Spotkania międzycywilizacyjne: Orientalizm dzisiaj
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS-SMC-ORD-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Spotkania międzycywilizacyjne: Orientalizm dzisiaj |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Bez szczegółowych wymagań wstępnych. W trakcie kursu wymagane jest sukcesywne zapoznawanie się ze wskazaną lekturą. Podstawowa wiedza z kulturoznawstwa |
Skrócony opis: |
Bezpośrednim celem procesu dydaktycznego zawartego w cyklu jest ponowna lektura i przemyślenie słynnej książki Edwarda W. Saida „Orientalizm”. Zadajemy pytanie: czy ktokolwiek w ogóle odrobił lekcję zadaną przez autora Orientalizmu? Czy „wschód” i „zachód” stały się dzisiaj kategoriami „dojrzałymi”, tj. zdolnymi do samo-reprezentacji? Said ostrzegał, że wykluczając pewną część świata, orientalizm okazał brak solidarności z znaczącym fragmentem ludzkiego doświadczenia, tj. odmówił uznania go za doświadczenie ludzkie. W trakcie zajęć zadajemy pytanie: jak uniknąć zbrodni wykluczenia ważnych obszarów życia? |
Pełny opis: |
Forma(y)/typ(y) zajęć Cykl z 14 zajęć w semestrze zimowym i letnim prowadzonych w trybie seminarium Pełny opis przedmiotu 1. Orient jako wymysł i materialnie skutkująca fantazja. Orient jako idea i kreacja wyposażona w polityczną siłę Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 23- 62 2. Wiedza i władza. Spirale sił i znaczeń. Mieszkaniec orientu w klasie, sądzie, więzieniu. Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 61- 87 3. Geografia polityczna. Orientalizacja orientu. Zewnętrzność Europy. Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 87- 119. 4. Orient w ofensywie. Wojna na słowa i obrazy . Czy orientalizm stłumił Orient? Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 119-171. 5. Orientalizm bez końca: konstrukcje i rekonstrukcje . Kontrolowana derywacja orientalizmu Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 171- 225 6. Język i modalności mowy. Oddać w dyskursie doświadczenie widzenia świata. Pielgrzymka słów Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 171-295 7. Jawny i utajony orientalizm: szkody z interpretacji i jej nadużyć. Zysk z świadomego orientalizmu Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 295-329 8. Kariera orientalizmu Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 329- 367. 9. Orientalizm w nowoczesności i nowoczesność jako wyzwanie . Czy Orient potrafi sam siebie zaprezentować? Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 367-405 10. Kolejne fale : polityka kontaktów kulturalnych Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 405- 436. 11. Islam w nowoczesności. Literatura: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. s. 436-470. 12. Poza orientalizm: Al-Kaida i korzenie nowocześności, Literatura: John N. Gray, Al-Kaida i korzenie nowocześności, Warszawa 2006. 13. Prowincjonalizacja Europy Literatura: Dipesh Chakrabarty, Prowincjonalizacja Europy Myśl postkolonialna i różnica historyczna, przeł. Dorota Kołodziejczyk, Tomasz Dobrogoszcz, Ewa Domańska Wydawnictwo Poznańskie 2011. Metody dydaktyczne integracyjne, definiowania pojęć, priorytetów, twórczego rozwiązywania problemów, współpracy, dyskusyjne |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Said Edward W., (1991) Orientalizm, tłum. W. Kalinowski, Warszawa. Dipesh Chakrabarty, Prowincjonalizacja Europy Myśl postkolonialna i różnica historyczna, przeł. Dorota Kołodziejczyk, Tomasz Dobrogoszcz, Ewa Domańska Wydawnictwo Poznańskie 2011. John N. Gray, Al-Kaida i korzenie nowocześności, Warszawa 2006, seria Biblioteka Polityczna Aletheia. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych i społecznych K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych K_U02 potrafi dokonywać analizy tekstów artystycznych, filozoficznych i socjologicznych za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych oraz prezentować wyniki swych prac K_W05 zna zależności pomiędzy różnymi dyscyplinami humanistycznymi zajmującymi się badaniami dzieł sztuki w kulturze, socjologicznego kontekstu działalności kulturowej K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej K_K03 rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne K_K05 potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań K_K06 ponosi odpowiedzialność za ochronę dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym kryterium oceny jest wynik na egzaminie końcowym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.