Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikowanie interpersonalne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2100-MON-KOIN-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikowanie interpersonalne
Jednostka: Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia z teorii komunikowania oraz metody skutecznego porozumiewania się i wywierania wpływu na odbiorcę.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu teorii komunikowania takimi jak: typy komunikowania, modele komunikowania, specyfika kanału i przekazu, skuteczne słuchanie, typy kodów, dekodowanie, bariery, gatunki mowy, problemy w interpretacji słów (np. słowa denotywne i konotywne, trójkąt semiotyczny Ogdena i Richardsa).

Ponadto poznają techniki przydatne w prowadzeniu sporów i negocjacji w tym zasady retoryki i erystyki (chwyty polemiczne, odpowiadanie na trudne/niewygodne pytania, przemawianie, elementy zwiększające wiarygodność wypowiedzi).

Istotnym elementem zajęć jest też wiedza na temat metod wywierania wpływu na odbiorcę oraz techniki skutecznego komunikowania się (np.Cialdini, programowanie neurolingwistyczne, struktura rozmowy).

Część zajęć poświęcona jest komunikowaniu parawerbalnemu i niewerbalnemu (kinezjetyka, haptyka, proksemika, mimika, okulestyka, olfaktyka, chronemika, aparycja), w kontekście umiejętnośći interpretacji przekazu rozmówcy (np. wykrywania kłamstwa), ale też świadomości znaczenia wysyłanych sygnałów.

Uzupełniający wątek stanowi komunikowanie międzykulturowe, analizowane w odniesieniu do antropologicznych modeli różnic kulturowych oraz elementów utrudniających interpretację przekazu podczas kontaktu osób z różnych regionów świata (bariery mentalne i różnice w zakresie komunikowania werbalnego, para werbalnego i niewerbalnego).

Literatura:

1. Adler R.B., Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2006

2. Cialdini R. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 1999

3. Dimitrius J-E. Sztuka obserwacji, Helion, Gliwice 2008

4. Głodowski W. Komunikowanie interpersonalne, Hansa comunication, Warszawa 2001

5. Griffin. E, Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003

6. Hall Edward T. (1984) Poza kulturą. Warszawa: PWN.

7. Hofstede, Geert i in. (2011) Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE.

8. Lewandowska-Tarasiuk E. W teatrze prezentacji.O sztuce perswazji, WP, Warszawa 2005

9. Mann S. Jak w pracy ukrywać to, co czujemy i udawać to, co czuć powinniśmy, Amber Warszawa 2002

10. McKay M., Davis M. I Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2003

11. Mikułowski-Pomorski J. Komunikacja Międzykulturowa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2003

12. Mikułowski-Pomorski, Jerzy (2003) Komunikacja międzykulturowa – wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

13. Nęcki Z. Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1995

14. Nierenberg G.I i Calero H.H. Czytając w człowieku jak w otwartej książce, Rebis, Poznań 1999

15. Pease A. Język ciała – Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Gemini, Kraków 1994

16. Programowanie Neurolingwistyczne. Nowa technologia osiągania sukcesów, Medium 1996

17. Pszczołowski T., Umiejętność przekonywania i dyskusji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1998, 2000.

18. Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2002

19. Schultz von Thun, F. Sztuka rozmawiania, Kraków 2004

20. Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa 2002

21. Szopski, Marek (2005) Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa: WSiP.

22. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994.

Efekty uczenia się:

Student po zakończonych zajęciach:

WIEDZA

K_W02 - zna i rozumie podstawowe kategorie i pojęcia z zakresu komunikowania interpersonalnego

K_W03- zna i rozumie znaczenie procesów komunikacyjnych w społeczeństwie, w tym w obszarze polityki

K_W04- zna i rozumie relację między polityką i komunikowaniem interpersonalnym

K_W05 - zna i rozumie specyfikę perspektyw poznawczych i teorii komunikowania interpersonalnego

UMIEJĘTNOŚCI

K_U02 - potrafi wskazywać i wyjaśniać procesy komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz style komunikacji interpersonalnej

K_U03 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną dotyczącą komunikacji werbalnej i niewerbalnej w celu analizowania i interpretowania zjawisk w obszarze polityki.

K_U08 - potrafi samodzielnie docierać do źródeł i poszerzać swoją wiedzę z zakresu komunikowania interpersonalnego

K_U09 - potrafi prezentować własne idee oraz argumentować przyjęty punkt widzenia

K_U10 - potrafi zrealizować prostą analizę struktury komunikatu

KOMPETENCJE

K_K01 – absolwent jest gotów do praktycznego posługiwania się wiedzą z zakresu komunikowania.

K_K04 – absolwent jest gotów do przyjmowania aktywnej postawy wobec otaczającego go świata, w tym inicjowania efektywnej komunikacji z otoczeniem.

Metody i kryteria oceniania:

Test polegający na praktycznej umiejętności zastosowania wiedzy zdobytej podczas zajęć.

+ obecność i aktywny udział w zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Jaroszewska
Prowadzący grup: Emilia Jaroszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia z teorii komunikowania oraz metody skutecznego porozumiewania się i wywierania wpływu na odbiorcę.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu teorii komunikowania takimi jak: typy komunikowania, modele komunikowania, specyfika kanału i przekazu, skuteczne słuchanie, typy kodów, dekodowanie, bariery, gatunki mowy, problemy w interpretacji słów (np. słowa denotywne i konotywne, trójkąt semiotyczny Ogdena i Richardsa).

Ponadto poznają techniki przydatne w prowadzeniu sporów i negocjacji w tym zasady retoryki i erystyki (chwyty polemiczne, odpowiadanie na trudne/niewygodne pytania, przemawianie, elementy zwiększające wiarygodność wypowiedzi).

Istotnym elementem zajęć jest też wiedza na temat metod wywierania wpływu na odbiorcę oraz techniki skutecznego komunikowania się (np. Cialdini, programowanie neurolingwistyczne, struktura rozmowy).

Część zajęć poświęcona jest komunikowaniu parawerbalnemu i niewerbalnemu (kinezjetyka, haptyka, proksemika, mimika, okulestyka, olfaktyka, chronemika, aparycja), w kontekście umiejętnośći interpretacji przekazu rozmówcy (np. wykrywania kłamstwa), ale też świadomości znaczenia wysyłanych sygnałów.

Uzupełniający wątek stanowi komunikowanie międzykulturowe, analizowane w odniesieniu do antropologicznych modeli różnic kulturowych oraz elementów utrudniających interpretację przekazu podczas kontaktu osób z różnych regionów świata (bariery mentalne i różnice w zakresie komunikowania werbalnego, para werbalnego i niewerbalnego).

Literatura:

1. Adler R.B., Relacje interpersonalne, Rebis, Poznań 2006

2. Cialdini R. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 1999

3. Dimitrius J-E. Sztuka obserwacji, Helion, Gliwice 2008

4. Głodowski W. Komunikowanie interpersonalne, Hansa comunication, Warszawa 2001

5. Griffin. E, Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003

6. Hall Edward T. (1984) Poza kulturą. Warszawa: PWN.

7. Hofstede, Geert i in. (2011) Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE.

8. Lewandowska-Tarasiuk E. W teatrze prezentacji.O sztuce perswazji, WP, Warszawa 2005

9. Mann S. Jak w pracy ukrywać to, co czujemy i udawać to, co czuć powinniśmy, Amber Warszawa 2002

10. McKay M., Davis M. I Fanning P. Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2003

11. Mikułowski-Pomorski J. Komunikacja Międzykulturowa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2003

12. Mikułowski-Pomorski, Jerzy (2003) Komunikacja międzykulturowa – wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

13. Nęcki Z. Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1995

14. Nierenberg G.I i Calero H.H. Czytając w człowieku jak w otwartej książce, Rebis, Poznań 1999

15. Pease A. Język ciała – Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, Gemini, Kraków 1994

16. Programowanie Neurolingwistyczne. Nowa technologia osiągania sukcesów, Medium 1996

17. Pszczołowski T., Umiejętność przekonywania i dyskusji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1998, 2000.

18. Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2002

19. Schultz von Thun, F. Sztuka rozmawiania, Kraków 2004

20. Steward J. Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa 2002

21. Szopski, Marek (2005) Komunikowanie międzykulturowe. Warszawa: WSiP.

22. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, Warszawa 1994.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)