Dawna Litwa (XIV-XVIII): Społeczeństwo i ustrój
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2200-1CWHP46-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.9
|
Nazwa przedmiotu: | Dawna Litwa (XIV-XVIII): Społeczeństwo i ustrój |
Jednostka: | Wydział Prawa i Administracji |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Prawa i Administracji |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest ukazanie ustroju Wielkiego Księstwa Litewskiego - systemu, w ostatecznym kształcie (od połowy XVI wieku) przewyższającego rozwiązania Korony - która nb. była wzorem, racjonalnego jak na epokę, w miarę zupełnego, nowoczesnego, w epoce Oświecenia wskazywanego Koronie jako wzór (w pewnej części zresztą zastosowany). Ukazanie źródeł tego ustroju, wzorców, twórców pochodzących zarówno z Wielkiego Księstwa Litewskiego, jak i Korony. Zajęcia pragną ukazać również praktykę, odbiegającą od Statutowych zasad, i tym samym skłonić do zastanowienia: w jakim stopniu struktura społeczna - i inne czynniki - może wpłynąć na funkcjonowanie dobrze zaprojektowanego ustroju. Zajęcia mają też wskazać problemy związane z recepcją wzorców prawno-ustrojowych epoki wczesnonowożytnej i wizje tej recepcji w dobie kształtowania nowoczesnych narodów europejskich. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: ukazanie: a) przemian ustroju Litwy historycznej, ich źródeł i uwarunkowań, zarówno wewnętrznych (społecznych i politycznych), jak i zewnętrznych (zarówno wobec Korony, jak i sąsiadów Rzeczypospolitej) b) czynników kształtujących społeczeństwo i ustrój epoki wczesnonowożytne w regionie. Poprzez opis zarówno teorii, jak i praktyki zajęcia maja stworzyć dystans wobec pozytywizmu prawniczego. |
Pełny opis: |
Konwersatorium dla I, II, III, IV, V roku. Liczba godzin: 30 Program przedmiotu (opis): 1. Źródła i opracowania 2. Periodyzacja dziejów ustroju 3. Społeczeństwo Wielkiego Księstwa Litewskiego, XIV- XVIII w. i jego przemiany. 4. Odrębności poszczególnych terytoriów i ich geneza 5. Władza wielkoksiążęca: spory w nauce, kompetencje, przemiany. Ograniczenia 6. Rada wielkoksiążęca: geneza i schyłek. 7. Urzędy centralne 8. Urzędy lokalne 9. Skarbowość 10. Wojskowość 11. Parlamentaryzm Wielkiego Księstwa: zjazdy i sejmy. 12. Sejmiki. 13. Konwokacja wileńska 14. Podsumowanie |
Literatura: |
1. J. Bardach, Studia z ustroju i prawa Wielkiego Księstwa Litewskiego XIV- XVII w., Warszawa 1970; idem, O dawnej i niedawnej Litwie, Poznań 1988, 2. L. Korczak, Monarcha i poddani. System władzy w Wielkim Księstwie Litewskim w okresie wczesnojagiellońskim, Kraków 2008; 3. S. Kutrzeba, Historia ustroju Polski w zarysie, t. II: Litwa, Lwów 1914, 4. Litwa w epoce Wazów, red. W. Kriegseisen, A. Rachuba, Warszawa 2006 5. Praktyka życia publicznego w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w XVI-XVIII wieku, red. U. Augustyniak et al., Warszawa 2010 6. H. Lulewicz, Gniewów o unię ciąg dalszy. Stosunki polsko-litewskie w l. 1569-1588, Warszawa 2002, 7. A. Rachuba, Parlamentaryzm Wielkiego Księstwa Litewskiego, Warszawa 2002. 8.A.B. Zakrzewski, Wielkie Księstwo Litewskie (XVI_XVIII w.). Prawo - ustrój - społeczeństwo, Warszawa 2013, rozdz.: I, II, IV -X. oraz szczegółowa literatura przedmiotu podawana w czasie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. Poznanie historii ustroju obowiązującego na 2/3 terytorium dawnej Rzeczypospolitej 2. Poznanie procesu tworzenia racjonalnego ustroju w epoce Odrodzenia 3. Poznanie podstawowych instytucji dawnego "prawa politycznego" UMIEJĘTNOŚCI 1. Dostrzeganie zależności między potrzebami społecznymi a rozwojem ustroju i prawa w różnych epokach 2. Uzasadnianie poglądów w dyskusji w grupie, przy zastosowaniu terminologii fachowej (przynajmniej na poziomie podstawowym) 3. Zidentyfikowanie problemu prawnego i zaproponowanie jego rozwiązania lub - wariantowo - rozwiązań. POSTAWY 1. Krytyczny stosunek do prezentowanych rozwiązań prawnych, i możliwość ukazania ich zalet a także słabości. 2. Zrozumienie, że krytyczna postawa wobec zjawisk jest podstawą pracy naukowej; 3. Dostrzeżenie różnicy między rozumowaniem naukowym i potocznym 4. Dopuszczenie pluralizmu opinii w naukowej dyskusji . |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zalicza nieprzekroczenie limitu nieobecności (2), praca zaliczeniowa (wedle wyboru zainteresowanej/go: referat wygłoszony na zajęciach, esej) oraz aktywność podczas samych zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.