Vocal emission and speech techniques
General data
Course ID: | 3007-ZNP2-EM |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Vocal emission and speech techniques |
Name in Polish: | Emisja głosu i technika mowy |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Polonistyka, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne (in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii (in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie (in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok (in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok (sem. zimowy) Courses resulting in teaching certificates Pedagogical courses |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | pedagogical qualifications |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Warsztaty służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu |
Full description: |
(in Polish) W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia: 1. Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem. 2. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała. 3. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. 4. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo-żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej. 5. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów. 6. Ćwiczenia artykulacyjne. 7. Praca nad techniką mowy. 8. Praca z tekstem. 9. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji. 10. Higiena pracy głosem. |
Bibliography: |
1. Bednarek J. D., (2002), Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2. Ciecierska-Zajdel B.,(2020) Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa, Edgard 3. Dimon T., 2018, Anatomy of the Voice. An Illustrated Guide for Singers, Vocal Coaches and Speech Therapists, Berkley, NAB 4. Dunaj B. (2006), Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski LXXXVI 3, s. 161-172 5. Emisja głosu nauczyciela, (2006), red. M. Przybysz- Piwko, Warszawa, CODN 6. Esling J.H, Moisik S.R., Benner A., Crevier-Buchman L., (2022), Voice Quality. The Laryngeal Articulator Model, Cambridge, Cambridge University Press 7. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995 8. Karpowicz T. (2012), Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, r. Wymowa, PWN, Warszawa, s.15-58 9. Kisiel M., (2011), Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dabrowa Górnicza 10. Kreiman J, Sidtis D., (2013), Foundation of Voice Studies. An Interdisciplinary Approach to Voice Production and Perception, Wiley-Blackwell 11. Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos, Kraków, PWST 12. Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis 13. Michałowska D., (2006), O polskiej wymowie scenicznej, Wyd. PWST, Kraków 14. Otorynolaryngologia kliniczna, (2015), red. K. Niemczyk, Warszawa: Medipage, r. 8, Choroby krtani, r. 11, Zaburzenia głosu i mowy, r. 16, Rehabilitacja w otorynolaryngologii 15. Płusajska-Otto A., (2017), Podręcznik pracy głosem. Ćwiczenia i wskazówki dla osób występujących publicznie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 16. Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, (1993), red. W. Lubaś, S. Urbańczyk, TMJP, Kraków-Katowice 17. Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, (2020), red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis 18. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, (2011), red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź, PIMP 19. Sataloff R., (2017), Professional Voice. The Science and Art of Clinical Care, wyd. 4, San Diego: Plural Publishing 20. Szkiełkowska A., Kazanecka E., (2011), Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa 21. Tarasiewicz B.,(2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków, Universitas 22. Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 23. Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Gdańsk, Harmonia Universalis 24. Toczyska B., (2021), Ruch w głosie. (ćwiczenia nie tylko dla dziennikarzy), Gdańsk, Wydawnictwo Podkowa 25. Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001. 26. Zarys foniatrii klinicznej, (2019), red. A. Pruszewicz, A. Obrębowski, Poznań: Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, r. 1,2, 17, 21, 22 |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: - mechanizmy tworzenia głosu; - zasady higieny pracy głosem; - wpływ procesów psychicznych i fizycznych na indywidualną jakość głosu. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: C.W7 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: - opisać budowę narządu głosu; - rozpoznać nieprawidłowości mogące prowadzić do złych nawyków emisyjnych; - modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne; - zaprezentować ćwiczenia oddechowe, fonacyjne oraz poprawiające technikę mowy. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: C.U7, C.U8 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do: - akceptowania różnic wynikających z indywidualnych możliwości oraz ograniczeń w tworzeniu głosu i mowy; - docenienia estetycznych walorów wypowiedzi ustnej. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: C.K2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
Assessment methods and criteria: Evaluation of activity and control of attendance. 2 absences allowed. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO WAR
WAR
TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Zawadka | |
Group instructors: | Joanna Wyszyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Workshops - Grading |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WAR
|
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Zawadka | |
Group instructors: | Beata Ciecierska-Zajdel | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Workshops - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO WAR
WAR
TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Zawadka | |
Group instructors: | Jolanta Jaszczuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Workshops - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Joanna Zawadka | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Workshops - Grading |
Copyright by University of Warsaw.