University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The analysis of social data

General data

Course ID: 2100-MON-ANDS-OG
Erasmus code / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Political sciences and civics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The analysis of social data
Name in Polish: Analiza danych społecznych
Organizational unit: Faculty of Political Science and International Studies
Course groups: General university courses
General university courses in Faculty of Political Science and International Studies
General university courses in the social sciences
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

general courses
optional courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Od studentów oczekuje się elementarnej wiedzy o współczesnym społeczeństwie polskim. Uczestnik kursu powinien wykazywać zainteresowanie bieżącą jak i prognozowaną kondycją współczesnych społeczeństw,

a także opiniami na ten temat pojawiającymi się w dyskursie publicznym oraz potocznym. Ponadto uczestnik kursu powinien wykazywać chęć pozyskiwania wiedzy z różnych źródeł danych, zarówno o charakterze liczbowym (statystyki) jak i jakościowym (treści dokumentów, wywiadów, materiałów archiwalnych). Ponadto od studenta oczekuje się gotowości do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, w inicjowanych dyskusjach,

a w szczególności pracy z komputerem (tak samodzielnej, jak podczas zajęć), a także zaangażowania

w tworzenie projektów analitycznych, interpretacji zastanych danych statystycznych i wyrażania na ich temat opinii.


Mode:

Remote learning

Short description:

Social data analysis (30 hours) - analysis of quantitative and qualitative data in the context of political, social and economic processes.

The course is accredited by Predictive Solutions under the auspices of IBM Poland. In accordance with the Regulations of the Accreditation and Certification System, all students participating in the accredited course, after passing it with at least a good grade, will be awarded the SPSS Technology Junior Expert certificate.

Full description:

The primary objective of the course is to provide participants with the basic knowledge and skills in social and political data analysis.

A student equipped with such knowledge will be comfortable with the elementary concepts used in quantitative data analysis and apply basic analytical methods and tools. In addition, he will be able to analyze social and political processes, their interrelationships using quantitative data analysis.

Upon completion of the course, students should know and be able to use Polish and European sources of statistical data (survey research, public statistics). During the course, the student will acquire the ability to acquire, prepare and interpret datasets for analysis, perform calculations in IBM SPSS Statistics program in terms of basic measures to describe and diagnose social and political phenomena, as well as apply methods to study relationships and statistical dependence. Students will be able to interpret the results of calculations prepared in the IBM SPSS Statistics program, independently prepare a dataset for analysis, carry out calculations based on it in the program, primarily in the field of basic descriptive statistics and methods based on statistical inference. In addition, after taking the course, students will adequately interpret the results of calculations prepared in the IBM SPSS Statistics program and create simple reports and presentations according to accepted technical and aesthetic principles.

As part of the course, students participate in a public opinion survey (empirical quantitative research).

The course is accredited by Predictive Solutions under the auspices of IBM Poland. In accordance with the Regulations of the Accreditation and Certification System, all students participating in the accredited course, after passing it with at least a good grade, will be awarded the SPSS Technology Junior Expert certificate.

Bibliography:

1 Babbie, Earl. Fundamentals of social research. Editorial . Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

2. D. Mider, A. Marcinkowska, Quantitative data analysis for political scientists. A practical introduction using the GNU PSPP program, ACAD, Warsaw 2013.

3. ESOMAR/WAPOR GUIDE - OPINION POLLS AND PUBLISHING SURVEY RESULTS.

4 Statistical Signpost 1. Editorial. Bedyńska, Sylwia; Cypryańska, Marzena . Warsaw: Wydawnictwo Akademickie SEDNO, 2013.

5. IBM SPSS Statistics 27 - abridged manual.

6. Lissowski, Grzegorz; Haman, Jacek; Jasiński, Mikołaj. Fundamentals of statistics for sociologists Volume 2 Statistical relationships. Editorial . Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2011.

7 Lissowski, Grzegorz; Haman, Jacek; Jasiński, Mikołaj. Fundamentals of statistics for sociologists Volume 3 Statistical inference. Editorial . Warsaw: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2011.

8. videos and presentations available on the Kampus platform.

--------------------------------

1/ C. Seale, Using the computer in qualitative data analysis, [in:] Conducting qualitative research, D. Silverman (ed.), PWN Scientific Publishers, Warsaw 2008.

2/ G. Gibbs, Analyzing qualitative data, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2011, Chapter 4 Thematic coding and categorization.

3/ M.B. Miles, A.M. Huberman, Analyzing qualitative data, Transhumana Publishing House, Bialystok 2000.

Learning outcomes:

KNOWLEDGE

EK1. He knows the directions of research of political science and their relationships with research in other social sciences (W09).

SKILLS

EK4. Student is able to use theoretical knowledge in the field of political science and related disciplines to analyze and interpret phenomena and processes in the area of ​​policy (U03).

EK5. Can use basic theories and the use of methods and techniques for the diagnosis and prognosis of various phenomena in the policy area (U05).

EK7. Can develop their professional skills, using different sources (in the native language and a foreign language) as well as modern technology (ICT) (U08).

EK8. Student has the ability to present their own ideas, justify them, and to confront the views of other students and various authors (U09).

EK10. Student has the ability to collect, hierarchies, information processing and creation of typical works written in Polish and foreign language on specific issues with the use of the basic theoretical concepts and different sources (U11).

COMPETENCES

EK15. Has need to further supplement the knowledge and improve and expand skills (K07).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia kursu jest samodzielne wykonanie przez studenta wszystkich aktywności kursowych, a w szczególności zapoznanie się z tekstami omawiającymi poszczególne zagadnienia dotyczące Analizy danych społecznych, zapoznanie się z prezentacjami oraz materiałami multimedialnymi, realizacja zadań zleconych przez prowadzącego kurs oraz udział w dyskusjach akademickich.

Wszystkie ww. czynności należy wykonać we wskazanych terminach. W przypadku dyskusji akademickich prowadzący może je wcześniej zakończyć o czym informuje uczestników kursu.

W ramach każdego z omawianych modułów (łącznie 4), student może uzyskać maksymalnie 25 punktów. Punkty uzyskuje się za poprawnie zrealizowane zadania oraz udział w dyskusjach akademickich. Maksymalnie w trakcie całego kursu w części podstawowej można uzyskać 100 punktów.

W ramach modułu III student może uzyskać punkty dodatkowe, jeżeli opracowany przez niego kwestionariusz wywiadu CAWI zostanie zakwalifikowany w drodze głosowania do trzech najwyżej punktowanych. W tego typu przypadku autor najlepszej ankiety otrzyma 10 dodatkowych punktów, zaś studenci którzy zajęli 2 i 3 miejsce odpowiednio 7 i 5 punktów.

W ramach kursu studenci biorą udział w badaniu opinii publicznej (empiryczne badanie ilościowe).

Practical placement:

None

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
E-learning course, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Robert Staniszewski
Group instructors: Robert Staniszewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
E-learning course - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
E-learning course, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Robert Staniszewski
Group instructors: Robert Staniszewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
E-learning course - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)