Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Business Culture in the United States (Kultura biznesu w Stanach Zjednoczonych)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-AW008
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Business Culture in the United States (Kultura biznesu w Stanach Zjednoczonych)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Brak

Skrócony opis:

Zastanowimy się, na ile kultura amerykańska kształtuje zachowania ekonomiczne Amerykanów, te na poziomie jednostki, grupy czy organizacji. Na ile przejawia się w paradygmatach ekonomicznych, teoriach i metodach zarządzania, czy też polityce ekonomicznej rządu amerykańskiego?

Prześledzimy również rozwój wybranych instytucji biznesowych i zmiany w postrzeganiu biznesmenów, jak również ewolucję samej kultury biznesu w USA.

Kurs będzie umieszczony na platformie COME – platforma ta będzie podstawowym miejscem komunikowania się i dostępu do materiałów.

Pełny opis:

Kurs składać się będzie z 3 modułów:

1. Kulturowe korzenie amerykańskiego modelu biznesowego

Wymiary kultury i ich przejawy w amerykańskim biznesie: ikony, symbole, praktyki

2. Wizerunek amerykańskiego biznesmena

Od “człowieka wspólnoty” do nowego menedżera. Sylwetki wybranych postaci amerykańskiego świata biznesu, ich wyjątkowość i wpływ na kulturę amerykańską. Kobiety w biznesie i “męskość” amerykańskiego biznesu.

3. Wybrane kwestie ekonomiczne i biznesowe w kontekście społecznym i kulturowym

Główne doktryny ekonomiczne

Wolny rynek a rząd (regulacja I deregulacja, polityka fiskalna I monetarna, lobbying)

Firmy amerykańskie, branże i główne instytucje ekonomiczne

Kwestie nierówności ekonomicznych (dochody, ubóstwo, płace i wynagrodzenia, bogactwo, mobilność)

Specyfika amerykańskiego rynku pracy, polityki społecznej i ruchów związkowych

Literatura:

Wybrane fragmenty:

Bell D. The Cultural Contradictions of Capitalism

Bellah R (ed.) The Habits of the Heart

Frank T. One Market Under God

Friedman M. Capitalism and Freedom

Fukuyama F. Trust

Hall, E. T. and Hall M.R. Understanding Cultural Differences

Harrison L.E., Huntington S. P. eds. Culture Matters: How Values Shape Human Progress

Lessig L. Republic, Lost

Livesay H.C. American Made. The Men Who Shaped the American Economy

Merton R. Social Theory and Social Structure

Micklethwait J. and Wooldridge A. The Company.

Putnam R. Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community

Rand, A. The Atlas Shrugged

Rand A. The Virtue of Selfishness

Smith A. The Wealth of Nations.

Weber M. The Protestant Ethics and the Spirit of Capitalism

Tocqueville A. Democracy in America

FILMS to be watched

Required:

• INSIDE JOB (2010) dir. Ch. Ferguson (in-class screening of fragments if time allows)

• The Rockefellers (2007) History Channel series

• Inequality for All (2013) dir. J. Korbluth (in-class screening of fragments if time allows)

• There Will Be Blood (2008) dir. P. T. Anderson

Highly recommended: (original copies available at the ASC Library)

• Mad Men (2007- ) dir. M. Weiner, AMC cable TV series

• North Country (2005) dir. N. Caro

• Social Network (2010) dir. D. Fincher

• The Corporation (2006) dir. Abbott and Achbar

• Wall Street (1987) dir. O. Stone

• American Psycho (2010) dir. M. Harron

In addition, a selection of articles and movies as well as a number of quality sources of primary statistical data available in the internet will be indicated.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać:

Wiedzę, która pozwoli im:

Rozumieć kulturowe uwarunkowania w biznesie amerykańskim

Orientować się w instytucjonalnej strukturze amerykańskiego biznesu

Rozumieć czym charakteryzują się podstawowe doktryny ekonomiczne i jakie są między nimi różnice

Umiejętności, które pozwolą im:

Dostrzegać szerszy, społeczno-kulturowy kontekst ekonomicznych zjawisk/procesów/trendów

Rozpoznawać i interpretować ich kulturowe uwarunkowania

Porównywać amerykańską kulturę biznesu z innymi narodowymi/regionalnymi kulturami biznesu

Kompetencje, które pozwolą im:

Rozumieć rolę kultury w podejściu do biznesu

Pracować w amerykańskim i międzynarodowym środowisku biznesowym

Rozumieć podstawowe cechy amerykańskiej kultury biznesu

Metody i kryteria oceniania:

Składowe oceny końcowej: Ocena końcowa uzależniona będzie od:

1. Wyniku testu połówkowego z zadanych lektur i dyskusji na zajęciach. Test wymagać będzie kreatywności i rozumienia omawianych tematów. Z naciskiem na rozumienie! Ocena tylko pozytywna lub negatywna. Ocena pozytywna podnosi ocenę końcową o 1, negatywna o 0.

2. Wyniku testu końcowego z materiału omawianego na zajęciach, lektur, filmów i dyskusji na zajęciach - test jednokrotnego wyboru oraz format pytań „prawda czy fałsz”. Pytania sprawdzać będą przede wszystkim rozumienie a nie zapamiętywanie.

Ocena końcowa:

90% - wynik testu końcowego +0/0,5/1 (zależnie od wyniku testu połowkowego)

10% - aktywny udział w zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)