Zastosowanie wirusów w biotechnologii i medycynie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-236ZWBTM |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.404
|
Nazwa przedmiotu: | Zastosowanie wirusów w biotechnologii i medycynie |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka Przedmioty specjalizacyjne, BIOTECHNOLOGIA, BIOTECHNOLOGIA MEDYCZNA, II stopień Przedmioty specjalizacyjne, BIOTECHNOLOGIA, MIKROBIOLOGIA STOSOWANA, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze współczesną wiedzą dotycząca możliwości zastosowania całych wirusów oraz ich elementów genetycznych w biotechnologii, medycynie, przemyśle i ochronie środowiska. Szczególny nacisk położony jest na zagadnienia i problemy dotyczące konstrukcji i użycia wektorów wirusowych w technikach biologii molekularnej, w terapii genowej i nowotworowej oraz jako czynników antybakteryjnych. Przedstawiane są zasady projektowania szczepionek antywirusowych, a także użycia wirusów jako nośników szczepionek. Omawiane są także inne zastosowania wirusów np. jako „rusztowanie" w budowie nanomateriałów czy biosensorów. Zajęcia obejmują cykl wykładów oraz zajęć seminaryjnych, na których uczestnicy prezentują referaty, w oparciu o wybraną przez siebie literaturę z zakresu zastosowania wirusów w inżynierii genetycznej, biotechnologii, medycynie lub innej dziedzinie. |
Pełny opis: |
1. Zastosowania wirusów w technikach rekombinacji DNA (całe wirusy, ich elementy regulacyjne, enzymy kodowane przez wirusy). Konstrukcja wektorów, kosmidy, fagmidy i tworzenie bibliotek genowych. 2. Wirusy jako wektory w systemach nadprodukcji białek heterologicznych. Wykorzystanie elementów genetycznych wirusów do konstrukcji wektorów ekspresyjnych (promotory faga T7 lub faga lambda, gen polimerazy faga T7). 3. Wektory oparte o wirusy eukariotyczne jako narzędzie do transferu obcego DNA i ich zastosowanie w terapii genowej. 4. Technika Phage display i jej użycie w biologii molekularnej, przemyśle farmaceutycznym i biotechnologii medycznej. 5. Wirusy jako szczepionki i nośniki szczepionek. 6. Zastosowania wirusów bakteryjnych w diagnostyce i terapii. Terapia bakteriofagami przeciw patogenom bakteryjnym: w rolnictwie i hodowlach zwierząt, przeciw infekcjom bakteryjnym u ludzi oraz użycie bakteriofagów w przemyśle. 7. Wirusy onkolityczne i wirusowa terapia przeciwnowotworowa. 8. Wykorzystania wirusów w inżynierii materiałowej i nanotechnologii. 9. Wirusy jako czynniki o wysokim potencjale bioterrorystycznym. 10. Wirusy jako modele badawcze oraz narzędzie do badania biologii komórki i funkcjonowania obrony gospodarza (np. systemy CRISPR). |
Literatura: |
Literatura jest podawana na bieżąco przez prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
Po opanowaniu materiału objętego wykładem student: Ma pogłębioną wiedzę w wybranych obszarach biotechnologii mikroorganizmów, roślin, zwierząt, przemysłowej, medycznej oraz inżynierii komórkowej i inżynierii genetycznej. Wykazuje znajomość aktualnego stanu wiedzy w głównych działach biotechnologii; ma wiedzę dotyczącą: terminologii przyrodniczej w zakresie wirusologii, mikrobiologii i genetyki (w j. polskim i j. angielskim), najnowszych badań, odkryć i ich zastosowań w biotechnologii, medycynie czy biologii molekularnej. Ma wiedzę dotyczącą znajomość i rozumienie metodologii stosowanej w biotechnologii, testowania hipotez i znaczenia eksperymentu. Wykazuje znajomość zasad planowania badań, nowoczesnych technik zbierania danych oraz stosowania różnych narzędzi badawczych, w tym wirusów i ich elementów genetycznych. Ma szeroką wiedzę dotyczącą ekologicznych aspektów biotechnologii pozwalającą na dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie. Ma wiedzę dotyczącą samodzielnego planowania i prowadzenia prac doświadczalnych, opracowywania wyników własnych badań w formie nadającej się do dyskusji, oceny lub publikacji. Potrafi zbierać i opracowywać dane wykorzystując różne narzędzia badawcze i bioinformatyczne, potrafi wykonać złożone operacje analityczne z użyciem ogólnie dostępnych narzędzi informatycznych. Wykazuje umiejętność posługiwania się językiem nowożytnym (j. polski i j. angielski) w stopniu umożliwiającym korzystanie ze źródeł elektronicznych i literatury naukowej poświęconej szeroko pojętej biologii molekularnej. Zbiera dane empiryczne i dokonuje ich interpretacji oraz wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji z różnych źródeł, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych. Wykazuje umiejętność wyciągania wniosków oraz formułowania sądów na podstawie danych z różnych źródeł. Wykazuje umiejętność przedstawiania prac i doniesień naukowych dostępnymi środkami komunikacji werbalnej. Analizuje rynek w zakresie produktów biotechnologicznych. Ma nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu praktycznych problemów. Aktywnie aktualizuje wiedzę przyrodniczą, ze szczególnym uwzględnieniem biotechnologii mikroorganizmów oraz wirusów, i jej zastosowania praktycznego. Wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach biotechnologii i biologii mikroorganizmów, ich znaczeniu oraz potrafi przekazać te informacje w sposób zrozumiały. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia są zaliczane jeśli student: (i) uczestniczył w co najmniej 85 procentach zajęć; (ii) aktywnie uczestniczył w zajęciach, szczególnie w dyskusjach, (iii) wykonywał zadania zlecone do samodzielnego opracowania, (iv) pracował na zajęciach w sposób pozwalający pozytywnie ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jakie w toku zajęć uzyskał (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty kształcenia). Szczegółowe warunki zaliczenia zajęć: Egzamin polegający na przygotowaniu referatów (prezentacja ustna) w oparciu o wybrane przez siebie publikacje z zakresu zastosowania wirusów w biotechnologii i/lub medycynie oraz obecność na wykładach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Radlińska | |
Prowadzący grup: | Monika Adamczyk-Popławska, Monika Radlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Radlińska | |
Prowadzący grup: | Monika Adamczyk-Popławska, Monika Radlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.