Białoruś mało znana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LBMZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Białoruś mało znana |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L9: Etnografie regionalne / Monografie terenowe Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są kulturze białoruskiej zarówno tej kształtowanej w czasach BSRR jak i współcześnie. Ich celem jest wprowadzenie i przybliżenie wybranych przejawów kultury białoruskiej oraz zwrócenie uwagi na próby jej emancypacji. Zajęcia mają charakter konwersatorium. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć poruszane są następujące zagadnienia: 1. Białoruś - krótka prezenatcja: geograficznie, społecznie i politycznie. 2.Miejsca i ludzie: paradoksy historii i kultury (od Cerwi na Kołoży po Marka Chagalla). 3. Badania etnograficzne: od XIX wiecznych wypraw do współczesności (kierunki i wątki). 4. Etnograficzna mapa Białorusi. 5. Kultura białoruska - projekt w czasach BSRR i współcześnie. 6. Białoruscy poeci i pisarze - rozsmakować się w białoruskiej literaturze (wybór: Janka Kupała, Jakub Kołas, Wasyl Bykow, Uładzimir Karatkiewicz, Larysa Gieniusz, Artur Klinau, Uładzimir Niakliajeu, Uładzimir Arłou, Andrej Adamowicz, Andrej Chadanowicz, Alhierd Baharewicz itd.). 7. Od Batlejki po teatr współczesny. 8. Kino białoruskie (niezależne kino białoruskie; casus: festiwal Bulbamovie). 9. Białoruska scena muzyczna (wprowadzenie). 10. Współczesna sztuka miejska [przykłady: graffiti, murale]. |
Literatura: |
Wybrana literatura: Aliaszkiewicz Margaryta, Bolączki białoruskiego procesu literackiego, [w:] T. Arcimowicz, A. Klinau (red.) Raport o stanie kultury niezaleznej i NGO w Białorusi, Lublin 2011, s. 85-93. Etnagrafia Biełarusi. Encykłapedia, red.I.P. Szamiakin, Mińsk 1989. Moskwin Andriej, Teatr białoruski 1920-1930. Odrodzenie i zagłada, Warszawa 2013. Niadbaj Taciana, Białoruska kultura niezależna - próba wielostronnej diagnozy, T. Arcimowicz, A. Klinau (red.) Raport o stanie kultury niezależnej i NGO w Białorusi, Lublin 2011s. 29-48. Kozioł Joanna, Kolorowy Mińsk. Murale w betonowej dżungli, 2016 [http://www.eastbook.eu/2016/03/27/kolorowy-minsk-murale-w-betonowej-dzungli/] Kudzienienka Adrej, Nakręcić dobry film (wywiad), [w:] T. Arcimowicz, A. Klinau (red.) Raport o stanie kultury niezaleznej i NGO w Białorusi, Lublin 2011, s. 144-151. Paraszkou S. A., Gistorija kultury Biełarusi, Minsk 2003. Rasiński Andrej, Anima Białorusi, „Znak” nr 726/2015, s. 26-35. Siwek Beata, Wolność ukrzyżowana. Rzecz o białoruskim dramacie i teatrze, Lublin 2011 [rozdz. 1, 2 i 3]. Wolski Lawon, Show-biznes w panstwie, w którym zabrania się oklasków (wywiad), [w:] T. Arcimowicz, A. Klinau (red.) Raport o stanie kultury niezaleznej i NGO w Białorusi, Lublin 2011, s. 125-134. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student: - ma wiedzę na temat koncepcji kultury białoruskiej w czasach BSRR i Republice Białoruś; - ma wiedzę w zakresie poszczególnych przejawów kultury białoruskiej; - zna i potrafi przytoczyć przykłady związane z kulturą białoruską; - potrafi przygotować i wygłosić referat, prezentację, dotyczące wybranego zagadnienia z zakresu kultury białoruskiej; - rozumie rolę kultury w życiu człowieka (w rzeczywistości społecznej i kulturowej); -jest uwrażliwiony na zagadnienia kultury poddaje je refleksji i krytycznej ocenie. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione); - aktywne uczestniczenie w zajęciach; - esej [6 stron + bibliografia]. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.