Business Culture in the United States (Kultura biznesu w Stanach Zjednoczonych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW008 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Business Culture in the United States (Kultura biznesu w Stanach Zjednoczonych) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Brak |
Skrócony opis: |
Zastanowimy się, na ile kultura amerykańska kształtuje zachowania ekonomiczne Amerykanów, te na poziomie jednostki, grupy czy organizacji. Na ile przejawia się w paradygmatach ekonomicznych, teoriach i metodach zarządzania, czy też polityce ekonomicznej rządu amerykańskiego? Prześledzimy również rozwój wybranych instytucji biznesowych i zmiany w postrzeganiu biznesmenów, jak również ewolucję samej kultury biznesu w USA. Kurs będzie umieszczony na platformie COME – platforma ta będzie podstawowym miejscem komunikowania się i dostępu do materiałów. |
Pełny opis: |
Kurs składać się będzie z 3 modułów: 1. Kulturowe korzenie amerykańskiego modelu biznesowego Wymiary kultury i ich przejawy w amerykańskim biznesie: ikony, symbole, praktyki 2. Wizerunek amerykańskiego biznesmena Od “człowieka wspólnoty” do nowego menedżera. Sylwetki wybranych postaci amerykańskiego świata biznesu, ich wyjątkowość i wpływ na kulturę amerykańską. Kobiety w biznesie i “męskość” amerykańskiego biznesu. 3. Wybrane kwestie ekonomiczne i biznesowe w kontekście społecznym i kulturowym Główne doktryny ekonomiczne Wolny rynek a rząd (regulacja I deregulacja, polityka fiskalna I monetarna, lobbying) Firmy amerykańskie, branże i główne instytucje ekonomiczne Kwestie nierówności ekonomicznych (dochody, ubóstwo, płace i wynagrodzenia, bogactwo, mobilność) Specyfika amerykańskiego rynku pracy, polityki społecznej i ruchów związkowych |
Literatura: |
Wybrane fragmenty: Bell D. The Cultural Contradictions of Capitalism Bellah R (ed.) The Habits of the Heart Frank T. One Market Under God Friedman M. Capitalism and Freedom Fukuyama F. Trust Hall, E. T. and Hall M.R. Understanding Cultural Differences Harrison L.E., Huntington S. P. eds. Culture Matters: How Values Shape Human Progress Lessig L. Republic, Lost Livesay H.C. American Made. The Men Who Shaped the American Economy Merton R. Social Theory and Social Structure Micklethwait J. and Wooldridge A. The Company. Putnam R. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community Rand, A. The Atlas Shrugged Rand A. The Virtue of Selfishness Smith A. The Wealth of Nations. Weber M. The Protestant Ethics and the Spirit of Capitalism Tocqueville A. Democracy in America FILMS to be watched Required: • INSIDE JOB (2010) dir. Ch. Ferguson (in-class screening of fragments if time allows) • The Rockefellers (2007) History Channel series • Inequality for All (2013) dir. J. Korbluth (in-class screening of fragments if time allows) • There Will Be Blood (2008) dir. P. T. Anderson Highly recommended: (original copies available at the ASC Library) • Mad Men (2007- ) dir. M. Weiner, AMC cable TV series • North Country (2005) dir. N. Caro • Social Network (2010) dir. D. Fincher • The Corporation (2006) dir. Abbott and Achbar • Wall Street (1987) dir. O. Stone • American Psycho (2010) dir. M. Harron In addition, a selection of articles and movies as well as a number of quality sources of primary statistical data available in the internet will be indicated. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać: Wiedzę, która pozwoli im: Rozumieć kulturowe uwarunkowania w biznesie amerykańskim Orientować się w instytucjonalnej strukturze amerykańskiego biznesu Rozumieć czym charakteryzują się podstawowe doktryny ekonomiczne i jakie są między nimi różnice Umiejętności, które pozwolą im: Dostrzegać szerszy, społeczno-kulturowy kontekst ekonomicznych zjawisk/procesów/trendów Rozpoznawać i interpretować ich kulturowe uwarunkowania Porównywać amerykańską kulturę biznesu z innymi narodowymi/regionalnymi kulturami biznesu Kompetencje, które pozwolą im: Rozumieć rolę kultury w podejściu do biznesu Pracować w amerykańskim i międzynarodowym środowisku biznesowym Rozumieć podstawowe cechy amerykańskiej kultury biznesu |
Metody i kryteria oceniania: |
Składowe oceny końcowej: Ocena końcowa uzależniona będzie od: 1. Wyniku testu połówkowego z zadanych lektur i dyskusji na zajęciach. Test wymagać będzie kreatywności i rozumienia omawianych tematów. Z naciskiem na rozumienie! Ocena tylko pozytywna lub negatywna. Ocena pozytywna podnosi ocenę końcową o 1, negatywna o 0. 2. Wyniku testu końcowego z materiału omawianego na zajęciach, lektur, filmów i dyskusji na zajęciach - test jednokrotnego wyboru oraz format pytań „prawda czy fałsz”. Pytania sprawdzać będą przede wszystkim rozumienie a nie zapamiętywanie. Ocena końcowa: 90% - wynik testu końcowego +0/0,5/1 (zależnie od wyniku testu połowkowego) 10% - aktywny udział w zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.