Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie : Fascynująca różnorodność: od literatury dworskiej do relacji z podróży. Literatura i kultura francuskiego Renesansu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZ3O-SL-013
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie : Fascynująca różnorodność: od literatury dworskiej do relacji z podróży. Literatura i kultura francuskiego Renesansu
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym)
III Seminaria licencjackie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Tryb prowadzenia:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Zakres seminarium licencjackiego obejmuje dwa obszary badań: po pierwsze będą to zagadnienia związane z historią literatury francuskiej epoki Renesansu, po drugie z problematyką francuskiej literatury podróżniczej od okresu Wielkich Odkryć Geograficznych po XVII w.

Pierwszy semestr seminarium licencjackiego poświęcony będzie rozszerzeniu i pogłębieniu wiadomości z zakresu historii literatury francuskiej XVI w. zdobytych na wykładach i konwersatoriach na pierwszych dwóch latach studiów I stopnia. Zapoznają się również ze specyfiką literatury podróżniczej. W dużym stopniu nacisk zostanie położony na specyficzne zagadnienia społeczno-kulturowe tego okresu.

W sem. zimowym 2021/2022 w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego przewiduje się pracę stacjonarną lub zdalną

na platformie zoom.us. /Google meet /Kampus

Testy/egzaminy będą przeprowadzane w trybie stacjonarnym i/lub zdalnym.

Wymagane zaplecze techniczne : dostęp do internetu, mikrofon i kamerka

Pełny opis:

Zakres seminarium licencjackiego obejmuje dwa obszary badań: po pierwsze będą to zagadnienia związane z historią literatury francuskiej epoki Renesansu, po drugie z problematyką francuskiej literatury podróżniczej od okresu Wielkich Odkryć Geograficznych po XVII w.

Pierwszy semestr seminarium licencjackiego poświęcony będzie rozszerzeniu i pogłębieniu wiadomości z zakresu historii literatury francuskiej XVI w. zdobytych na wykładach i konwersatoriach na pierwszych dwóch latach studiów I stopnia. Zapoznają się również ze specyfiką literatury podróżniczej. W dużym stopniu nacisk zostanie położony na specyficzne zagadnienia społeczno-kulturowe tego okresu.

1/Literatura i kultura Renesansu:

Studenci mogą podejmować tematy badawcze dotyczące nie tylko literatury epoki ale także kultury (życie na dworze, konflikty religijne, kanony piękna, sztuka wydawnicza).

Proponowane obszary badań:

-Wielcy Retorycy i gry językowe; tematy społeczne podejmowane przez Retoryków,

-Clément Marot: duchowe aspekty jego poezji,

-François Rabelais i tajemnice stylu jego powieści

-Marguerite de Navarre – naśladowniczka Boccaccia ?

-Poezja kobieca : Marguerite de Navarre, Louise Labé, Pernette Du Guillet,

-Hélisenne de Crenne i niezwykła powieść o namiętnościach

-Maurice Scève i temat homo faber (Microcosme)

-Próby Montaigne’a w świetle najnowszych badań

-poezja końca wieku i estetyka barokowa

2/ Po zapoznaniu się z historyczno-kulturowym kontekstem wypraw okresu Wielkich Odkryć Geograficznych studenci będą analizować szesnastowieczne i siedemnastowieczne relacje z podróży m.in. do Ameryki (Brazylia, Kanada), Egiptu, Ziemi Świętej, Turcji, na Sumatrę.

Pod koniec semestru zimowego uczestnicy seminarium będą dokonywać wyboru tematów prac licencjackich i przedstawią koncepcję planu pracy i prezentacji.

W semestrze letnim studenci przystąpią do realizacji planu: zredagują konspekt pracy i przygotują prezentację licencjacką.

Szczegółowy program seminarium zostanie przestawiony na pierwszym spotkaniu.

W sem. zimowym 2021/2022 w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego przewiduje się pracę stacjonarną lub zdalną

na platformie zoom.us. /Google meet /Kampus

Testy/egzaminy będą przeprowadzane w trybie stacjonarnym i/lub zdalnym.

Wymagane zaplecze techniczne : dostęp do internetu, mikrofon i kamerka

Literatura:

-Atkinson, G., Les nouveaux horizons de la Renaissance française, Slatkine Reprints, Genève, 1969.

-Cornette, J., Chronique de la France moderne. Le XVIe siècle, SEDES, Paris, 1995.

-Desan Ph., Montaigne. Une biographie politique, Odile Jacob, Paris, 2014.

-Favier, J., Les Grandes Découvertes, Fayard, 1991.

-Gomez-Géraud, M-Ch., Écrire le voyage au XVIe siècle en France, PUF, Paris, 2000.

-Jouanna, A., La France du XVIe siècle, PUF, Paris, 1996.

-Lecoq, A-M., François Ier imaginaire. Symbolique et politique à l’aube de la Renaissance française, Macula, Paris, 1987.

- Le Gall Jean-Marie, Défense et illustration de la Renaissance, PUF, Paris, 20181.

-Lestringant, F., L’atelier du cosmographe ou l’image du monde à la Renaissance, Albin Michel, Paris, 1991.

-Lestringant, F., Le cannibale. Grandeur et décadence, Perrin, Paris, 1994.

- Lestringant, J. Rieu, A. Tarrete, Littérature française du XVIe siècle, "Premier cycle ", PUF, Paris, 2000.

- Ménager D., Introduction à la vie littéraire du XVIe s., Dunod, 1997.

- Précis de littérature française du XVIe s., sous la dir. de R. Aulotte, PUF, 1991.

-Souriac, P-J., Sauriac, R., Les affrontements religieux en Europe. Du début du XVIe siècle au milieu du XVIIe siècle, Belin, Paris, 2008.

-Zumthor, P., La mesure du monde, Seuil, 1993.

-wydania tekstów

Efekty uczenia się:

Celem seminarium jest rozszerzenie wiedzy z zakresu wybranej tematyki i pogłębienie umiejętności doboru i

wykorzystania źródeł niezbędnych do przygotowania prezentacji licencjackiej. Seminarium stanowi wstęp do badań w

dziedzinie literaturoznawstwo.

1. Opanowanie najważniejszych zagadnień z zakresu historii literatury francuskiej XVI w. oraz zapoznanie się ze specyfiką problematyki literatury podróżniczej.

2. Określenie pola badawczego i sformułowanie tytułu pracy licencjackiej.

3. Opracowanie bibliografii podmiotowej i przedmiotowej pracy dyplomowej.

4. Przygotowanie konspektu i prezentacji.

5. Umiejętne stosowanie zaleceń dotyczących formalnych cech pracy licencjackiej (bibliografia, cytowania, przypisy).

A/

- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, a w

szczególności filologii, w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i

metodologicznej (K_W01),

- ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i romańskiego (K_W08),

- zna podstawowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych

stylów funkcjonalnych języka francuskiego i innych języków romańskich (K_W11),

- ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12),

- zna i rozumie podstawowe pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności

intelektualnej i prawa autorskiego (K_W14),

B/

- potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych,

aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację

niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01),

- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów

badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i

prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej (K_U02),

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze,

kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego (K_U03),

-posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem

poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków (K_U06),

C/

-rozumie potrzebę ciągłego kształcenia się zawodowego i rozwoju osobistego,

ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności (K_K01),

-umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować

stosowne do sytuacji rozwiązania (K_K02),

-potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez

siebie i innych zadania (K_K05),

-potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze francuskiej i

frankofońskiej, korzystając z różnych mediów i form, jest ambasadorem kultury francuskiej w Polsce i polskiej we Francji (K_K08)

Metody i kryteria oceniania:

W przypadku pracy stacjonarnej wszyscy studenci muszą mieć prawidłowo założoną maseczkę.

Student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze (nieusprawiedliwionych).

1) Sem. zimowy: aktywny udział w zajęciach, wystąpienie ustne, prezentacje, wybranie tematu i przygotowanie koncepcji pracy licencjackiej (+bibliografia);

2) Sem. letni: aktywny udział w zajęciach, przedstawienie ostatecznej bibliografii i konspektu pracy, redakcja części pisemnej oraz przygotowanie prezentacji.

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne

warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane

przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)