Turystyka a rozwój lokalny-OGUN
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4208-TaRL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Turystyka a rozwój lokalny-OGUN |
Jednostka: | Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG) |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Euroreg Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą turystyki i rekreacji w rozwoju lokalnym, w tym z: miejscowymi uwarunkowaniami rozwoju turystyki, różnymi koncepcjami rozwoju lokalnego (istotnymi z punktu widzenia turystyki i rekreacji), wybranymi przykładami zakończonych inicjatyw mających na celu wykorzystania turystyki i rekreacji (łącznie z kulturą, sportem i rozrywką) w rozwoju lokalnym. |
Pełny opis: |
W ramach wykładu prezentowane są następujące zagadnienia: - Pojęcie rozwoju lokalnego. Geneza idei rozwoju lokalnego. Uwarunkowania i czynniki rozwoju lokalnego - Rozwój lokalny w różnych koncepcja rozwoju regionalnego. Rozwój zrównoważony i rozwój niezrównoważony - Wybrane koncepcje przydatne dla badania roli turystyki i rekreacji w rozwoju lokalnym: koncepcja biegunów wzrostu, koncepcja zależności od ścieżki, koncepcja turystyki zrównoważonej, koncepcja 4Hs i cultural village, koncepcja zintegrowanego ośrodka turystycznego, koncepcje miejskich obszarów nadwodnych (waterfront) i festival market place. - Historyczne przykłady wpływu turystyki i rekreacji na rozwój lokalny (m.in. przykłady z Wielkiej Brytanii, Austrii, Włoch, Tajlandii, Polski) - Współczesne przykłady wpływu turystyki i rekreacji oraz sportu, kultury i rozrywki na rozwój lokalny na terenach miejskich (m.in. przykłady z Wielkiej Brytanii, USA, Hongkongu, Portugalii, Turcji, Maroko, Hiszpanii, Polski) - Współczesne przykłady wpływu turystyki i rekreacji oraz sportu, kultury i rozrywki na rozwój lokalny na terenach pozamiejskich: podmiejskich i wiejskich (m.in. przykłady z Hiszpanii, Austrii, Czech, Włoch, Cypru, Grecji, RPA, Namibii, Polski). |
Literatura: |
1. Alejziak W. (2000), Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków. 2. Gołembski G., red. (2002) Metody stymulowania rozwoju turystyki w ujęciu przestrzennym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań. 3. Gwosdz K. (2003), Pozytywne i negatywne ścieżki (virtuous and vicious paths) – próba zastosowania teorii zależności od ścieżki (path dependency) do wybranych miast konurbacji górnośląskiej [w:] I. Sagan M. Czepczyński (red.), Wymiar i współczesne interpretacje regionu, Uniwersytet Gdański, Katedra Geografii Ekonomicznej, Gdańsk-Poznań, 227-238. 4. Kowalczyk A. red. (2010) Turystyka zrównoważona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 5. Kowalczyk A., Derek M. (2010) Zagospodarowanie turystyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 6. Kozak M. W. (2009) Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem, EUROREG, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa. 7. Majewska J. (2012) Rola samorządu terytorialnego w kształtowaniu funkcji turystycznej gmin, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań. 8. Parysek J. J. (2001) Podstawy gospodarki lokalnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. 9. Pawlusiński R. (2005) Samorząd lokalny a rozwój turystyki. Przykład gmin Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Uniwersytet Jagielloński, Kraków. 10. Tölle A. (2010) Restrukturyzacja miejskich obszarów nadwodnych. Aspekty urbanistyczne, zarządzające i społeczno-kulturowe, Biuletyn Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Seria „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, nr 10, Poznań. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: WIEDZA 1. Zna podstawowe koncepcje rozwoju lokalnego (K_W07). 2. Zna i umie określić czynniki mogące mieć wpływ na rozwój turystyki i rekreacji w skali lokalnej (K_W09). 3. Zna społeczno-ekonomiczne, kulturowe i przyrodnicze następstwa turystyki i rekreacji w układach lokalnych (K_W09). UMIEJĘTNOŚCI 1. Potrafi prawidłowo interpretować wzajemne relacje między uwarunkowaniami przyrodniczymi i społeczno-ekonomicznymi a rolą turystyki i rekreacji w rozwoju lokalnym (K_U01). 2. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego (K_U02). 3. Potrafi przedstawić ustnie swoje poglądy oraz aktywnie uczestniczyć w dyskusji merytorycznej (K_U10). KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. Wykazuje postawę otwartości wobec różnorodności ludzkich zainteresowań turystyczno-rekreacyjnych i związanych z nimi form aktywności (K_K07). 2. Potrafi współdziałać i pracować w grupie (K_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Podstawę oceny końcowej stanowi wynik testu zaliczeniowego, obejmującego zagadnienia poruszane na zajęciach. Ponadto w trakcie zajęć prowadzone jest ocenianie ciągłe (ocena aktywności studentów podczas dyskusji). W zależności od stopnia aktywności studenta oraz merytorycznej jakości wypowiedzi, ocena końcowa może ulec podwyższeniu (maksymalnie o 1 stopień). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.