University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Vocal emission and speech techniques

General data

Course ID: 3007-ZNP2-EM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Vocal emission and speech techniques
Name in Polish: Emisja głosu i technika mowy
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Polonistyka, przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne
(in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii
(in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie
(in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok
(in Polish) Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii, studia licencjackie. 2. rok (sem. zimowy)
Courses resulting in teaching certificates
Pedagogical courses
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

pedagogical qualifications

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Warsztaty służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu

Full description: (in Polish)

W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia:

1. Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem.

2. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała.

3. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu.

4. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo-żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej.

5. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów.

6. Ćwiczenia artykulacyjne.

7. Praca nad techniką mowy.

8. Praca z tekstem.

9. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji.

10. Higiena pracy głosem.

Bibliography:

1. Bednarek J. D., (2002), Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław

2. Ciecierska-Zajdel B.,(2020) Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa, Edgard

3. Dimon T., 2018, Anatomy of the Voice. An Illustrated Guide for Singers, Vocal Coaches and Speech Therapists, Berkley, NAB

4. Dunaj B. (2006), Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski LXXXVI 3, s. 161-172

5. Emisja głosu nauczyciela, (2006), red. M. Przybysz- Piwko, Warszawa, CODN

6. Esling J.H, Moisik S.R., Benner A., Crevier-Buchman L., (2022), Voice Quality. The Laryngeal Articulator Model, Cambridge, Cambridge University Press

7. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995

8. Karpowicz T. (2012), Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, r. Wymowa, PWN, Warszawa, s.15-58

9. Kisiel M., (2011), Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dabrowa Górnicza

10. Kreiman J, Sidtis D., (2013), Foundation of Voice Studies. An Interdisciplinary Approach to Voice Production and Perception, Wiley-Blackwell

11. Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos, Kraków, PWST

12. Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis

13. Michałowska D., (2006), O polskiej wymowie scenicznej, Wyd. PWST, Kraków

14. Otorynolaryngologia kliniczna, (2015), red. K. Niemczyk, Warszawa: Medipage, r. 8, Choroby krtani, r. 11, Zaburzenia głosu i mowy, r. 16, Rehabilitacja w otorynolaryngologii

15. Płusajska-Otto A., (2017), Podręcznik pracy głosem. Ćwiczenia i wskazówki dla osób występujących publicznie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

16. Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, (1993), red. W. Lubaś, S. Urbańczyk, TMJP, Kraków-Katowice

17. Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, (2020), red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis

18. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, (2011), red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź, PIMP

19. Sataloff R., (2017), Professional Voice. The Science and Art of Clinical Care, wyd. 4, San Diego: Plural Publishing

20. Szkiełkowska A., Kazanecka E., (2011), Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa

21. Tarasiewicz B.,(2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków, Universitas

22. Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

23. Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Gdańsk, Harmonia Universalis

24. Toczyska B., (2021), Ruch w głosie. (ćwiczenia nie tylko dla dziennikarzy), Gdańsk, Wydawnictwo Podkowa

25. Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001.

26. Zarys foniatrii klinicznej, (2019), red. A. Pruszewicz, A. Obrębowski, Poznań: Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, r. 1,2, 17, 21, 22

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:

- mechanizmy tworzenia głosu;

- zasady higieny pracy głosem;

- wpływ procesów psychicznych i fizycznych na indywidualną jakość głosu.

Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:

C.W7

W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:

- opisać budowę narządu głosu;

- rozpoznać nieprawidłowości mogące prowadzić do złych nawyków emisyjnych;

- modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne;

- zaprezentować ćwiczenia oddechowe, fonacyjne oraz poprawiające technikę mowy.

Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:

C.U7, C.U8

W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do:

- akceptowania różnic wynikających z indywidualnych możliwości oraz ograniczeń w tworzeniu głosu i mowy;

- docenienia estetycznych walorów wypowiedzi ustnej.

Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:

C.K2

Assessment methods and assessment criteria:

Assessment methods and criteria:

Evaluation of activity and control of attendance.

2 absences allowed.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Joanna Zawadka
Group instructors: Joanna Wyszyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Joanna Zawadka
Group instructors: Beata Ciecierska-Zajdel
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Joanna Zawadka
Group instructors: Jolanta Jaszczuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 30 hours more information
Coordinators: Joanna Zawadka
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)