Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-ZNP-KON-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. konwersatoria 30 h (semestr letni)
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Celem kursu jest wprowadzenie słuchaczy w szereg podstawowych zagadnień psychologii, których znajomość jest niezbędna w pracy pedagogicznej na poziomie szkół średnich. Podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia z zakresu psychologii poznawczej, psychologii motywacji i emocji oraz psychologii procesów grupowych. Kurs podzielony jest na trzy bloki zajęciowe: 1. „Człowiek wśród informacji”, 2. „Człowiek wśród uczuć”, 3. „Człowiek wśród innych ludzi”.

Kurs składa się z wykładu i konwersatorium, podczas którego słuchacze pogłębią zrozumienie i znajomość problematyki podnoszonej podczas wykładu, samodzielnie opracowując studia przypadków.

Pełny opis:

Celem wykładu jest wprowadzenie słuchaczy w szereg podstawowych zagadnień psychologii, których znajomość jest niezbędna w pracy pedagogicznej na poziomie szkół średnich. Podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia z zakresu psychologii poznawczej, psychologii motywacji i emocji oraz psychologii procesów grupowych. Kurs podzielony jest na następujące bloki zajęciowe:

1. „Człowiek wśród informacji”

i. Procesy organizujące percepcję, procesy uwagi

ii. Struktura wiedzy, procesy zapamiętywania i zapominania

iii. Percepcja innych: kategoryzacja, stereotypy, uprzedzenia

iv. Percepcja siebie: samoocena i autowaloryzacja

2. „Człowiek wśród uczuć”

i. Motywacja: rozumienie motywacji

ii. Psychologia i fizjologia emocji, ekspresja emocjonalna

iii. Emocje „problematyczne”: lęk, ból, rezygnacja

iv. Agresja i zachowania antyspołeczne

v. Stres i psychologia zdrowia

3. „Człowiek wśród innych ludzi”

i. Osobowość: teorie osobowości i różnic indywidualnych

ii. Struktura i funkcjonowanie grupy

iii. Przywództwo i władza

iv. Konflikt i współpraca

v. Wpływ społeczny i konformizm

Kurs składa się z wykładu i konwersatorium, podczas którego słuchacze pogłębią zrozumienie i znajomość problematyki podnoszonej podczas wykładu, samodzielnie opracowując studia przypadków.

Literatura:

Elliot Aronson, Thimothy Wilson, Robin Akert (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł (fragmenty); Douglas Kenrick, Steven Neuberg, Robert Cialdini (2002), Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice (fragmenty); Wiesław Łukaszewski (2003) Wielkie pytania psychologii (fragmenty); Gerd Mietzel (2014) Wprowadzenie do psychologii (fragmenty); Spencer A. Rathus (2004) Psychologia współczesna (fragmenty); Bogdan Wojciszke (2003) Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej (fragmenty); Philip Zimbardo (1995) Psychologia i życie (fragmenty)

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- zna podstawową terminologię psychologii

- posiada pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej

- umie odróżnić interpretację psychologiczną od interpretacji przeprowadzonej na gruncie pokrewnych nauk społecznych (np. socjologii)

- zna podstawowe teorie i twierdzenia psychologii ogólnej dotyczące procesów poznawczych, emocji, motywacji i procesów grupowych

Umiejętności:

- potrafi zastosować w procesie nauczania poznane zagadnienia (z obszaru procesów poznawczych, emocji i motywacji, procesów grupowych)

- potrafi formułować pogłębione sądy na temat motywów i przyczyn ludzkiego działania

- potrafi określić wpływ procesów grupowych na zachowanie jednostki

Kompetencje

- potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego

- potrafi uczestniczyć w dyskusji

- potrafi argumentować stawiane tezy

- szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w dyskusji grupowej)

- jest świadomy konsekwencji realizowanych przedsięwzięć

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się:

- ocena za esej (na zadany temat) – 50%

- ocena za realizację zadań (opracowań studiów przypadków) – 50%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)