Kolonializm, postkolonializm, neokolonializm
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-KPNK-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Kolonializm, postkolonializm, neokolonializm |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geografii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Wykład ma na celu przybliżenie studentom przestrzennych (geograficznych) aspektów epoki kolonialnej, a także postkolonialnej/neokolonialnej. W roku akademickim 2020/2021 zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu omówienie przestrzennych (geograficznych) aspektów epoki kolonialnej, oraz tego co nastąpiło bezpośrednio po niej (postkolonializm i neokolonializm) w byłych koloniach i metropoliach. Narracja zajęć będzie prowadzona zgodnie z chronologią wydarzeń jakie miały miejsce w regionach skolonizowanych przez Europejczyków w podziale na poszczególne imperia kolonialne. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia (wg poniższej kolejności): 1. Wprowadzenie do terminologii związanej z kolonializmem, neokolonializmem i postkolonializmem. 2. Epoka wielkich odkryć geograficznych jako preludium kolonizacji europejskiej. 3. Kolonializm hiszpański i jego upadek oraz następstwa. 4. Kolonializm portugalski i jego upadek oraz następstwa. 5. Kolonializm francuski i jego upadek oraz następstwa. 6. Kolonializm brytyjski i jego upadek oraz następstwa. 7. Kolonializm niemiecki, holenderski i belgijski - ich upadek oraz następstwa. 8. Neokolonializm – współczesne formy i przejawy. Nakład pracy: 1 ECTS to udział w wykładzie 30h. 1 ECTS to 15h zapoznania się z literaturą oraz 15h przygotowania do egzaminu. |
Literatura: |
Crosby, A. W. (1999). Imperializm ekologiczny. Biologiczna ekspansja Europy 900–1900. Diamond, J. (2000). Strzelby, zarazki, maszyny. Losy ludzkich społeczeństw. Gandhi, L. (2008). Teoria postkolonialna: wprowadzenie krytyczne. Wydawnictwo Poznańskie. Górny K., (2017), Ślady kolonializmu we współczesnej przestrzeni miejskiej Bandżulu (Gambia), Prace i Studia Geograficzne 62.3, s. 31-62. Górny, K., Górna, A., (2019), After Decolonization: Changes in the Urban Landscape of Platô in Praia, Cape Verde, Journal of Urban History, 45(6), s. 1103-1130. Górny, K., Górna, A., (2019), Street names in Dakar-Plateau: a colonial and post-colonial perspective, Planning Perspectives, s. 1-24 Kłosowicz, R. (2017). Konteksty dysfunkcyjności państw Afryki Subsaharyjskiej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Mann, C. C. (2012) 1493. Świat po Kolumbie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań. Mazurczak, W. (2016). Kolonializm–Dekolonizacja–Postkolonializm. Rozważania o istocie i periodyzacji. Przegląd Politologiczny, (3), 131-143. Meredith, M. (2011). Historia współczesnej Afryki: pół wieku niepodległości. Wydawnictwo Akademickie "Dialog". Polus, A. (2010). Postkolonializm i neokolonializm. Problemy definicyjne, PCSA. Dodatkowo - literatura podawana w trakcie wykładów. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student definiuje pojęcia kolonializm, postkolonializm, neokolonializm, - zna chronologię wydarzeń związanych z epoką kolonialną oraz tym, co nastąpiło po niej w byłych koloniach, - opisuje proces kolonizacji i dekolonizacji wybranych regionów świata. Umiejętności - student wykorzystuje w praktyce poznaną na zajęciach metodę analizy dawnych map i planów. Postawy/kompetencje społeczne - student rozumie znaczenie wpływu epoki kolonialnej oraz procesów postkolonialny i neokolonialnych na współczesne dysproporcje rozwojowe pomiędzy krajami Globalnej Północy i Globalnego Południa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny w sesji - próg zaliczenia 50%. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.