaburzenia w przyswajaniu podsystemów języka (dysleksja)

• bariery zewnętrzne i wewnętrzne w przyswajaniu języka

• rola L1 w nabywaniu i uczeniu się języków

• czym jest językowy obraz świata, co wynika z hipotezy Sapira/Whorfa?

• kilka uwag o zdolnościach językowych - jak zostać językowym geniuszem?

Literatura:

Dąbrowska, E., Kubiński, W. (red.), 2003, Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Univeristas, Kraków.

Kucharczyk, R., 2018, Nauczanie języków obcych a dydaktyka wielojęzyczności (na przykładzie francuskiego jako drugiego języka obcego), Werset, Lublin.

Kurcz, I. (red.), 2007, Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Kurcz, I., Okuniewska, H. (red.), 2011, Język jako przedmiot badań psychologicznych: psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa.

Lewicka, G., 2007, Glottodydaktyczne aspekty akwizycji języka drugiego a konstruktywistyczna teoria uczenia się, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław.

Sujecka-Zając, J., 2016, Kompetentny uczeń na lekcji języka obcego: wyzwania dla dydaktyki mediacyjnej, Instytut Romansityki/Werset, Lublin.

Wilczyńska, W., Mackiewicz, M, Krajka, J., 2019, Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć studenci będą posiadać następujące wiadomości oraz umiejętności merytoryczne i społeczne.

Student:

w zakresie wiedzy:

- zna i rozumie specyfikę badań nad akwizycją języka;

- swobodnie operuje terminologią właściwą dla badań nad akwizycją języka (np. protojęzyki, Teoria Umysłu, okres krytyczny)

- zna główne procesy zachodzące w procesie akwizycji języków pierwszego i kolejnych

- określa składowe komunikacji językowej;

- przedstawia założenia wybranych modeli nabywania kompetencji językowej;

- zna etapy akwizycji językowej w odniesieniu do rozwoju dziecka

- definiuje zjawisko dwu-/wielojęzyczności, biorąc pod uwagę jego kontekst;

- określa rolę języka pierwszego w nabywaniu kompetencji w kolejnych językach;

- jest świadomy roli kontekstu społecznego w procesie nabywania i uczenia się języków;

W zakresie umiejętności student:

- potrafi odwołać się do koncepcji teoretycznych właściwych dla omawianych procesów akwizycyjnych;

- przedstawia własny punkt widzenia dotyczący procesów akwizycyjnych (np. zjawisk dwu i wielojęzyczności lub zdolności językowych, argumentuje swoje stanowisko;

-wyszukuje informacje i uzupełnia literaturę przedmiotu;

W zakresie kompetencji społecznych student:

• współpracuje w grupie;

• dokonuje krytycznej samooceny swojej pracy.

Metody i kryteria oceniania:

regularna obecność na zajęciach prowadzonych stacjonarnie lub w wypadku ponowienia sytuacji pandemii na platformie Zoom lub Google Meet, aktywna postawa na zajęciach oraz realizacja zadań cząstkowych związanych z materiałem zajęć;

- w oparciu o zagadnienia analizowane na zajęciach dokonanie autoanalizy przyswajania wybranego języka obcego, wskazanie na elementy, które ułatwiały/utrudniały ten proces w świetle omawianych pojęć (wypowiedź pisemna);

- pisemne refleksje odnoszące się do wybranych tekstów.

Dyżury prowadzących znajdują się w USOSie.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)