Handel ludźmi i jego zwalczanie w Stanach Zjednoczonych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-MON-HLSZ-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Handel ludźmi i jego zwalczanie w Stanach Zjednoczonych |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Zajęcia są zorganizowane w formie konwersatorium, które ma przybliżyć studentom nauk politycznych i innych nauk społecznych problematykę niewolnictwa, handlu ludźmi i pracy przymusowej w Stanach Zjednoczonych. Skala tych zjawisk, a także specyfika podejścia do ich eliminowania czyni ten kraj ciekawym przedmiotem studiów i zajęć dydaktycznych. Podobnie, jak na całym świecie także i w USA handel ludźmi stanowi jedno z najtrudniejszych wyzwań, jakie stoją przed współczesnym światem. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują 30 godzin zajęć ujętych w siedem bloków tematycznych: Blok I – Handel ludźmi i praca przymusowa, jako współczesne niewolnictwo. Źródła zniewolenia we współczesnym świecie. Zjawiskowe formy współczesnego handlu ludźmi i pracy przymusowej. Nowe formy i zjawiska z pogranicza handlu ludźmi. Handel ludźmi a przemyt ludzi. Blok II – Międzynarodowe standardy prawne dotyczące zwalczania handlu ludźmi. Podstawowe dokumenty międzynarodowe (ONZ, UE, RE). Instytucje zajmujące się eliminowaniem handlu ludźmi (ONZ, OBWE, IOM, MOP). Współpraca międzynarodowa w dziedzinie eliminowania handlu ludźmi. Ewolucja prawa międzynarodowego dotyczącego handlu ludźmi. Blok III – Stany Zjednoczone – historia i kultura Niewolnictwo w USA Krótka historia Stanów Zjednoczonych Specyfika kultury amerykańskiej między purytańskim zakłamaniem a liberalnym uwolnieniem Niewolnictwa w USA Etyczne problemy zniewolenia. Historia niewolnictwa. Krótka historia znoszenia niewolnictwa. Współczesny stosunek do niewolnictwa Blok IV – Ustawodawstwo federalne dotyczące handlu ludźmi w USA. XIII poprawka do Konstytucji USA Stan prawny przed rokiem 2000 Przegląd regulacji prawnych w latach 2000-2019 Podstawowe definicje prawne Instytucje zaangażowane w eliminowanie handlu ludźmi w Stanach Zjednoczonych. Podsumowanie – analiza federalnego systemu przeciwdziałania handlowi ludźmi w USA Blok V – Handel ludźmi i jego zwalczanie w wybranych stanach: (ustawodawstwo, instytucje, rola społeczeństwa obywatelskiego, badania naukowe, etc.) Kalifornia, Kolorado, Nowy Jork, Teksas. Blok VI – Ofiara handlu ludźmi w Stanach Zjednoczonych i systemy wsparcia ofiar Międzynarodowe standardy dotyczące pozycji ofiar handlu ludźmi – obowiązki państwa. Stawanie są ofiarą – push factors i pull factors. Rola migracji w genezie handlu ludźmi w USA Modele wsparcia ofiar handlu ludźmi w USA Ustawodawstwo typu safe harbor Blok VII – Zapobieganie handlowi ludźmi przez instytucje społeczeństwa obywatelskiego budowanie świadomości nt. handlu ludźmi i badania naukowe na ten temat Najważniejsze instytucje i organizacje Programy prewencyjne i edukacja Zapobieganie handlowi ludźmi w praktyce Podnoszenie poziomu świadomości opinii publicznej – media i edukacja. Badania handlu ludźmi. |
Literatura: |
- National Strategy to Combat Human Trafficking January 2017 - Handel ludźmi – zapobieganie i ściganie, podręcznik, Warszawa 2006, Z. Lasocik, red., UW, - tamże: B. Nowak, Współczesny handel ludźmi a nowożytny handel niewolnikami, - tamże: Krótki kalendarium atlantyckiego handlu niewolnikami, I. Bieżuńska-Małowist, M. Małowist, Niewolnictwo, Warszawa 1987. - Z. Lasocik, Handel ludźmi – aspekty społeczne i prawne, Studia Socjologiczne nr 4/2007. - Studying Human Trafficking for Forced Labor: The Polish Experience, Journal of Human Rights and Civil Society, Issue 5, Fall 2012, John Hopkins University. - Trafficking for Forced Labour. How to monitor…, ILO Manual, Geneva 2005, ILO. - Global Slavery Index 2018. - Ofiary handlu ludźmi, Lidia Mazowiecka (red.), Warszawa 2014, Lex a Wolters Kluwer business. - Handel ludźmi i praca przymusowa. Najważniejsze przepisy prawa krajowego i międzynarodowego, Z. Lasocik, M. Tarnowska (red.), Warszawa 2017, Ośrodek Badań Handlu Ludźmi UW. - US State Department TIP Report - K. E. Hyland, Protecting Human Victims of Trafficking. An American Framework, Berkeley Women’s Law Journal, 2001, no 16 - F.M. Shelley, R. Metz, Geography of Trafficking. From Drug Smuggling to Modern-Day Slavery, Santa Barbara/Denver 2017, ABC-CLIO - B. Spires, There’s no way to stop human trafficking by treating it as an immigration enforcement problem, The Conversation, March 12, 2019, - Safe Harbor for Youth, The Advocates for Human Rights - State Report Cards. Grading Criminal Record Relief Laws for Survivors of Human Trafficking, Polaris 2019 - J.A. Pingleton, Finding Safe Harbor Eliminating the Gaps in Colorado’s Human Trafficking Laws, “University of Colorado Law Review” 2016, Vol. 87 - Clinton Administration Anti-Trafficking Initiatives 1998 - Federal Human Trafficking Strategic Plan 2014-2017 - Lawyer’s Manual on Human Trafficking Pursuing Justice for Victims, J. L. Goodman and D.A. Leidholdt (eds). - A. Sikka Trafficking in Persons: How America Exploited the Narrative of Exploitation Texas International Law Journal, Vol 55 (2019-2020) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu zajęć student: EK 1. dysponuje rozległym zasobem informacji na temat jednego z kluczowych problemów współczesności, to znaczy współczesnego niewolnictwa, handlu ludźmi i pracy przymusowej (W03, W05), EK 2. zna genezę tych zjawisk w USA oraz uwarunkowania powodujące ich przekształcanie się w czasie, ale także w przestrzeni kulturowej (W01, W04, W05). EK 3. dysponuje zasobem informacji w zakresie prawodawstwa amerykańskiego, instytucji służących przeciwdziałaniu handlowi ludźmi (W06), EK 4. zna specyfikę zjawiska handlu ludźmi i pracy przymusowej w kilku stanach USA (W09), EK 5. dysponuje zasobem informacji na temat modeli eliminowania handlu ludźmi w poszczególnych stanach, ze szczególnym uwzględnieniem roli task forces (W10). Umiejętności Po zakończeniu zajęć student: EK 6. potrafi poddać ocenie rolę czynników społecznych i kulturowych zjawiska handlu ludźmi i przeprowadzić analizę jego rozwoju w Polsce i w świecie (U01, U02), EK 7. umie samodzielnie rozróżnić najbardziej typowe formy handlu ludźmi i je zdefiniować (U01, U02). Kompetencje Po zakończeniu zajęć student: EK 8: potrafi dokonać analizy przedstawionych danych, także regulacji prawnych oraz danych porównawczych EK. 9. potrafi ocenić efektywność systemu pomocy oferowanej ofiarom handlu ludźmi w różnych kontekstach społecznych USA (K01), EK 10. umie przeprowadzić ćwiczenie terenowe polegające na zebraniu opinii nt. zjawiska oraz potrafi przeprowadzić wywiad z ekspertem (K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: egzamin (test) lub praca pisemna (esej) obecność na zajęciach rozwiązanie problemu badawczego (praca w grupie) aktywność terenowa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.