Prawa językowe i inne narzędzia ochrony mniejszości, społeczności rdzennych oraz różnorodności kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON144-AL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawa językowe i inne narzędzia ochrony mniejszości, społeczności rdzennych oraz różnorodności kulturowej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie koncepcji praw językowych jako praw człowieka oraz innych narzędzi wspierania mniejszości, społeczności rdzennych i różnorodności kulturowej. Uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób prawo chroni grupy zagrożone marginalizacją oraz sprzyja zachowaniu dziedzictwa językowo-kulturowego. |
Pełny opis: |
Ochrona mniejszości, społeczności rdzennych, a także szeroko rozumianej różnorodności kulturowej i językowej jest jednym z poważniejszych wyzwań współczesności. Wiele instrumentów prawa krajowego i międzynarodowego stara się odpowiedzieć na te potrzeby. Jednak aktualne raporty monitorujące poziom rzeczywistego wsparcia dla grup zagrożonych marginalizacją pokazują, że mamy w tym zakresie jeszcze dużo do udoskonalenia. W trakcie zajęć studenci poznają najważniejsze aspekty prawnej ochrony mniejszości i społeczności rdzennych, ze szczególnym uwzględnieniem praw językowych. Dzięki temu będą potrafili świadomie włączyć się w działania służące budowaniu równowagi, ochronie oraz rozwojowi zagrożonych społeczności lokalnych. |
Literatura: |
1. The Human Rights of Linguistic Minorities and Language Policies, International Journal on Multicultural Societies (IJMS) Vol. 3, No. 2, 2001 2. Language Rights of Linguistic Minorities. A Practical Guide for Implementation. 3. State of the World’ s Minorities and Indigenous Peoples 2016, raport Minority Rights Group International 4. United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples 5. Tove Skutnabb-Kangas, Linguistic Genocide in Education--or Worldwide Diversity and Human Rights? |
Efekty uczenia się: |
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej K_W02 zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych K_W06 zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym K_W10 ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach w obszarze nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych K_U05 posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury i nauki współczesnej K_U08 potrafi prezentować wyniki samodzielnej analizy problemów badawczych w formie ustnej, pisemnej i multimedialnej K_U13 potrafi przygotować wystąpienie pisemne oraz ustne, uwzględniając poziom oraz potrzeby odbiorców K_K01 rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów K_K02 rozumie zasady, reguły oraz konieczność pracy zespołowej K_K04 potrafi organizować i współpracować z grupą oraz zajmować w niej różne role społeczne K_K05 potrafi właściwie dokonać analizy środków służących do realizacji podjętych zadań K_K07 rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność, praca pisemna lub referat |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.