Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kolonializm, postkolonializm, neokolonializm

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-KPNK-OG
Kod Erasmus / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kolonializm, postkolonializm, neokolonializm
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geografii
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Wykład ma na celu przybliżenie studentom przestrzennych (geograficznych) aspektów epoki kolonialnej, a także postkolonialnej/neokolonialnej. W roku akademickim 2020/2021 zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu omówienie przestrzennych (geograficznych) aspektów epoki kolonialnej, oraz tego co nastąpiło bezpośrednio po niej (postkolonializm i neokolonializm) w byłych koloniach i metropoliach. Narracja zajęć będzie prowadzona zgodnie z chronologią wydarzeń jakie miały miejsce w regionach skolonizowanych przez Europejczyków w podziale na poszczególne imperia kolonialne.

Pełny opis:

Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia (wg poniższej kolejności):

1. Wprowadzenie do terminologii związanej z kolonializmem, neokolonializmem i postkolonializmem.

2. Epoka wielkich odkryć geograficznych jako preludium kolonizacji europejskiej.

3. Kolonializm hiszpański i jego upadek oraz następstwa.

4. Kolonializm portugalski i jego upadek oraz następstwa.

5. Kolonializm francuski i jego upadek oraz następstwa.

6. Kolonializm brytyjski i jego upadek oraz następstwa.

7. Kolonializm niemiecki, holenderski i belgijski - ich upadek oraz następstwa.

8. Neokolonializm – współczesne formy i przejawy.

Nakład pracy: 1 ECTS to udział w wykładzie 30h.

1 ECTS to 15h zapoznania się z literaturą oraz 15h przygotowania do egzaminu.

Literatura:

Crosby, A. W. (1999). Imperializm ekologiczny. Biologiczna ekspansja Europy 900–1900.

Diamond, J. (2000). Strzelby, zarazki, maszyny. Losy ludzkich społeczeństw.

Gandhi, L. (2008). Teoria postkolonialna: wprowadzenie krytyczne. Wydawnictwo Poznańskie.

Górny K., (2017), Ślady kolonializmu we współczesnej przestrzeni miejskiej Bandżulu (Gambia), Prace i Studia Geograficzne 62.3, s. 31-62.

Górny, K., Górna, A., (2019), After Decolonization: Changes in the Urban Landscape of Platô in Praia, Cape Verde, Journal of Urban History, 45(6), s. 1103-1130.

Górny, K., Górna, A., (2019), Street names in Dakar-Plateau: a colonial and post-colonial perspective, Planning Perspectives, s. 1-24

Kłosowicz, R. (2017). Konteksty dysfunkcyjności państw Afryki Subsaharyjskiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mann, C. C. (2012) 1493. Świat po Kolumbie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.

Mazurczak, W. (2016). Kolonializm–Dekolonizacja–Postkolonializm. Rozważania o istocie i periodyzacji. Przegląd Politologiczny, (3), 131-143.

Meredith, M. (2011). Historia współczesnej Afryki: pół wieku niepodległości. Wydawnictwo Akademickie "Dialog".

Polus, A. (2010). Postkolonializm i neokolonializm. Problemy definicyjne, PCSA.

Dodatkowo - literatura podawana w trakcie wykładów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- student definiuje pojęcia kolonializm, postkolonializm, neokolonializm,

- zna chronologię wydarzeń związanych z epoką kolonialną oraz tym, co nastąpiło po niej w byłych koloniach,

- opisuje proces kolonizacji i dekolonizacji wybranych regionów świata.

Umiejętności

- student wykorzystuje w praktyce poznaną na zajęciach metodę analizy dawnych map i planów.

Postawy/kompetencje społeczne

- student rozumie znaczenie wpływu epoki kolonialnej oraz procesów postkolonialny i neokolonialnych na współczesne dysproporcje rozwojowe pomiędzy krajami Globalnej Północy i Globalnego Południa.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w sesji - próg zaliczenia 50%.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)