Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-SPKU-WW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczno-kulturowe uwarunkowania gospodarki przestrzennej |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty opcjonalne WGSR Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student zna i rozumie zróżnicowanie uwarunkowań gospodarki przestrzennej oraz podstawowe procesy zachodzące w przestrzeni miasta (ujęcie historyczno-urbanistyczne). Ponadto jest gotów do poznawania perspektywy mieszkańców globalnego Południa i globalnej Północy oraz poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy z zakresu gospodarki przestrzennej i geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny oraz ich krytycznej oceny. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z aspektami społecznymi i kulturowymi wpływającymi na zagospodarowanie przestrzeni. Pierwsze zajęcia są poświęcone teorii. Zaś na kolejnych zostaną omówione współczesne przykłady ukazujące wybrane uwarunkowania i problemy społeczno-kulturowe, z którymi borykają się mieszkańcy miast świata. Nastąpi ocena metod radzenia sobie z sytuacjami problemowymi, wykorzystywanymi przez osoby należące do różnych kręgów kulturowych. Przedmiot koncentruje się na wybranych, ale istotnych zagadnieniach społeczno-kulturowych nie tylko w państwach globalnej Północy, ale także globalnego Południa, rzadko uwzględnianych na innych zajęciach prowadzonych na kierunku Gospodarka Przestrzenna na studiach I stopnia (licencjackich). |
Pełny opis: |
Wykłady: Zaczynają się od krótkiego wprowadzenia teoretycznego, które zawiera informacje o: a) podmiotach wytwarzania przestrzeni społecznych, narzędziach społecznych wytwarzania przestrzeni, społecznych funkcji architektury, relacjach między człowiekiem a przestrzenią, uwarunkowaniach organizacji przestrzeni, celach i potrzebach społecznych w gospodarowaniu przestrzenią. W kolejnej części wykładów - znacznie dłuższej od poprzedniej - zostaną ukazane wybrane, ale reprezentatywne zagadnienia społeczno-kulturowe takie, jak: a) (auto)segregacja społeczno-przestrzenna ludności i wykluczenie społeczne na przykładzie enklaw etnicznych i religijnych, dzielnic mniejszości seksualnych, osiedli grodzonych, dzielnic nędzy, parków wyłącznie dla kobiet i ich najmłodszych dzieci (Iran); b) tworzenie nowych miast (w tym stolic) jako sposób na kształtowanie tożsamości narodowej w młodych i zróżnicowanych społecznie państwach; c) ewolucji i struktury społeczno-przestrzennej miast latynoskich, islamskich i azjatyckich itp., z uwzględnieniem procesów zachodzących w ich częściach (np. w historycznych centrach). Ćwiczenia: Rozszerzają zagadnienia poruszane na wykładach, ale także wprowadzają one, np. wpływ kultury na współczesne planowanie przestrzeni w miastach świata (feng shui w Azji Wschodniej, hadżdż na Półwyspie Arabskim etc.). Główną część ćwiczeń opiera się na wygłaszaniu referatów przez Studentki/Studentów. Każdy uczestnik zajęć wybiera jeden z tematów z listy, zaś wypowiedź jest wspomagana prezentacją multimedialną. Po prezentacji dochodzi do dyskusji z udziałem osoby wygłaszającej referat, moderowanego przez prowadzącego. Praca nad tych ćwiczeniem opiera się analizie artykułów naukowych i innych recenzowanych publikacji, które proponuje koordynator przedmiotu. Wymienione wyżej podpunkty nie są tytułami poszczególnych zajęć, a opisują zagadnienia poruszane w ramach kursu (niekoniecznie w kolejności). Istnieje możliwość niewielkich modyfikacji do treści zajęć w zależności od preferencji studentów. Szacowana liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się. Wykład: 0,5 ECTS (15 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. udział w zajęciach; 0,5 ECTS (15 godz.) - wkład własny studenta, czyli przygotowanie się do zaliczenia w formie pisemnej. Ćwiczenia: 0,5 ECTS (15 godz.) - godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. udział w zajęciach, w tym w dyskusjach i krótkich ćwiczeniach realizowanych w grupach; 0,5 ECTS (15 godz.) - wkład własny studenta, czyli przygotowanie się do wypowiedzi ustnej z wybranego przez siebie zagadnienia wraz z opracowaniem multimedialnej prezentacji. |
Literatura: |
1. Karwińska A., 2008, Gospodarka przestrzenna. Uwarunkowania społeczno-kulturowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2. Knox P., Pinch S., 2000, Urban Social Geography, Prentice Hall, England. 3. Jałowiecki B., Szczepański B., 2010, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa. 4. Węcławowicz G., 2007, Geografia społeczna miast, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W03, K_W06, K_W10 / K_U04, K_U10, K_U11, K_U12 / K_K01, K_K05 WIEDZA: Absolwent zna i rozumie: - teorię dotycząc uwarunkowań społeczno-kulturowych gospodarki przestrzennej; - podobieństwa i różnice między uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi i procesami kształtującymi przestrzeń w różnych częściach świata; - zauważa podobieństwa i różnice w planowaniu i zarządzaniu przestrzenią w miastach znajdujących się w odmiennych kręgach kulturowych; - sytuacje problemowe wynikające ze zróżnicowania społecznego i kulturowego miast; - istniejące w społeczeństwach stereotypy i uprzedzenia na temat mieszkańców miast globalnego Południa i globalnej Północy. UMIEJĘTNOŚCI: Absolwent potrafi: - porównywać uwarunkowania społeczno-kulturowe i związane z tymi uwarunkowaniami procesy kształtujące przestrzeń w różnych częściach świata; - uczestniczyć w dyskusji na temat uwarunkowań i procesów społeczno-kulturowych gospodarki przestrzennej; - wykorzystać publikacje naukowe w tematyce przedmiotu do budowania własnych wypowiedzi na forum. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Absolwent jest gotów do: - krytycznej oceny zastosowania metod przeciwdziałania problemom społeczno-kulturowym poszczególnych miast świata i proponować ich alternatywy; - planowania i realizowania projektów miejskich, w których należy wziąć pod uwagę potrzeby różnych użytkowników przestrzeni miasta, w tym grup marginalizowanych; - pracy w zróżnicowanym zespole planistycznym i projektowym, w warunkach pozbawionych uprzedzeń i nietolerancji wynikających z różnic kulturowych i społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: kolokwium zaliczeniowe ma formę pisemną i dotyczy zagadnień poruszanych wyłącznie na wykładach (od 10 do maksymalnie 15 pytań, w większości pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru). Kolokwium zalicza się od 50%. Lista obecność nie jest sprawdzana na wykładach (student nie ma obowiązku na nie chodzić). Ćwiczenia: ocena wystawiana wyłącznie na podstawie prezentacji przedstawianej indywidualnie przez 15 min (jeżeli grupa będzie liczniejsza; niektóre tematy można zrealizować w parze, wówczas referat musi trwać co najmniej 20 min). Maksymalnie można uzyskać 10 pkt. Prezentacje dotyczą wybranego przez studenta zagadnienia z listy, którą prowadzący rozsyła na pierwszych ćwiczeniach. Istnieje możliwość zmiany tematu prezentacji (po konsultacji z prowadzącym). Prowadzący może zadać referentowi 1-2 pytania dotyczące poruszanego zagadnienia; merytorycznie wartościowe wypowiedzi skutkują podwyższeniem oceny o co najmniej 0,5 stopnia. Dodatkowym warunkiem zaliczenia jest obecność (możliwa jedna godzina nieusprawiedliwiona, każda kolejna powinna być usprawiedliwiona). W przypadku więcej niż jednej usprawiedliwionej nieobecności, prowadzący zastrzega sobie prawo zadania dodatkowego ćwiczenia w formie pisemnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 40 miejsc
Wykład, 15 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Kałaska | |
Prowadzący grup: | Maciej Kałaska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.