Wielcy futurolodzy i nowe koncepcje przyszłości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-7-WFNK-FRT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Wielcy futurolodzy i nowe koncepcje przyszłości |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, spec. Foresight terytorialny - sem. 2 Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia są organizowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP), współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie się z dorobkiem futurologii (futures studies), która zajmuje się budowaniem różnych scenariuszy przyszłości. Wspólna lektura fragmentów prac znanych futurologów będzie okazją do dyskusji o tym, jak konstruowane są różne wizje przyszłości, z jakiego kontekstu czerpią swoje przewidywania i jakie mają społeczne implikacje. Omówione zostaną różne nurty refleksji o przyszłości, skupiające się na rozwoju technologicznym, katastrofach ekologicznych i przemianach społecznych. |
Pełny opis: |
Tematyka kolejnych zajęć: 1. Koncepcje przyszłości przestrzeni: K.Malewicz, G.Krutikov, B. Fuller, Le Corbusier F. L. Wright; 2. Koncepcje przyszłości przestrzeni: Archigram , Superstudio, Archizoom, C. Nieuwenhuys, R. Koolhaas, V. Callebaut, 3. Trzecia fala i czwarta rewolucja przemysłowa. Czy Alvin Toffler się mylił? 4. Świat 2050 r. według M. Camdessus’a 5. Świat 2040 r. według A. Lubowskiego 6. Cztery przyszłości świata… po kapitalizmie (P.Frasse) 7. Przyszłość demokracji i technologie (J. Bartlett) 8. Praca przyszłości według Y. Harariego 9. Przyszłość według S. Lema 10. Wizja przyszłości w filmie: „Matrix” (reż. L. Wachowski; L. Wachowski) i „Atlas chmur” (film: L. Wachowski, A. Wachowski, T. Tykwer) 11. Michael Miller, Internet rzeczy: Jak inteligentne telewizory, samochody, domy i miasta zmieniają świat. 12. Medium jest informacją. Wiek informacji wg Marshalla Mcluhana 13. Społeczeństwo sieci I. Manuel Castells 14. Społeczeństwo sieci II. Manuel Castells Nakład pracy studenta: 30h – obecność na konwersatorium |
Literatura: |
Publikacje książkowe omawiane w trakcie zajęć. Prowadzący będzie przygotowywał materiały do dyskusji. Kluczowe publikacje: M. Miller, Internet rzeczy: Jak inteligentne telewizory, samochody, domy i miasta zmieniają świat; M. Castells, Społeczeństwo sieci; A. Toffler, Trzecia fala i czwarta rewolucja przemysłowa; Y. Harrari, 21 lekcji na XXI wiek. J. Bartlett, Przyszłość demokracji i technologie. Lem. S. Bajki robotów Kwiatkowski J. Oko pod kontrolę dotyku duszy. Suprematyzm we współczesnym dyskursie intelektualnym. George Orwell „Rok 1984” Aldous Huxley „Nowy wspaniały świat” A.Kruczonych, M. Matiuszyn, K. Malewicz „ Zwycięstwo nad Słońcem” |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W02; K_W04 / K_U01; K_U02; K_U04; K_U08; K_U09; K_U10 / K_K01; K_K02; K_K04; K_K05; K_K06; K_K07 / S3_W02; S3_W04; S3_W07 / S3U01; S3_U02; S3_U03; S3_U04 / S3_K01; S3_K02 WIEDZA: K_W04 ; K_W05 Absolwent po ukończeniu kursu zna i rozumie w wymiarze teoretycznym rodzaje więzi społecznych oraz posiada pogłębioną wiedzę w odniesieniu do przestrzennej manifestacji tych więzi w procesach rozwojowych i kształtowania przyszłości, zna i rozumie rolę człowieka jako twórcy kultury, w odniesieniu do aktywności zagospodarowywaniu przestrzeni UMIEJĘTNOŚCI: K_U02 ; K_U10 Absolwent po ukończeniu kursu potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu i analizy procesów oraz zjawisk zachodzących w przestrzeni, a także budowania scenariuszy rozwoju, w szczególności do formułowania własnych opinii i pogłębionych teoretycznie ocen tych zjawisk a także rozwiązywać zadania w zakresie gospodarki przestrzennej z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi, w tym metod analitycznych i eksperymentalnych, symulacji komputerowych, badań ankietowych i statystycznych, metod foresightowych oraz analiz z zakresu urbanistyki. Absolwent jest w stanie przygotować i przedstawić prezentacje ustne, w języku polskim języku ob-cym, dotyczące szczegółowych zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej lub leżących na pograniczu z pokrewnymi dyscyplinami naukowymi. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K_K08 ; K_K05; K_K04 Absolwent po ukończeniu kursu jest gotowy aby myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, wyznaczać cele strategiczne i operacyjne. Zna zasady kontroli i ewaluacji zadań. Absolwent jest w stanie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, będąc świadomym odpowiedzialności za własne decyzje i podjęte zobowiązania, odpowiednio określić priorytety podejmowanych działań, zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: egzamin ustny. Oceniana będzie również aktywność studentów na zajęciach. W trakcie semestru obowiązkowa będzie jedna prezentacja wybranej przez studenta koncepcji. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Werner | |
Prowadzący grup: | Ewelina Biczyńska, Piotr Werner | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Werner | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.