Specjalne potrzeby rozwojowe w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PL-PS-SP5-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalne potrzeby rozwojowe w edukacji |
Jednostka: | Wydział Psychologii |
Grupy: |
Psychologia wychowawcza stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (lista przedmiotów): | Psychologia rozwoju człowieka I 2500-PL-PS-OB2Z-2 |
Założenia (opisowo): | Kryteria naboru: Studenci specjalizacji 305 Studenci pozostałych specjalizacji lub III roku studiów w rejestracji uzupełniającej |
Skrócony opis: |
Kurs jest poświęcony omówieniu specjalnych potrzeb rozwojowych w kontekście edukacyjnym w zakresie ich identyfikacji i sposobów ich zaspokajania. Podczas zajęć przedstawione zostaną zarówno zakresy definicyjne pojęć (specjalne potrzeby rozwojowe, specjalne potrzeby edukacyjne, specyficzne potrzeby edukacyjne) jak i interwencje w poszczególnych przypadkach. Uczestnicy kursu zapoznają się z specjalnymi potrzebami, których podłożem mogą być zarówno deficyty (niedobory), jak i talenty (nadmiary), których wystąpienie może utrudniać proces realizacji zadań rozwojowych osadzonych w obszarze edukacji. Omówione zostaną oddziaływania zindywidualizowane i interwencje środowiskowe, których skuteczność została potwierdzona badaniami. Kurs koncentruje się na rozwijaniu umiejętności identyfikowania, planowania i wdrażania strategii włączających przeznaczonych dla osób o rozwoju atypowym, a także osób towarzyszących im w procesie edukacji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - znajomość najczęściej występujących trudności edukacyjnych oraz wynikających z nich potrzeb - znajomość definicji takich pojęć jak: specjalne potrzeby rozwojowe, specjalne potrzeby edukacyjne, specyficzne potrzeby edukacyjne, edukacja włączająca, psychopatologia rozwojowa, zróżnicowanie interindywidualne Umiejętności - umiejętność identyfikacji zindywidualizowanych potrzeb rozwojowych w kontekście edukacyjnym oraz zaplanowania i wdrożenia skutecznych interwencji w odniesieniu do osoby i jej środowiska edukacji - umiejętność uzasadnienia zastosowania wybranej techniki terapeutycznej Kompetencje społeczne Po ukończeniu kursu Student jest gotów do formułowania opinii nt. trudności w uczeniu się w sposób wyważony, bazując na wielu uwarunkowaniach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sternak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Kurs jest poświęcony omówieniu specjalnych potrzeb rozwojowych w kontekście edukacyjnym w zakresie ich identyfikacji i sposobów ich zaspokajania. Podczas zajęć przedstawione zostaną zarówno zakresy definicyjne pojęć (specjalne potrzeby rozwojowe, specjalne potrzeby edukacyjne, specyficzne potrzeby edukacyjne) jak i interwencje w poszczególnych przypadkach. Uczestnicy kursu zapoznają się z specjalnymi potrzebami, których podłożem mogą być zarówno deficyty (niedobory), jak i talenty (nadmiary), których wystąpienie może utrudniać proces realizacji zadań rozwojowych osadzonych w obszarze edukacji. Omówione zostaną oddziaływania zindywidualizowane i interwencje środowiskowe, których skuteczność została potwierdzona badaniami. Program kursu koncentruje się na rozwijaniu umiejętności identyfikowania, planowania i wdrażania sprawdzonych metod w edukacji specjalnej i włączającej: uniwersalnych strategii nauczania popartych badaniami zapewniającymi realizację zasady inkluzji w edukacji osób o atypowym (i typowym) przebiegu rozwoju. |
|
Literatura: |
Białecka-Pikul, M. (2011). Psychopatologia rozwojowa jako dziedzina badań nad rozwojem atypowym. Psychologia rozwojowa, 16, 3, s. 15-25. Bogdanowicz, M. (2019). Jakie szanse mają w polskiej szkole uczniowie ze specyficznymi zaburzeniami w uczeniu się? W: T. Kostyło (red.) Szkoła równych szans. Namysł teoretyczny i rozwiązania praktyczne, s. 268-283. Bydgoszcz, Wydawnictwo UKW. Brzezińska, A. I., Jabłoński, S., Ziółkowska, B. (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, 2(127), 37-52. Cybis, N., Drop, E., Rowiński, T., Cieciuch, J. (2012). Uczeń zdolny – analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE). Dyrda, B. (2010). Trudności w nauce szkolnej uczniów zdolnych, czyli kilka słów o syndromie nieadekwatnych osiągnięć szkolnych. Trendy, Internetowe czasopismo edukacyjne, 3, s. 15-20. Fechner-Sędzicka, I. (2013). Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej. Warszawa: ORE Gałązka, K., Muzioł, E.A. (2014). Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej. Warszawa: ORE. Jakubiak-Zapalska, E. (2009). Uczeń zdolny i jego rozpoznawanie. Kielce: Materiały z XV Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej. Jerzak, M. (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, rozdziały: 1, 2,15, 17. Jerzak. M. (2019). Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD) w szkole. W: T. Kostyło (red.) Szkoła równych szans. Namysł teoretyczny i rozwiązania praktyczne, s. 332-351. Bydgoszcz, Wydawnictwo UKW. Knopik, T. (2019). Uczniowie zdolni w systemie edukacji – od identyfikacji barier rozwoju do modelu wsparcia. W: T. Kostyło (red.) Szkoła równych szans. Namysł teoretyczny i rozwiązania praktyczne, s. 284-299. Bydgoszcz, Wydawnictwo UKW. Landreth, G. (2016). Terapia zabawą. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s.24-55. Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Harmonia (wybrane fragmenty) Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo Naukowe PWN, ss. 280-317. Poleszak, W., Porzak, R., Kata, G., Kopik, A. (2014). Diagnoza i wspomaganie w rozwoju dzieci uzdolnionych. Test uzdolnień wielorakich i materiały dydaktyczne. Pomorska, K. (2019) Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole. Przykłady możliwych trudności i ich rozwiązań. W: T. Kostyło (red.) Szkoła równych szans. Namysł teoretyczny i rozwiązania praktyczne, s. 318-331. Bydgoszcz, Wydawnictwo UKW. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.