Konwersatorium językoznawcze - Język francuski w ujęciu socjolingwistycznym: odmiany, rejestry, akcenty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZXW-KJ-04-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium językoznawcze - Język francuski w ujęciu socjolingwistycznym: odmiany, rejestry, akcenty |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Romanistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium łączy wprowadzenie do socjolingwistyki, dyscypliny opisującej funkcjonowanie języka w życiu społecznym, z doskonaleniem znajomości języka francuskiego. Na zajęciach wykorzystamy podejście socjolingwistyczne, aby przyjrzeć się sytuacji językowej we Francji i w wybranych krajach frankofońskich. Jak w języku francuskim przejawia się zróżnicowanie geograficzne, społeczne i stylistyczne? Jak na język francuski wpływa kontakt z innymi językami – we Francji (języki imigrantów) i w krajach frankofońskich (kreolizacja, wielojęzyczność)? |
Pełny opis: |
Konwersatorium łączy wprowadzenie do socjolingwistyki, dyscypliny opisującej funkcjonowanie języka w życiu społecznym, z doskonaleniem znajomości języka francuskiego. Na zajęciach wykorzystamy podejście socjolingwistyczne, aby przyjrzeć się sytuacji językowej we Francji i w wybranych krajach frankofońskich. Jak w języku francuskim przejawia się zróżnicowanie geograficzne, społeczne i stylistyczne? Jak na język francuski wpływa kontakt z innymi językami? Wśród omawianych tematów znajdą się następujące zagadnienia: język mówiony a pisany (français parlé), rejestry stylistyczne (registre soutenu, standard, familier), odmiany środowiskowe (français populaire), język specjalistyczny (français du vin), zróżnicowanie geograficzne języka francuskiego (accent du Midi, parler marseillais, pojęcie frankofonii), kontakt języków (język francuski a języki mniejszościowe we Francji, języki kreolskie na bazie języka francuskiego, wielojęzyczność w krajach frankofońskich). |
Literatura: |
BLANCHE-BENVENISTE, C., Approches de la langue parlée, Ophrys, 2010 [2000]. BLANCHET, Ph., Discriminations : combattre la glottophobie, Textuel, 2016. BLANCHET, Ph., Éléments de sociolinguistique générale, Lambert-Lucas, 2018. BOYER, H., Introduction à la sociolinguistique, Paris, 2001. CALVET, L.-J., La sociolinguistique, PUF, 2009 [6e éd.]. GADET, F., La variation sociale en français, Ophrys, 2007. GADET, F. (coord.), Les parlers jeunes dans l’île-de-France multiculturelle, Ophrys, 2017. GADET, F., L. RALPH, Le français au contact d’autres langues, Ophrys, 2014, TRAVERSO, V., Décrire le français parlé en interaction, Ophrys, 2016. WALTER, H., Le Français dans tous les sens, Robert Laffont, 1988. WALTER, H., Les Français d'ici, de là, de là-bas, JC Lattès,1998. Wybrane numery pism: "Langage et société", "Cahiers internationaux de sociolinguistique", "Glottopol. Revue de sociolinguistique en ligne”, „Lengas. Revue de sociolinguistique”. |
Efekty uczenia się: |
Po pozytywnym zakończeniu zajęć student/studentka: – zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy wykorzystywane w socjolingwistyce (K_W03); – ma podstawową wiedzę na temat sytuacji językowej we Francji i w wybranych krajach frankofońskich (K_W04, K_W10) – ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania języka w komunikacji społecznej i międzykulturowej (K_W09) – potrafi scharakteryzować podstawowe odmiany i rejestry języka francuskiego (K_U05) – potrafi dokonać analizy wybranych zjawisk językowych z punktu widzenia poznanych teorii socjolingwistycznych (K_U04, K_U05) – potrafi przyjąć postawę szacunku wobec różnic językowych i kulturowych (K_K04) – rozumie znaczenie różnorodności językowej jako części dziedzictwa kulturowego (K_K07) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności), aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć, kolokwium w formie krótkich pytań otwartych, przygotowanie ustnego wystąpienia (indywidualnie lub w zespole w zależności od liczebności grupy). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.