Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Turystyka a rozwój lokalny-OGUN

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4208-TaRL-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Turystyka a rozwój lokalny-OGUN
Jednostka: Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG)
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie Euroreg
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą turystyki i rekreacji w rozwoju lokalnym, w tym z: miejscowymi uwarunkowaniami rozwoju turystyki, różnymi koncepcjami rozwoju lokalnego (istotnymi z punktu widzenia turystyki i rekreacji), wybranymi przykładami zakończonych inicjatyw mających na celu wykorzystania turystyki i rekreacji (łącznie z kulturą, sportem i rozrywką) w rozwoju lokalnym.

Pełny opis:

W ramach wykładu prezentowane są następujące zagadnienia:

- Pojęcie rozwoju lokalnego. Geneza idei rozwoju lokalnego. Uwarunkowania i czynniki rozwoju lokalnego

- Rozwój lokalny w różnych koncepcja rozwoju regionalnego. Rozwój zrównoważony i rozwój niezrównoważony

- Wybrane koncepcje przydatne dla badania roli turystyki i rekreacji w rozwoju lokalnym: koncepcja biegunów wzrostu, koncepcja zależności od ścieżki, koncepcja turystyki zrównoważonej, koncepcja 4Hs i cultural village, koncepcja zintegrowanego ośrodka turystycznego, koncepcje miejskich obszarów nadwodnych (waterfront) i festival market place.

- Historyczne przykłady wpływu turystyki i rekreacji na rozwój lokalny (m.in. przykłady z Wielkiej Brytanii, Austrii, Włoch, Tajlandii, Polski)

- Współczesne przykłady wpływu turystyki i rekreacji oraz sportu, kultury i rozrywki na rozwój lokalny na terenach miejskich (m.in. przykłady z Wielkiej Brytanii, USA, Hongkongu, Portugalii, Turcji, Maroko, Hiszpanii, Polski)

- Współczesne przykłady wpływu turystyki i rekreacji oraz sportu, kultury i rozrywki na rozwój lokalny na terenach pozamiejskich: podmiejskich i wiejskich (m.in. przykłady z Hiszpanii, Austrii, Czech, Włoch, Cypru, Grecji, RPA, Namibii, Polski).

Literatura:

1. Alejziak W. (2000), Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków.

2. Gołembski G., red. (2002) Metody stymulowania rozwoju turystyki w ujęciu przestrzennym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.

3. Gwosdz K. (2003), Pozytywne i negatywne ścieżki (virtuous and vicious paths) – próba zastosowania teorii zależności od ścieżki (path dependency) do wybranych miast konurbacji górnośląskiej [w:] I. Sagan M. Czepczyński (red.), Wymiar i współczesne interpretacje regionu, Uniwersytet Gdański, Katedra Geografii Ekonomicznej, Gdańsk-Poznań, 227-238.

4. Kowalczyk A. red. (2010) Turystyka zrównoważona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

5. Kowalczyk A., Derek M. (2010) Zagospodarowanie turystyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

6. Kozak M. W. (2009) Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem, EUROREG, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.

7. Majewska J. (2012) Rola samorządu terytorialnego w kształtowaniu funkcji turystycznej gmin, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań.

8. Parysek J. J. (2001) Podstawy gospodarki lokalnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

9. Pawlusiński R. (2005) Samorząd lokalny a rozwój turystyki. Przykład gmin Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

10. Tölle A. (2010) Restrukturyzacja miejskich obszarów nadwodnych. Aspekty urbanistyczne, zarządzające i społeczno-kulturowe, Biuletyn Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Seria „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, nr 10, Poznań.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student:

WIEDZA

1. Zna podstawowe koncepcje rozwoju lokalnego (K_W07).

2. Zna i umie określić czynniki mogące mieć wpływ na rozwój turystyki i rekreacji w skali lokalnej (K_W09).

3. Zna społeczno-ekonomiczne, kulturowe i przyrodnicze następstwa turystyki i rekreacji w układach lokalnych (K_W09).

UMIEJĘTNOŚCI

1. Potrafi prawidłowo interpretować wzajemne relacje między uwarunkowaniami przyrodniczymi i społeczno-ekonomicznymi a rolą turystyki i rekreacji w rozwoju lokalnym (K_U01).

2. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego (K_U02).

3. Potrafi przedstawić ustnie swoje poglądy oraz aktywnie uczestniczyć w dyskusji merytorycznej (K_U10).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Wykazuje postawę otwartości wobec różnorodności ludzkich zainteresowań turystyczno-rekreacyjnych i związanych z nimi form aktywności (K_K07).

2. Potrafi współdziałać i pracować w grupie (K_K04).

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Podstawę oceny końcowej stanowi wynik testu zaliczeniowego, obejmującego zagadnienia poruszane na zajęciach. Ponadto w trakcie zajęć prowadzone jest ocenianie ciągłe (ocena aktywności studentów podczas dyskusji). W zależności od stopnia aktywności studenta oraz merytorycznej jakości wypowiedzi, ocena końcowa może ulec podwyższeniu (maksymalnie o 1 stopień).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)