Badania społeczne i marketingowe w praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-FS8-04 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Badania społeczne i marketingowe w praktyce |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Fakultety stosowane Zajęcia Interdyscyplinarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Zajęcia będą składały się z trzech części odbywających się w różnych miejscach i formie: Część 1 – spotkanie warsztatowo-organizacyjne (podział zadań) – 10.06.2019 (Wydział Psychologii) – g. 14-18-ta Część 2 – część internetowa (platforma COME) – 11-28.06.2019 (60 g. pracy) Część 3 – szkoła letnia – terenowe badania marketingowe w Tatrzańskim Parku Narodowym, Zakopane 29.06-6.07.2019 (60 g. pracy) Studenci uczestniczący w zajęciach będą mieć zapewniony dojazd na miejsce zajęć (Zakopane), nocleg oraz wyżywienie. kryterium selekcji: losowe |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci poznają zastosowania metod jakościowych i ilościowych w badaniach marketingowych. Zostaną wprowadzeni w tematykę organizacji, realizacji, analizy i interpretacji rezultatów badań marketingowych zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej. Poznają pełen proces realizacji badania marketingowego oraz będą mogli czynnie w nim uczestniczyć. |
Pełny opis: |
Celem zajęć będzie nauczenie się przez studentów stosowania wiedzy z obszaru psychologii konsumenta do prowadzenia praktycznych badań marketingowych. Zajęcia będą odbywały się na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN), a wyniki przeprowadzonych badań z turystami będą służyły kierownictwu TPN do wprowadzenia zmian na terenie parku, aby dostosować ofertę parku do potrzeb turystów oraz zwiększyć bezpieczeństwo turystów na terenie TPN. Zajęcia będą obejmowały następujące zadania: Część 1 – spotkanie warsztatowo-organizacyjne: • Przedstawienie celu projektu – perspektywa Tatrzańskiego Parku Narodowego • Wstępne pomysły badawcze Cel: Dzięki tej części studenci będą mogli zapoznać się z problemem przedstawionym przez klienta – Tatrzański Park Narodowy. Część 2 – część internetowa: • Zapoznanie się z literaturą i wykonanie 6 prac zaliczeniowych przygotowujących do wyjazdu do TPN: wstępny projekt ankiety i scenariusza wywiadu jakościowego, określenie próby badania, określenie wytycznych do realizacji wywiadów Cel: Ta część zajęć jest teoretycznym wprowadzeniem do etapu realizacji badania. Studenci zdobędą wiedzę na temat badań marketingowych, a także podstawowych etapów przygotowania tego typu badań. Część 3 – szkoła letnia: • Przygotowanie ostatecznych wersji narzędzi badawczych • Zaprogramowanie ankiet w programie Qualtrics • Przeprowadzenie ankiet z turystami (realizacja) • Przeprowadzenie wywiadów jakościowych z turystami (realizacja) • Transkrypcje/notatki a wywiadów jakościowych • Opracowanie wyników ankiet ilościowych – analiza statystyczna danych • Opracowanie wywiadów jakościowych • Przygotowanie raportów z badań • Prezentacja strategiczna dla klienta: sformułowanie rekomendacji do wdrożenia Cel: Uczestnicy będą mogli poznać praktyczny aspekt badań marketingowych. Wezmą udział w każdej części badania, od realizacji, przez transkrypcję, analizę danych, aż do prezentacji raportu badawczego. |
Literatura: |
Maison, D., Noga-Bogomilski, A. (red.) (2005). Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. GWP. Stasiuk, K., Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta. Warszawa: PWN. Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta. PWN. |
Efekty uczenia się: |
Student/studentka: 1. Wiedza - posiada wiedzę z zakresu psychologii konsumenta (procesu poznawcze, emocje, motywacje) - potrafi scharakteryzować różne metody badań marketingowych i stosowanych badań społecznych - wywiady jakościowe (FGI, IDI, obserwacja, etnografia), badania sondażowe Umiejętności - umie skonstruować narzędzie badawcze (ankieta, scenariusz wywiadu jakościowego) - potrafi przeprowadzić wywiad jakościowych (IDI) oraz sondażowy - potrafi dokonać analizy danych ilościowych i jakościowych za pomocą metod stosowanych w badaniach marketingowych - umie stworzyć i zaprezentować raport badawczy odpowiadający na problemy klienta Kompetencje społeczne - potrafi współpracować w zespole badawczym - rozumie potrzeby, obawy oraz oczekiwania klienta - zachowuje krytycyzm wobec rożnego rodzaju metod badawczych i ich zastosowania w badaniach marketingowych - dostrzega wady, zalety i ograniczenia badań jakościowych oraz ilościowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą uzyskania oceny będą: 1. Wykonanie 6 prac w oparciu o lektury (przez internet, praca indywidualna) – 20 punktów 2. Zaangażowanie w pracę podczas pobytu w tatrzańskim Parku Narodowym (praca nad tworzeniem narzędzi badawczych) – 30 punktów 3. Opracowanie raportu z badania i rekomendacji dla klienta (praca zespołowa w 4-osobowych grupach) – 30 punktów 4. Zaprezentowanie wyników badania (praca zespołowa w 4-osobowych grupach) – 20 punktów Oceny: 3 (50%) – od 50 do 59 pkt 3 + (60%) – od 60 do 69 pkt 4 (70%) – od 70 do 79 pkt 4 + (80%) – od 80 do 89 pkt 5 (90%) – od 90 do 96 pkt 5! (96%) – od 96 do 100 pkt |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.