Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Spotkania międzycywilizacyjne: Orientalizm dzisiaj

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CS-SMC-ORD-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Spotkania międzycywilizacyjne: Orientalizm dzisiaj
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Bez szczegółowych wymagań wstępnych. W trakcie kursu wymagane jest sukcesywne zapoznawanie się ze wskazaną lekturą.

Podstawowa wiedza z kulturoznawstwa


Skrócony opis:

Bezpośrednim celem procesu dydaktycznego zawartego w cyklu jest ponowna lektura i przemyślenie słynnej książki Edwarda W. Saida „Orientalizm”. Zadajemy pytanie: czy ktokolwiek w ogóle odrobił lekcję zadaną przez autora Orientalizmu? Czy „wschód” i „zachód” stały się dzisiaj kategoriami „dojrzałymi”, tj. zdolnymi do samo-reprezentacji? Said ostrzegał, że wykluczając pewną część świata, orientalizm okazał brak solidarności z znaczącym fragmentem ludzkiego doświadczenia, tj. odmówił uznania go za doświadczenie ludzkie. W trakcie zajęć zadajemy pytanie: jak uniknąć zbrodni wykluczenia ważnych obszarów życia?

Pełny opis:

Forma(y)/typ(y) zajęć Cykl z 14 zajęć w semestrze zimowym i letnim prowadzonych w trybie seminarium

Pełny opis przedmiotu 1. Orient jako wymysł i materialnie skutkująca fantazja. Orient jako idea i kreacja wyposażona w polityczną siłę

Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 23- 62

2. Wiedza i władza. Spirale sił i znaczeń. Mieszkaniec orientu w klasie, sądzie, więzieniu.

Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 61- 87

3. Geografia polityczna. Orientalizacja orientu. Zewnętrzność Europy.

Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 87- 119.

4. Orient w ofensywie. Wojna na słowa i obrazy . Czy orientalizm stłumił Orient?

Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 119-171.

5. Orientalizm bez końca: konstrukcje i rekonstrukcje . Kontrolowana derywacja orientalizmu

Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 171- 225

6. Język i modalności mowy. Oddać w dyskursie doświadczenie widzenia świata. Pielgrzymka słów

Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 171-295

7. Jawny i utajony orientalizm: szkody z interpretacji i jej nadużyć. Zysk z świadomego orientalizmu

Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 295-329

8. Kariera orientalizmu

Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 329- 367.

9. Orientalizm w nowoczesności i nowoczesność jako wyzwanie . Czy Orient potrafi sam siebie zaprezentować?

Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 367-405

10. Kolejne fale : polityka kontaktów kulturalnych

Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 405- 436.

11. Islam w nowoczesności.

Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 436-470.

12. Poza orientalizm: Al-Kaida i korzenie nowocześności,

Literatura: John N. Gray, Al-Kaida i korzenie nowocześności, Warszawa 2006.

13. Prowincjonalizacja Europy

Literatura: Dipesh Chakrabarty, Prowincjonalizacja Europy Myśl postkolonialna i różnica historyczna, przeł. Dorota Kołodziejczyk, Tomasz Dobrogoszcz, Ewa Domańska Wydawnictwo Poznańskie 2011.

Metody dydaktyczne

integracyjne, definiowania pojęć, priorytetów, twórczego rozwiązywania problemów, współpracy, dyskusyjne

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa.

Dipesh Chakrabarty, Prowincjonalizacja Europy Myśl postkolonialna i różnica historyczna, przeł. Dorota Kołodziejczyk, Tomasz Dobrogoszcz, Ewa Domańska Wydawnictwo Poznańskie 2011.

John N. Gray, Al-Kaida i korzenie nowocześności, Warszawa 2006, seria Biblioteka Polityczna Aletheia.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej

K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych

K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej

K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym

K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych

K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac

K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej

K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym

K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych

K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów

K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej

K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze

K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne

K_K05 potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań

K_K06 ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy

K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowym kryterium oceny jest wynik na egzaminie końcowym.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)