Historia psychoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FO8-06 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Historia psychoterapii |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety ogólnoakademickie Zajęcia Interdyscyplinarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Kryteria wejścia: 1) Zaliczenie przedmiotów Wstęp do Psychologii (2500-PL-PS-OB1Z-1), Historia Myśli Psychologicznej (2500-PL-PS-OB1L-4) 2) rejestracja na specjalizację Psychoterapia, Psychologia kliniczna dziecka i rodziny, Psychologia sądowa; 3) kurs dla lat IV-V |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zarys najważniejszych zagadnień i kierunków w historii psychoterapii w okresie od XVIII w. do współczesności. Rozumienie i leczenie zaburzeń psychicznych jest szeroką i dynamicznie rozwijającą się dziedziną, oferującą wiele podejść, modalności i paradygmatów. Przedstawienie rozwoju podstawowych pojęć, teorii i założeń ontologicznych i epistemologicznych, a także sporów i kontrowersji w psychoterapii w formie seminaryjnej wspiera kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia i pozwala na bardziej świadome i refleksyjne, a mniej stronnicze podejście do współczesnego stanu wiedzy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (student wie/zna): • Posiada podstawową wiedzę na temat głównych nurtów myśli psychologicznej (najważniejszych teorii z obszaru psychologii klinicznej/psychoterapii), ich ewolucji oraz umiejscowienia w szerszym kontekście historycznym (K_W14). • Jest świadom społeczno-kulturowych wpływów na rozumienie zdrowia psychicznego i psychopatologii (K_W14). • Zna historię rozwoju metod i klasyfikacji diagnostycznych w psychologii klinicznej oraz metodologii badań empirycznych nad psychoterapią (K_W01). • Zna najważniejsze funkcjonujące obecnie podejścia terapeutyczne i koncepcje psychiatryczne, ze szczególnym uwzględnieniem ich podobieństw, różnic i wzajemnych relacji (K_W17). Umiejętności (student umie): • Umie samodzielnie dokonywać krytycznej analizy treści naukowych, zarówno z zakresu teorii i empirii oraz jest świadom wpływu kontekstu historycznego/społeczno-kulturowego na rozwój idei naukowych (K_U05). • Jest w stanie brać udział w dyskusji, argumentować własne stanowiska i konstruktywnie odnosić się do argumentów innych stron (K_U01). Kompetencje społeczne (student potrafi): • Wykazuje świadomą i wyrozumiałą perspektywę akceptacji, tolerancji i szacunku wobec innych niezależnie od grupy, jaką reprezentują (K_K01). • Jest świadom historycznych i społeczno-kulturowych uwarunkowań definicji zaburzeń psychicznych i szanuje podmiotowość osób cierpiących na te zaburzenia (K_K01). • Potrafi samodzielnie kontynuować własną edukację i kształtować własne kompetencje (K_K04). • Potrafi podejmować refleksję odnośnie fundamentalnych założeń ontologicznych i epistemologicznych współczesnej psychoterapii i psychiatrii (K_K04). • Potrafi uczestniczyć w merytorycznej dyskusji (K_K06). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.