Społeczeństwa i kultury Rosji i Europy Wschodniej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2102-MON-SJRW-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.1
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczeństwa i kultury Rosji i Europy Wschodniej |
Jednostka: | Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Poznanie czynników wpływających na kształtowanie się i rozwój społeczeństw i kultury Rosji i Europy Wschodniej (Białorusi i Ukrainy) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom społeczeństw i kultury krajów Europy Wschodniej (Białorusi, Rosji i Ukrainy). W szczególności chodzi o zapoznanie studentów z antynomiami/dualizmem rozwoju społecznego Rosji, bizantyjsko-prawosławnym dziedzictwem kultury rosyjskiej oraz ścieraniem się wpływów cywilizacji zachodniej i bizantyjsko-prawosławnej na obszarze dzisiejszej Białorusi i Ukrainy. Zostanie zwrócona uwaga na tożsamości kulturowe narodów wschodniosłowiańskich, a także historyczną i współczesną rolę prawosławia. Tematem rozważań będzie także polityka językowa oraz los Polaków i znaczenie kultury polskiej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom społeczeństw i kultury krajów Europy Wschodniej (Białorusi, Rosji i Ukrainy). W szczególności chodzi o zapoznanie ich z bizantyjsko-prawosławnym dziedzictwem kultury rosyjskiej, w tym dziedzictwem Rusi Kijowskiej i Moskiewskiej, okcydentalizacją kultury rosyjskiej, wpływami słowianofilstwa oraz sowietyzacji oraz ścieraniem się wpływów cywilizacji zachodniej i bizantyjsko-prawosławnej na obszarze dzisiejszej Białorusi i Ukrainy czego rezultatem była unia brzeska. Istotnym elementem zajęć będzie także próba charakterystyki obszaru białorusko-ukraińskiego w XIX wieku jako znajdującego się między polskim wpływem kulturowym a rosyjskim panowaniem politycznym. W pewnym sensie można więc stwierdzić, że kultury białoruska i ukraińska są do pewnego stopnia synkretyczne. Zostanie zwrócona uwaga na tożsamości kulturowe narodów wschodniosłowiańskich, w tym ich etnogenezę i początki państwowości. a także historyczną i współczesną rolę prawosławia, w tym jego struktury organizacyjne w postaci Patriarchatu Moskiewskiego i jego egzarchatu na Białorusi oraz autonomii Cerkwi ukraińskiej. Studenci będą mogli poznać czym jest etnofiletyzm i w jaki sposób wpływa na stosunki wyznaniowe na Ukrainie, m.in. istnienie Patriarchatu Kijowskiego. Jednym z tematów będzie także rola cerkwi prawosławnej w rozwiązywaniu najważniejszych problemów politycznych, społecznych i ekonomicznych społeczeństw wschodnioeuropejskich. Tematem rozważań będzie także kulturotwórcza rola języków rosyjskiego, białoruskiego i ukraińskiego. |
Literatura: |
L. Suchanek (red.), Rosjoznawstwo. Wprowadzenie do studiów nad Rosją. Podręcznik akademicki, Kraków 2004. T. Stępniewski (red.), Słowiański trójkąt: Rosja, Ukraina, Białoruś, „Rocznik Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej”, Rok 11 (2013) Zeszyt 2. T. Kapuśniak, K. Fedorowicz, M. Gołoś (red.), Białoruś, Mołdawia i Ukraina wobec wyzwań współczesnego świata, Lublin 2009. A. Wilson, Ukraińcy, Warszawa 2002. O. Hnatiuk, Pożegnanie z imperium. Ukraińskie dyskusje o tożsamości, Lublin 2003. H. Paszkiewicz, Historia narodu ruskiego, Kraków 1998. R. Pipes, Rosja carów, Warszawa 2012. A. Wierzbicki, Rosja: etniczność i polityka, Warszawa 2011. P. Załęski, Tożsamości narodowe Słowian Wschodnich, „Społeczeństwo i Polityka. Pismo edukacyjne” 2008, nr 3. R. Wyszyński, Narodziny czy śmierć narodu ? Narodotwórcze działania elit białoruskich i buriackich po upadku ZSRR, Warszawa 2010. R. Dopierała, K. Kaźmierska (red.), Tożsamość, nowoczesność, stereotypy, Kraków 2012. M. Ławreszuk, Prawosławie wobec tendencji nacjonalistycznych i etnofiletystycznych. Studium teologiczno-kanoniczne, Warszawa 2009. P. Załęski, E. Breslavskaia, M. Włodarkiewicz (red.), Tożsamości narodowe na obszarze poradzieckim. Między dziedzictwem a tradycją wynalezioną, Warszawa 2012. Patriarcha Cyryl, Wolność i odpowiedzialność. W poszukiwaniu harmonii, Białystok 2010. S. Bułgakow, Prawosławie. Zarys nauki kościoła prawosławnego, Białystok – Warszawa 1992. A. Wierzbicki, Rosyjska Cerkiew Prawosławna wobec politycznych, społecznych i ekonomicznych wyzwań współczesności, „Polityka Wschodnia” 2001, nr 1. S. Bieleń (red.), Rosja w procesach globalizacji, Warszawa 2013. W. Baluk, Koncepcje polityki narodowościowej Ukrainy. Tradycje i współczesność, Wrocław 2002. P. Timofiejuk, A. Wierzbicki, E. Zieliński (red.), Narody i nacjonalizm w Federacji Rosyjskiej, Warszawa 2004. P. Hut, Doświadczenia życiowe przesiedleńców z Białorusi, Ukrainy i Federacji Rosyjskiej w Polsce, „Polityka Wschodnia” 2012, nr 2(2). M. Karolak, Mniejszość polska na Ukrainie i mniejszość ukraińska w Polsce, „Polityka Wschodnia” 2012, nr 2(2). Z.J. Winnicki (red.), Polska mniejszość narodowa w Europie Środkowo-Wschodniej, Wrocław 2005 M. Mieczkowska, D. Scholze (red.), Polityczne wymiary etniczności, Kraków 2009. |
Efekty uczenia się: |
K_W02. Ma pogłębioną wiedzę na temat kulturowych uwarunkowań życia społecznego w Europie Wschodniej. K_W10. Ma specjalistyczną wiedzę na temat uwarunkowań religijnych podstaw życia społecznego w Europie Wschodniej. K_U01. Ma umiejętność krytycznej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i kulturowych i dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności. K_U01. Ma umiejętność krytycznej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i kulturowych i dostrzegania ich wzajemnych relacji i zależności. K_U02. Potrafi samodzielnie wyjaśnić rolę dziedzictwa kulturowego w życiu społeczeństw Europy Wschodniej. K_K01. Rozumie życie społeczne w Europie Wschodniej i jest przygotowany do pracy w zespołach realizujących na tym obszarze bądź wobec tego obszaru cele społeczne i obywatelskie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40% sprawdzian pisemny – 60% |
Praktyki zawodowe: |
Nie wymagane |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.