Kulturowe aspekty badań geograficznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-KAB-GSEC |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kulturowe aspekty badań geograficznych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia człowieka) - sem. 1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Geografia kultury 1900-1-GKL |
Założenia (opisowo): | Założeniem zajęć jest przeanalizowanie aspektów związanych z szeroko pojętą sferą kultury obecnych w badaniach geograficznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom związanym z dziedziną kultury, które są przedmiotem badań geografów. Wykład ma charakter przeglądu problematyki kulturowej w pracach geograficznych. W ramach ćwiczeń natomiast pogłębione są dwa-trzy aspekty / wymiary kulturowo-geograficzne. Podczas ćwiczeń realizowane są mini-projekty badawcze związane z poszczególnymi aspektami kulturowo-geograficznymi - m.in. - dziedzictwem kulturowym danego regionu, - zachowaniami przestrzenno-kulturowymi w wybranym miejscu, - świadectwami kultury w krajobrazie. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są zagadnieniom związanym z dziedziną kultury, które są przedmiotem badań geografów. Wykład ma charakter przeglądu problematyki kulturowej w pracach geograficznych. W ramach ćwiczeń natomiast pogłębione są dwa-trzy aspekty / wymiary kulturowo-geograficzne. Podczas wykładów poruszane są następujące kwestie: - rozumienie kultury (perspektywa substancjalna, interpretacyjna, semantyczna, normatywna, strukturalna), - opozycje: "kultura - natura", "kultura - cywilizacja", "kultura - nie-kultura" oraz dychotomie: "kultura materialna - kultura duchowa", "kultura niska - kultura wysoka", "kultura antropologiczna - kultura artystyczna", - cechy i kody kulturowe, - społeczny wymiar kultury, - przestrzenny wymiar kultury i kultura jako zjawisko kulturowe, - krajobraz kulturowy, - dziedzictwo kulturowe, - geografia kultury jako dziedzina badawcza, - postępowanie badawcze w geografii kultury. Podczas ćwiczeń realizowane są mini-projekty badawcze związane z poszczególnymi aspektami kulturowo-geograficznymi - m.in. - dziedzictwem kulturowym danego regionu, - zachowaniami przestrzenno-kulturowymi w wybranym miejscu, - świadectwami kultury w krajobrazie. |
Literatura: |
Wojciech J. Burszta, 1998, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Zysk i S-ka, Poznań Stefan Czarnowski, 2019, Kultura, Vis-à-vis Etiuda, Kraków Grzegorz Godlewski, Leszek Kolankiewicz, Andrzej Mencwel, Mirosław Pęczak (oprac.), 1998, Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa Bjørnar Olsen, 2013, W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa Krzysztof Pomian, 2010, Przeszłość jako przedmiot wiedzy, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa Bogusław Żyłko, 2009, Semiotyka kultury. Szkoła tartusko-moskiewska, słowo/obraz terytoria, Gdańsk |
Efekty uczenia się: |
Przedmiot do wyboru: Ścieżka I: Geografia człowieka: Podstawy geografii człowieka Efekty specjalnościowe: Wiedza: S1_W03, S1_W07 Absolwent zna i rozumie: Złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich oraz regionach turystycznych; Zaawansowane kategorie pojęciowe z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej Umiejętności: S1_U04, S1_U06, S1_U08 Absolwent potrafi: Prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na obszarach zurbanizowanych lub turystycznych; Prognozować zmiany procesów społecznych na terenach zurbanizowanych lub turystycznych; Przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji Kompetencje: S1_K01 Absolwent jest gotów do: Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny |
Metody i kryteria oceniania: |
Zwieńczeniem wykładów jest rozmowa weryfikująca znajomość merytorycznej materii omawianej podczas zajęć. Rezultatem ćwiczeń jest wykonanie dwóch-trzech mini-projektów oraz zreferowanie wybranego opracowania naukowego. Wykład i ćwiczenia kończą się odrębnymi protokołami zaliczeniowymi. Warunkiem przystąpienia do rozmowy weryfikującej znajomość merytorycznej materii omawianej podczas wykładów jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń. W ramach protokołu ogólnego student otrzymuje ocenę końcową z przedmiotu, której połowę stanowi wynik zaliczenia ustnego, drugą połowę punktacja ćwiczeń. Nakład pracy studenta: - wykład: 0,5 ECTS - ćwiczenia: 1,5 ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mikołaj Madurowicz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Korpysz-Wiśniewska, Mikołaj Madurowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.