Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Handel ludźmi i jego zwalczanie w Stanach Zjednoczonych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2100-MON-HLSZ-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Handel ludźmi i jego zwalczanie w Stanach Zjednoczonych
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Zajęcia są zorganizowane w formie konwersatorium, które ma przybliżyć studentom nauk politycznych i innych nauk społecznych problematykę niewolnictwa, handlu ludźmi i pracy przymusowej w Stanach Zjednoczonych. Skala tych zjawisk, a także specyfika podejścia do ich eliminowania czyni ten kraj ciekawym przedmiotem studiów i zajęć dydaktycznych. Podobnie, jak na całym świecie także i w USA handel ludźmi stanowi jedno z najtrudniejszych wyzwań, jakie stoją przed współczesnym światem.

Pełny opis:

Zajęcia obejmują 30 godzin zajęć ujętych w siedem bloków tematycznych:

Blok I – Handel ludźmi i praca przymusowa, jako współczesne niewolnictwo.

 Źródła zniewolenia we współczesnym świecie.

 Zjawiskowe formy współczesnego handlu ludźmi i pracy przymusowej.

 Nowe formy i zjawiska z pogranicza handlu ludźmi.

 Handel ludźmi a przemyt ludzi.

Blok II – Międzynarodowe standardy prawne dotyczące zwalczania handlu ludźmi.

 Podstawowe dokumenty międzynarodowe (ONZ, UE, RE).

 Instytucje zajmujące się eliminowaniem handlu ludźmi (ONZ, OBWE, IOM, MOP).

 Współpraca międzynarodowa w dziedzinie eliminowania handlu ludźmi.

 Ewolucja prawa międzynarodowego dotyczącego handlu ludźmi.

Blok III – Stany Zjednoczone – historia i kultura

Niewolnictwo w USA

 Krótka historia Stanów Zjednoczonych

 Specyfika kultury amerykańskiej między purytańskim zakłamaniem a liberalnym uwolnieniem

 Niewolnictwa w USA

 Etyczne problemy zniewolenia.

 Historia niewolnictwa.

 Krótka historia znoszenia niewolnictwa.

 Współczesny stosunek do niewolnictwa

Blok IV – Ustawodawstwo federalne dotyczące handlu ludźmi w USA.

 XIII poprawka do Konstytucji USA

 Stan prawny przed rokiem 2000

 Przegląd regulacji prawnych w latach 2000-2019

 Podstawowe definicje prawne

 Instytucje zaangażowane w eliminowanie handlu ludźmi w Stanach Zjednoczonych.

 Podsumowanie – analiza federalnego systemu przeciwdziałania handlowi ludźmi w USA

Blok V – Handel ludźmi i jego zwalczanie w wybranych stanach: (ustawodawstwo, instytucje, rola społeczeństwa obywatelskiego, badania naukowe, etc.)

 Kalifornia,

 Kolorado,

 Nowy Jork,

 Teksas.

Blok VI – Ofiara handlu ludźmi w Stanach Zjednoczonych i systemy wsparcia ofiar

 Międzynarodowe standardy dotyczące pozycji ofiar handlu ludźmi – obowiązki państwa.

 Stawanie są ofiarą – push factors i pull factors.

 Rola migracji w genezie handlu ludźmi w USA

 Modele wsparcia ofiar handlu ludźmi w USA

 Ustawodawstwo typu safe harbor

Blok VII – Zapobieganie handlowi ludźmi przez instytucje społeczeństwa obywatelskiego budowanie świadomości nt. handlu ludźmi i badania naukowe na ten temat

 Najważniejsze instytucje i organizacje

 Programy prewencyjne i edukacja

 Zapobieganie handlowi ludźmi w praktyce

 Podnoszenie poziomu świadomości opinii publicznej – media i edukacja.

 Badania handlu ludźmi.

Literatura:

- National Strategy to Combat Human Trafficking

January 2017

- Handel ludźmi – zapobieganie i ściganie, podręcznik, Warszawa 2006, Z. Lasocik, red., UW,

- tamże: B. Nowak, Współczesny handel ludźmi a nowożytny handel niewolnikami,

- tamże: Krótki kalendarium atlantyckiego handlu niewolnikami,

I. Bieżuńska-Małowist, M. Małowist, Niewolnictwo, Warszawa 1987.

- Z. Lasocik, Handel ludźmi – aspekty społeczne i prawne, Studia Socjologiczne nr 4/2007.

- Studying Human Trafficking for Forced Labor: The Polish Experience, Journal of Human Rights and Civil Society, Issue 5, Fall 2012, John Hopkins University.

- Trafficking for Forced Labour. How to monitor…, ILO Manual, Geneva 2005, ILO.

- Global Slavery Index 2018.

- Ofiary handlu ludźmi, Lidia Mazowiecka (red.), Warszawa 2014, Lex a Wolters Kluwer business.

- Handel ludźmi i praca przymusowa. Najważniejsze przepisy prawa krajowego i międzynarodowego, Z. Lasocik, M. Tarnowska (red.), Warszawa 2017, Ośrodek Badań Handlu Ludźmi UW.

- US State Department TIP Report

- K. E. Hyland, Protecting Human Victims of Trafficking. An American Framework, Berkeley Women’s Law Journal, 2001, no 16

- F.M. Shelley, R. Metz, Geography of Trafficking. From Drug Smuggling to Modern-Day Slavery, Santa Barbara/Denver 2017, ABC-CLIO

- B. Spires, There’s no way to stop human trafficking by treating it as an immigration enforcement problem,

The Conversation, March 12, 2019,

- Safe Harbor for Youth, The Advocates for Human Rights

- State Report Cards. Grading Criminal Record Relief Laws for Survivors of Human Trafficking, Polaris 2019

- J.A. Pingleton, Finding Safe Harbor Eliminating the Gaps in Colorado’s Human Trafficking Laws, “University of Colorado Law Review” 2016, Vol. 87

- Clinton Administration Anti-Trafficking Initiatives 1998

- Federal Human Trafficking Strategic Plan 2014-2017

- Lawyer’s Manual on Human Trafficking

Pursuing Justice for Victims, J. L. Goodman and D.A. Leidholdt (eds).

- A. Sikka Trafficking in Persons: How America Exploited the Narrative of Exploitation

Texas International Law Journal, Vol 55 (2019-2020)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Po zakończeniu zajęć student:

EK 1. dysponuje rozległym zasobem informacji na temat jednego z kluczowych problemów współczesności, to znaczy współczesnego niewolnictwa, handlu ludźmi i pracy przymusowej (W03, W05),

EK 2. zna genezę tych zjawisk w USA oraz uwarunkowania powodujące ich przekształcanie się w czasie, ale także w przestrzeni kulturowej (W01, W04, W05).

EK 3. dysponuje zasobem informacji w zakresie prawodawstwa amerykańskiego, instytucji służących przeciwdziałaniu handlowi ludźmi (W06),

EK 4. zna specyfikę zjawiska handlu ludźmi i pracy przymusowej w kilku stanach USA (W09),

EK 5. dysponuje zasobem informacji na temat modeli eliminowania handlu ludźmi w poszczególnych stanach, ze szczególnym uwzględnieniem roli task forces (W10).

Umiejętności

Po zakończeniu zajęć student:

EK 6. potrafi poddać ocenie rolę czynników społecznych i kulturowych zjawiska handlu ludźmi i przeprowadzić analizę jego rozwoju w Polsce i w świecie (U01, U02),

EK 7. umie samodzielnie rozróżnić najbardziej typowe formy handlu ludźmi i je zdefiniować (U01, U02).

Kompetencje

Po zakończeniu zajęć student:

EK 8: potrafi dokonać analizy przedstawionych danych, także regulacji prawnych oraz danych porównawczych

EK. 9. potrafi ocenić efektywność systemu pomocy oferowanej ofiarom handlu ludźmi w różnych kontekstach społecznych USA (K01),

EK 10. umie przeprowadzić ćwiczenie terenowe polegające na zebraniu opinii nt. zjawiska oraz potrafi przeprowadzić wywiad z ekspertem (K01).

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

 egzamin (test) lub praca pisemna (esej)

 obecność na zajęciach

 rozwiązanie problemu badawczego (praca w grupie)

 aktywność terenowa

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)