Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-ZNP-KON-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. konwersatoria 30 h (semestr letni) Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest wprowadzenie słuchaczy w szereg podstawowych zagadnień psychologii, których znajomość jest niezbędna w pracy pedagogicznej na poziomie szkół średnich. Podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia z zakresu psychologii poznawczej, psychologii motywacji i emocji oraz psychologii procesów grupowych. Kurs podzielony jest na trzy bloki zajęciowe: 1. „Człowiek wśród informacji”, 2. „Człowiek wśród uczuć”, 3. „Człowiek wśród innych ludzi”. Kurs składa się z wykładu i konwersatorium, podczas którego słuchacze pogłębią zrozumienie i znajomość problematyki podnoszonej podczas wykładu, samodzielnie opracowując studia przypadków. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie słuchaczy w szereg podstawowych zagadnień psychologii, których znajomość jest niezbędna w pracy pedagogicznej na poziomie szkół średnich. Podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia z zakresu psychologii poznawczej, psychologii motywacji i emocji oraz psychologii procesów grupowych. Kurs podzielony jest na następujące bloki zajęciowe: 1. „Człowiek wśród informacji” i. Procesy organizujące percepcję, procesy uwagi ii. Struktura wiedzy, procesy zapamiętywania i zapominania iii. Percepcja innych: kategoryzacja, stereotypy, uprzedzenia iv. Percepcja siebie: samoocena i autowaloryzacja 2. „Człowiek wśród uczuć” i. Motywacja: rozumienie motywacji ii. Psychologia i fizjologia emocji, ekspresja emocjonalna iii. Emocje „problematyczne”: lęk, ból, rezygnacja iv. Agresja i zachowania antyspołeczne v. Stres i psychologia zdrowia 3. „Człowiek wśród innych ludzi” i. Osobowość: teorie osobowości i różnic indywidualnych ii. Struktura i funkcjonowanie grupy iii. Przywództwo i władza iv. Konflikt i współpraca v. Wpływ społeczny i konformizm Kurs składa się z wykładu i konwersatorium, podczas którego słuchacze pogłębią zrozumienie i znajomość problematyki podnoszonej podczas wykładu, samodzielnie opracowując studia przypadków. |
Literatura: |
Elliot Aronson, Thimothy Wilson, Robin Akert (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł (fragmenty); Douglas Kenrick, Steven Neuberg, Robert Cialdini (2002), Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice (fragmenty); Wiesław Łukaszewski (2003) Wielkie pytania psychologii (fragmenty); Gerd Mietzel (2014) Wprowadzenie do psychologii (fragmenty); Spencer A. Rathus (2004) Psychologia współczesna (fragmenty); Bogdan Wojciszke (2003) Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej (fragmenty); Philip Zimbardo (1995) Psychologia i życie (fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna podstawową terminologię psychologii - posiada pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej - umie odróżnić interpretację psychologiczną od interpretacji przeprowadzonej na gruncie pokrewnych nauk społecznych (np. socjologii) - zna podstawowe teorie i twierdzenia psychologii ogólnej dotyczące procesów poznawczych, emocji, motywacji i procesów grupowych Umiejętności: - potrafi zastosować w procesie nauczania poznane zagadnienia (z obszaru procesów poznawczych, emocji i motywacji, procesów grupowych) - potrafi formułować pogłębione sądy na temat motywów i przyczyn ludzkiego działania - potrafi określić wpływ procesów grupowych na zachowanie jednostki Kompetencje - potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego - potrafi uczestniczyć w dyskusji - potrafi argumentować stawiane tezy - szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w dyskusji grupowej) - jest świadomy konsekwencji realizowanych przedsięwzięć |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - ocena za esej (na zadany temat) – 50% - ocena za realizację zadań (opracowań studiów przypadków) – 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.