Analiza składniowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZ3O-AS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza składniowa |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) IIIz Przedmioty obowiązkowe Przedmioty dla studiów dziennych i wieczorowych |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem jest umiejętność analizy struktury zdań w języku francuskim, rozpoznawania ich części składowych i przedstawiania struktury zdań za pomocą schematów gramatyki generatywno- transformacyjnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia te poświęcone są analizie struktury zdania złożonego w języku francuskim. Badamy różne typy zdań złożonych a zwłaszcza zależności pomiędzy zdaniami głównymi a podrzędnymi. Uwidocznieniu istniejących relacji w zdaniu złożonym służą schematy gramatyki generatywno-transformacyjnej (tzw. drzewka) |
Pełny opis: |
1. Opis struktury zdania złożonego 2. Klasyfikacja zdań złożonych 3. Zdania podrzędnie złożone 4. Typy zdań podrzędnie złożonych 5. Zdania dopełnieniowe 6. Zdania okolicznikowe 7. Zdania względne 8. Generatywny opis zdań podrzędnie złożonych 9. Transformacje dotyczące poszczególnych typów zdań podrzędnych. |
Literatura: |
1.Dąmbska-Prokop Urszula., 1993, Introduction à la grammaire nouvelle du français, Kraków, Viridis. 2. Dubois J. Dubois-Charlier F., 1970, Eléments de linguistique française, syntaxe, Paris, Larousse. 3. Garde-Tamine J., 1998, La grammaire, 2. syntaxe, Paris, Armand Colin. 4. Eluerd R. 2002, 2008, Grammaire descriptive du français, Paris, Armand Colin. 5. Kieliszczyk Anna, Pilecka Ewa, 2001.Exercices de grammaire descriptive du français contemporain, Warszawa, Instytut Romanistyki. 6.Łozińska Mari, 1980, Gramatyka języka francuskiego, Warszawa, Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne. 7.Piron Sophie, 2013, Grammaire, mise à niveau, Bruxelles, De Boeck & Duculot. 8. Riegel Martin, Pellat Jean-Christphe, Rioul René, 1994. Grammaire méthodique du français, Paris, PUF. |
Efekty uczenia się: |
K-W3 zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka; K_W10 ma usystematyzowaną wiedzę morfosyntaktyczną, ortograficzną, semantyczną, fonologiczną i stylistyczną w zakresie języka francuskiego; K-U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami nauczyciela; K_K02 umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne w sytuacji rozwiązania. |
Metody i kryteria oceniania: |
- W ciągu semestru będziemy sprawdzać stopień przyswojenia poszczególnych punktów programu poprzez ćwiczenia, których prawidłowe rozwiązania będą szczegółowo omawiane. - Ponadto studenci powinni zadowalająco napisać pod koniec semestru pracę kontrolną (podczas zajęć), której wyniki będą również szczegółowo omówione. -Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CW
CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Fijałkowska, Anna Kieliszczyk | |
Prowadzący grup: | Wanda Fijałkowska, Anna Kieliszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Fijałkowska, Ewa Pilecka | |
Prowadzący grup: | Wanda Fijałkowska, Ewa Pilecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.