Antropologia a lingwistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LAAL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia a lingwistyka |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IEiAK Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie w podstawy antropologii lingwistycznej. Podczas zajęć poruszone zostaną zagadnienia badawcze antropologii lingwistycznej, takie jak ideologie językowe czy polityka językowa i płeć kulturowa, a także klasyczne zagadnienia językoznawstwa, które mogą być interesujące dla antropologów, np. etymologia czy onomastyka. Wymagana znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym czytanie tekstów naukowych. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie: czym zajmuje się językoznawstwo? Pojęcie znaku językowego. Języki naturalne — etniczne: pomocnicze; żywe: martwe; pidżiny; języki kreolskie. Języki sztuczne. 2. Terminologia: antropologia lingwistyczna, lingwistyka antropologiczna. 3. Etnolingwistyka, stereotypy językowe. 4. Dialektologia i socjolingwistyka. 5. Ideologie językowe. 6-7. Onomastyka: antroponimia i toponomastyka. 8. Krajobraz językowy 9-10. Język a polityka; kształtowanie się języków literackich. Język jako element tożsamości etnicznej / narodowej. Języki mniejszościowe i regionalne; języki zagrożone, polityka językowa. 11. Język w sytuacji wieloetniczności i wielokulturowości: biligwizm, polilingwizm, dyglosja, interferencje językowe. 12. Język i sprawczość. 13. Grzeczność i etykieta językowa. |
Literatura: |
Apresjan J., Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej, Warszawa 1978, s. 38-53. Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006, s. 11-21 i 89-105.. Bielenin-Lenczowska K., O antropologiczno-kulturowym nurcie w językoznawstwie, w: „Zanikające granice. Antropologizacja nauki i jej dyskursów”, red. A. Pomieciński, S. Sikora, Poznań 2009, s. 245-262. Buttler D., Rozwój semantyczny wyrazów polskich, Warszawa 1978, wybrane fragmenty. Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994, s. 139-154. Ivić M., Kierunki w lingwistyce, Wrocław 1975, s. 112-129; 208-226, 235-253. Kazazis K., Dismantling Greek Diglosia, w: „Language Contact – Language Conflict”, red. E. Fraenkel i Cristina Kramer, Balkan Studies Vol. 1, 1993, s. 7-26. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, red. E. Tabakowska, Kraków 2001, s. 175-202. Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007, s. 11-34 i 156-160. Smułkowa E., Dwujęzyczność po białorusku: bilingwizm, dyglosja, czy coś innego? [w:] Język a tożsamość na pograniczu kultur, red. E. Smułkowa, A. Engelking, Białystok 2000, s. 92-96. Wicherkiewicz T., Języki mniejszościowe i regionalne w Europie – problemy typologii, [w:] Języki mniejszości i języki regionalne, red. E. Wrocławska, J. Zieniukowa, Warszawa 2003, s. 73-78. Zalecenia dla urzędów stanu cywilnego dotyczące nadawania imion dzieciom obywatelstwa polskiego i narodowości polskiej”, w: Komunikaty Komisji Kultury Języka Komitetu Językoznawstwa PAN”, nr 1(4) 1996. Zieniukowa J., Kaszubszczyzna u schyłku XX wieku, [w:] Słowiańszczyzna w kontekście przemian Europy końca XX wieku. Język — tradycja — kultura, red. Emil Tokarz, Katowice 2001, s. 97-104. http://gwarypolskie.uw.edu.pl www.slovio.com |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - potrafi opisać najważniejsze kierunki w lingwistyce, - poznaje językoznawcze narzędzia metodologiczne i - zagadnienia badawcze, które może wykorzystać w badaniach antropologicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywny udział w zajęciach i esej na wybrany przez siebie temat (8-10 stron, TNR 12, interlinia 1,5). Dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.