Migrations, Race and Ethnicity in the United States (Migracje, rasa i etniczność w Stanach Zjednoczonych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-AW018-AM |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Migrations, Race and Ethnicity in the United States (Migracje, rasa i etniczność w Stanach Zjednoczonych) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok Wykłady obowiązkowe dla studiów stacjonarnych I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Ten kurs jest poświęcony jednemu z najważniejszych i najbardziej kontrowersyjnych problemów współczesnego społeczeństwa amerykańskiego. Migracje, rasa i etniczność znajdują się obecnie w centrum społecznych, kulturowych i politycznych napięć. Zjawiska te zostaną zbadane z perspektywy interdyscyplinarnej. Głównym celem przedmiotu jest omówienie historii wybranych grup etnicznych i rasowych, które tworzą społeczeństwo Stanów Zjednoczonych. Pod uwagę zostaną wzięte aspekty polityki imigracyjnej i doświadczeń z nią związanych, polityki etniczno-rasowej, a także różnice kulturowe, wraz z procesami adaptacji społecznej i wykluczenia. |
Pełny opis: |
Ten kurs jest poświęcony jednemu z najważniejszych i najbardziej kontrowersyjnych problemów współczesnego społeczeństwa amerykańskiego. W celu zachęcenia studentów do udziału i rozwijania ich myślenia krytycznego, oprócz omawiania zadanych tekstów, wykłady będą ilustrowane źródłami takimi jak listy, fotografie, ustawy, raporty rządowe i krótkie filmy. Główne tematy omawiane na zajęciach obejmują następujące zagadnienia: 1. Wprowadzenie tematu: etniczność, rasa i tożsamość narodowa 2. Tworzenie Ameryki 1607-1783. Migracje Europejczyków 3. Konflikty imigrantów z Indianami i Meksykiem 4. Redefinicja narodu 1850–1900 5. Wczesny nacjonalizm 6. Rasizm naukowy i polityka imigracyjna (1900–1945) 7. Migracje Afroamerykanów od epoki kolonialnej po współczesność 8. Globalna perspektywa na imigrację 9. Imigracja: polityka publiczna i dane 10. Multi- i interkulturowość 11. Migracje Latynosów do Stanów Zjednoczonych 12. Amerykanie pochodzenia azjatyckiego 13. Nacjonalizm 2.0: zachowanie „białości” |
Literatura: |
Teksty kluczowe: Donna R. Gabaccia. 2002. Immigration and American Diversity: A Social and Cultural History. UK: Wiley-Blackwell. Ronald H. Bayor. 2016. The Oxford Handbook of American Immigration and Ethnicity. New York, NY: Oxford University Press. Ronald H. Bayor. 2004. The Columbia Documentary History of Race and Ethnicity in America. New York: Columbia University Press. Jon Bond and Kevin Smith. 2019. Analyzing American Democracy: Politics and Political Science (3rd ed.). Routledge. https://doi.org/ 10.4324/9780429438035 Jack Citrin and David Sears. 2014. American Identity and the Politics of Multiculturalism (Cambridge Studies in Public Opinion and Political Psychology). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139028967 David Scott FitzGerald. 2014. Culling the Masses. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu, student(ka): WIEDZA Zna i rozumie: - historię oraz współczesne uwarunkowania społeczne, polityczne i kulturowe migracji do USA oraz stosunków etnicznych i ideologii rasowej w Stanach Zjednoczonych, w tym szczególności ich znaczenie w tworzeniu się wielokulturowego wielonarodowościowego społeczeństwa USA - wpływ migracji i relacji etnicznych i rasowych na kulturę USA w przeszłości i współcześnie - uwarunkowania prawne, ekonomiczne, kulturowe i społeczne procesów migracyjnych oraz tych odnoszących się do relacji rasowych i etnicznych w przeszłości i współcześnie - znaczenie migracji, rasy i etniczności w powstaniu i rozwoju USA UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE: Potrafi - wykorzystać interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą migracji, rasy i etniczności w USA, aby formułować własne opinie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność jest obowiązkowa 1. Krótki esej (20 punktów) 2. Egzamin semestralny (30 punktów) 3. Egzamin końcowy (50 punktów) Oceny: 100-88/5; 87-73/4; 72-57/3; 56-0/2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 210 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Hector Calleros Rodriguez | |
Prowadzący grup: | Hector Calleros Rodriguez | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.