Seminarium licencjackie : Fascynująca różnorodność: od literatury dworskiej do relacji z podróży. Literatura i kultura francuskiego Renesansu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZ3O-SL-013 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie : Fascynująca różnorodność: od literatury dworskiej do relacji z podróży. Literatura i kultura francuskiego Renesansu |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) III Seminaria licencjackie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zakres seminarium licencjackiego obejmuje dwa obszary badań: po pierwsze będą to zagadnienia związane z historią literatury francuskiej epoki Renesansu, po drugie z problematyką francuskiej literatury podróżniczej od okresu Wielkich Odkryć Geograficznych po XVII w. Pierwszy semestr seminarium licencjackiego poświęcony będzie rozszerzeniu i pogłębieniu wiadomości z zakresu historii literatury francuskiej XVI w. zdobytych na wykładach i konwersatoriach na pierwszych dwóch latach studiów I stopnia. Zapoznają się również ze specyfiką literatury podróżniczej. W dużym stopniu nacisk zostanie położony na specyficzne zagadnienia społeczno-kulturowe tego okresu. W sem. zimowym 2021/2022 w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego przewiduje się pracę stacjonarną lub zdalną na platformie zoom.us. /Google meet /Kampus Testy/egzaminy będą przeprowadzane w trybie stacjonarnym i/lub zdalnym. Wymagane zaplecze techniczne : dostęp do internetu, mikrofon i kamerka |
Pełny opis: |
Zakres seminarium licencjackiego obejmuje dwa obszary badań: po pierwsze będą to zagadnienia związane z historią literatury francuskiej epoki Renesansu, po drugie z problematyką francuskiej literatury podróżniczej od okresu Wielkich Odkryć Geograficznych po XVII w. Pierwszy semestr seminarium licencjackiego poświęcony będzie rozszerzeniu i pogłębieniu wiadomości z zakresu historii literatury francuskiej XVI w. zdobytych na wykładach i konwersatoriach na pierwszych dwóch latach studiów I stopnia. Zapoznają się również ze specyfiką literatury podróżniczej. W dużym stopniu nacisk zostanie położony na specyficzne zagadnienia społeczno-kulturowe tego okresu. 1/Literatura i kultura Renesansu: Studenci mogą podejmować tematy badawcze dotyczące nie tylko literatury epoki ale także kultury (życie na dworze, konflikty religijne, kanony piękna, sztuka wydawnicza). Proponowane obszary badań: -Wielcy Retorycy i gry językowe; tematy społeczne podejmowane przez Retoryków, -Clément Marot: duchowe aspekty jego poezji, -François Rabelais i tajemnice stylu jego powieści -Marguerite de Navarre – naśladowniczka Boccaccia ? -Poezja kobieca : Marguerite de Navarre, Louise Labé, Pernette Du Guillet, -Hélisenne de Crenne i niezwykła powieść o namiętnościach -Maurice Scève i temat homo faber (Microcosme) -Próby Montaigne’a w świetle najnowszych badań -poezja końca wieku i estetyka barokowa 2/ Po zapoznaniu się z historyczno-kulturowym kontekstem wypraw okresu Wielkich Odkryć Geograficznych studenci będą analizować szesnastowieczne i siedemnastowieczne relacje z podróży m.in. do Ameryki (Brazylia, Kanada), Egiptu, Ziemi Świętej, Turcji, na Sumatrę. Pod koniec semestru zimowego uczestnicy seminarium będą dokonywać wyboru tematów prac licencjackich i przedstawią koncepcję planu pracy i prezentacji. W semestrze letnim studenci przystąpią do realizacji planu: zredagują konspekt pracy i przygotują prezentację licencjacką. Szczegółowy program seminarium zostanie przestawiony na pierwszym spotkaniu. W sem. zimowym 2021/2022 w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego przewiduje się pracę stacjonarną lub zdalną na platformie zoom.us. /Google meet /Kampus Testy/egzaminy będą przeprowadzane w trybie stacjonarnym i/lub zdalnym. Wymagane zaplecze techniczne : dostęp do internetu, mikrofon i kamerka |
Literatura: |
-Atkinson, G., Les nouveaux horizons de la Renaissance française, Slatkine Reprints, Genève, 1969. -Cornette, J., Chronique de la France moderne. Le XVIe siècle, SEDES, Paris, 1995. -Desan Ph., Montaigne. Une biographie politique, Odile Jacob, Paris, 2014. -Favier, J., Les Grandes Découvertes, Fayard, 1991. -Gomez-Géraud, M-Ch., Écrire le voyage au XVIe siècle en France, PUF, Paris, 2000. -Jouanna, A., La France du XVIe siècle, PUF, Paris, 1996. -Lecoq, A-M., François Ier imaginaire. Symbolique et politique à l’aube de la Renaissance française, Macula, Paris, 1987. - Le Gall Jean-Marie, Défense et illustration de la Renaissance, PUF, Paris, 20181. -Lestringant, F., L’atelier du cosmographe ou l’image du monde à la Renaissance, Albin Michel, Paris, 1991. -Lestringant, F., Le cannibale. Grandeur et décadence, Perrin, Paris, 1994. - Lestringant, J. Rieu, A. Tarrete, Littérature française du XVIe siècle, "Premier cycle ", PUF, Paris, 2000. - Ménager D., Introduction à la vie littéraire du XVIe s., Dunod, 1997. - Précis de littérature française du XVIe s., sous la dir. de R. Aulotte, PUF, 1991. -Souriac, P-J., Sauriac, R., Les affrontements religieux en Europe. Du début du XVIe siècle au milieu du XVIIe siècle, Belin, Paris, 2008. -Zumthor, P., La mesure du monde, Seuil, 1993. -wydania tekstów |
Efekty uczenia się: |
Celem seminarium jest rozszerzenie wiedzy z zakresu wybranej tematyki i pogłębienie umiejętności doboru i wykorzystania źródeł niezbędnych do przygotowania prezentacji licencjackiej. Seminarium stanowi wstęp do badań w dziedzinie literaturoznawstwo. 1. Opanowanie najważniejszych zagadnień z zakresu historii literatury francuskiej XVI w. oraz zapoznanie się ze specyfiką problematyki literatury podróżniczej. 2. Określenie pola badawczego i sformułowanie tytułu pracy licencjackiej. 3. Opracowanie bibliografii podmiotowej i przedmiotowej pracy dyplomowej. 4. Przygotowanie konspektu i prezentacji. 5. Umiejętne stosowanie zaleceń dotyczących formalnych cech pracy licencjackiej (bibliografia, cytowania, przypisy). A/ - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01), - ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i romańskiego (K_W08), - zna podstawowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego i innych języków romańskich (K_W11), - ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12), - zna i rozumie podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W14), B/ - potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01), - posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej (K_U02), - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego (K_U03), -posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (K_U06), C/ -rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się zawodowego i rozwoju osobistego, ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności (K_K01), -umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania (K_K02), -potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05), -potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze francuskiej i frankofońskiej, korzystając z różnych mediów i form, jest ambasadorem kultury francuskiej w Polsce i polskiej we Francji (K_K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
W przypadku pracy stacjonarnej wszyscy studenci muszą mieć prawidłowo założoną maseczkę. Student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze (nieusprawiedliwionych). 1) Sem. zimowy: aktywny udział w zajęciach, wystąpienie ustne, prezentacje, wybranie tematu i przygotowanie koncepcji pracy licencjackiej (+bibliografia); 2) Sem. letni: aktywny udział w zajęciach, przedstawienie ostatecznej bibliografii i konspektu pracy, redakcja części pisemnej oraz przygotowanie prezentacji. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.