Aktualne tendencje w teatrze hiszpańskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-ATTH-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Aktualne tendencje w teatrze hiszpańskim |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najnowszymi trendami w teatrze hiszpańskim drugiej połowy XX i początku XXI wieku. Zaproponowane teksty i spektakle pozwolą stworzyć swoistą panoramę hiszpańskiego dramatu i teatru współczesnego. Ponadto założeniem zajęć jest rozwinięcie praktycznej umiejętności analizy i interpretacji tekstu dramatycznego, jak również samego spektaklu teatralnego, w związku z czym - po omówieniu/wypracowaniu podstawowego warsztatu metodologiczno-badawczego - na ten właśnie aspekt zostanie położony duży nacisk. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć zostaną omówione najnowsze tendencje, które można zaobserwować w teatrze i dramaturgii hiszpańskiej ostatnich dwóch dekad XX w. oraz w XXI w. Zajęcia poświęcone są nie tylko prześledzeniu zmian i procesów, które można zaobserwować na scenie hiszpańskiej; ich równoważną i integralną częścią jest rozwój umiejętności analityczno-krytycznych, opracowaniu swoistego aparatu metodologicznego. Choć nieodzowny będzie namysł nad formalnymi aspektami analizowanych dzieł, istotnym punktem będzie analiza treści, jej związków z rzeczywistością, rozumianą jako jako konkretny moment społeczno-polityczny. Analizowane będą nie tylko teksty dramatyczne, lecz także spektakle teatralne, co doprowadzi do ciekawej refleksji dotyczącej dramatyczności i/lub teatralności analizowanych dzieł, jak także kwestii wystawienia tekstu dramatycznego na scenie. Na zajęciach omawiane będą następujące zagadnienia: 1. Podstawowe pojęcia związane z praktyczną analizą dzieła dramatycznego oraz widowiska teatralnego: struktura dramatu, akcja dramatyczna, czas dramatyczny a czas spektaklu, przestrzeń dramatyczna a przestrzeń sceniczna, relacja aktor – widz, itd. 2. Najnowsza twórczość dramatyczna: „Pokolenie Bradomín” oraz “Dramaturgia wschodząca” (los dramaturgos emergentes). Tekst dramatyczny, a teatr na przełomie XX i XXI wieku. 3. Hybrydyzacja sztuk w dramacie i teatrze. 4. Nowy paradygmat: przejście od teatru dramatycznego do postdramatycznego. 5. Postmodernizm w dramacie i teatrze hiszpańskim. 6. Krytyka społeczna - między esperpento, a nowym realizmem. 7. W stronę refleksji „meta” – teatr i dramat we własnym zwierciadle. 8. Współczesny teatr hiszpański, a nowe media i nowe technologie 9. Dramaturgia kobieca. |
Literatura: |
Analizowane dramaty: 1. Pallin, Y., Fernandez, J.R., Yagüe J.: 24/7 2. Bezerra, Francisco: Grooming 3. Canosales, Pablo: La boda de tus muertos 4. Garcia, LLàtzer. Viento en las velas, 5. García, Rodrigo: MACBETH Imágenes 6. Mayorga, Juan: Hamelin 7. Blasco, Lola: Siglo mío, bestia mía 8. Bezerra, Francisco: El pequeño poni 9. Rojano, Antonio: Supernova 10. Escabias, Juana: La fiesta 11. Belbel, Sergi: Después de la lluvia Analizowane spektakle: Bezerra, Francisco: Grooming (reż. José Luis Gómez) García, Rodrigo: Gólgota Picnic (reż. Gerardo Vera) Conejero, Alberto: La piedra oscura (reż. Pablo Messiez) Liddell, Angélica: El año de Ricardo (reż. Angélica Liddell) Wybrana literatura teoretyczna: Balme, Christopher: Wprowadzenie do nauki o teatrze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002. Borowski, M., Sugiera, M.: Elementy dramatu analizy diagnostyczne, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2009. Borowski, Mateusz: In Search for the Real. New Developments of the European Playwriting of the 1990s, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2007. Fischer-Lichte, Erika: Teatr i teatrologia: podstawowe pytania, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław, 2012. Gabrielle, John P.: Lecturas globales del teatro español del siglo XXI, Espiral Hispano-Americana, Ed. Fundamentos, Madrid, 2014. Pavis, Patrice: Diccionario del teatro: [dramaturgia, estética, semiología], Paidós, Barcelona, 2002. Pavis, Patrice: Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011. García Barrientos, José Luis: Cómo se comenta una obra de teatro ensayo de método, Sintesis, Madrid, 2001. Grillo Torres, María Paz: Compendio de teoría teatral, Biblioteca Nueva, Madrid, 2004. Lehmann, Hans-Thies: El teatro posdramático: una introducción, trad. Paula Riva. Telefondo. Revista de teoría y crítica teatral, 12: 1-19, 2010. Ragué-Arias, María José: El teatro de fin de milenio en España (De 1975 hasta hoy), Ariel, Barcelona, 1996. Dramaty, opracowania, artykuły dostępne są bądź w zasobach bibliotecznych, bądź znajdują się w wolnym dostępie on-line. Trudniej dostępne materiały (zwłaszcza dramaty) są w formie kserówek (fragmenty), dostępne w materiałach podręcznych biblioteki iberystycznej. Prowadzący zastrzega sobie prawo do modyfikacji listy omawianych lektur w zależności od zainteresowań uczestników kursu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu zajęć student: • opanował podstawową terminologię i metodologię dotyczącą badań nad teatrem i dramatem (K_W03, K_W03); • opanował wiadomości dotyczące najnowszych tendencji w teatrze i dramacie hiszpańskim (końca XX i początku XXI wieku), umie usytuować współczesnych twórców w szerszym kontekście (K_W04, K_W05). Umiejętności Po zakończeniu zajęć student: • umie dokonać krytycznego oglądu i oceny zjawisk teatralnych samodzielnej analizy i interpretacji dzieła dramatycznego i teatralnego (K_U01, K_U02;K_U03); • wykorzystując nabytą wiedzę i narzędzia, potrafi w logiczny sposób przeprowadzić wywód i sformułować argumenty i wnioski dotyczące wartości estetyczno-formalnej dzieła dramatycznego/teatralnego (K_U05, K_U06); • umie systematyzować wiedzę, monitorować swoje procesy rozumienia treści, wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł i tak zebrane przedstawić wyniki swoich badań w formie ustnej i pisemnej (K_U01; K_U04; K_U06). Kompetencje społeczne Po zakończeniu zajęć student: • rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz doskonalenia własnych kompetencji (K_K01); • jest zainteresowany aktualnymi procesami oraz zjawiskami zachodzącymi w teatrze i dramacie hiszpańskim (K_K03, K_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnicy konwersatorium będą oceniani na podstawie obecności (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione) i aktywności na zajęciach (wywiązywanie się z czytania lektur i/lub obejrzenia fragmentów spektakli, branie udziału w dyskusji). Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny końcowej jest również sporządzenie pracy pisemnej. Student ma do wyboru jedną z dwóch form: a) krótki esej (ok. 2-3 strony maszynopisu), w którym student podda analizie wybrany przez siebie aspekt dramatu lub spektaklu lub; b) napisanie jednej sceny dramatycznej (z praktycznym zastosowaniem wiedzy o budowie dramatu). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.