Antropologia muzyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LMUZ | Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Antropologia muzyki | ||
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej | ||
Grupy: |
I rok studiów magisterskich II rok studiów licencjackich Moduł L8: Antropologia wizualności i mediów Przedmioty etnograficzne do wyboru |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Podczas zajęć zaprezentujemy, w jak różny sposób można mówić o muzyce w kontekście antropologicznym. Wybrane teksty pomogą umiejscowić różne zjawiska muzyczne w dyskursie technicyzacji, mechanizacji, polityki i sztuki. Dotkną także tematu muzyki pozaeuropejskiej, różnic w znaczeniach i kontekstach tworzenia, słuchania, odtwarzania oraz wykorzystywania dźwięków do różnych celów. |
||
Pełny opis: |
Podczas zajęć zaprezentujemy, w jak różny sposób można mówić o muzyce w kontekście antropologicznym. Muzyka w społecznościach tradycyjnych od najdawniejszych czasów stanowiła ważny element kultury, życia codziennego, religii. Według M. McLuhana świat „zachodni” zdominowała percepcja wizualna. Przez długie lata panował rozłam pomiędzy "twórczością ludową" a muzyką poważną, zamkniętą w sali koncertowej. Wyjście na koncert stawało się pewnego rodzaju rytuałem, kiedy "sztuka ludowa" stanowiła element codzienności. Wiek XX wraz z rozwojem technologii: wynalazkiem radia, telewizji, możliwością montażu, nagrywania i odtwarzania dźwięków zmienił tę sytuację o 180 stopni. Dziś słuchanie muzyki nie jest niczym wyjątkowym. Niektórzy mówią wręcz o zjawisku zalewania życia codziennego bezustannymi dźwiękami, przed którymi nie ma ucieczki (tzw. muzak). Wraz z środkami masowej komunikacji muzyka zmienia, a czasem traci swój lokalny kontekst – nie funkcjonują już geograficzne podziały, wskazujące gdzie, kto, jaką muzyką ma grać i jakiej słuchać. Ponadto style muzyczne stają się ważnymi składnikami tożsamości słuchaczy i wykonawców. Wybrane teksty pomogą umiejscowić różne zjawiska muzyczne w dyskursie technicyzacji, mechanizacji, polityki i sztuki. Dotkną także tematu muzyki pozaeuropejskiej, różnic w znaczeniach i kontekstach tworzenia, słuchania, odtwarzania oraz wykorzystywania dźwięków do różnych celów.Wielu zajęciom towarzyszyć będą muzyczne i filmowe ilustracje. |
||
Literatura: |
Dahlig P. 1993 Ludowa praktyka muzyczna w komentarzach i opiniach wykonawców w Polsce, Warszawa. Żerańska-Kominek S. 1995 Muzyka w kulturze, Warszawa. Czekanowska A. 2008 Kultury tradycyjne wobec współczesności. Muzyka, poezja, taniec, Warszawa Storey J. 2003 Muzyka popularna w: Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków Morin E. 2005 Masowy odbiorca w: Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa. Frith S. 2002 Look! Hear! The Uneasy Relationship of Music and Television [w:] Popular Music. Music and Television, nr 21, t. 3, s. 277-290. Hannerz U. 2004 Skreolizowany świat, [w:] Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa. Rasmussen S. 2005 A temporary diaspora: contested cultural representation in Tuareg international musical performance, w: Anthropological Quarterly, nr 78, t. 4, str. 793-826. Gwizdalanka D. 1999 Muzyka i polityka, Kraków Kuligowski W 2007 Antropologia współczesności, wiele światów, jedno miejsce, rozdziały: Turbo folk: kogo kochały serbskie kobiety, Arabrap, Muzyka imigrantów, Kraków Turbo-folk, czyli Bregović w rytmie techno – Zakorzenienie Ward B. 1998 Just my soul responding: rhythm and blues, Black consciousness, and race relations, Berkeley - Los Angeles. Rose T. 1994 Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America, Middletown. Woźniak Z., 1998 Fenomen disco polo i jego miejsce w polskiej kulturze masowej lat dziewięćdziesiątych [w:] „Etnografia Polska", t. XLII: 1998, z. 1-2 Czy zmierzch kultury ludowej, red. A. Dobroński, B. Gołębiowski, S. Zagórski 1997 Leslie C. Gay, Jr. 1998 Acting up, Talking Tech: New York Rock Musicians and Their Metaphors of Technology Ethnomusicology, Vol. 42, No. 1. pp. 81-98. Gould G 1969 Perspektywy muzyki nagrywanej, „Res Facta”, nr 3. Frith S. 1988 Copyright and the Music Business [w:] Popular Music, nr 7, t. 1, s. 57-75. J. Oswald 2010 Ulepszone przez pożyczającego. Etyka muzycznego długu [w:] Kultura dźwięku Adorno T. 1941 On popular music, w: Studies in Philosophy and Social Science, str. 17-48, New York. Strinati D. 1998 Wprowadzenie do kultury popularnej, Warszawa. Hosokawa S. 1984 The Walkman Effect [w:] Popular Music nr 4 t. 1, s. 165-180. Chambers I. 2010 Spacer słuchowy [w:]Kultura dźwięku, Warszawa. Urszula Jarecka – Od teledysku do wideoklipu. Ewolucja idiomu klipowego Wiesław Godzic: Wideo, czyli kontrolowanie iluzji wolności Ryszard W. Kluszczyński – Wprowadzenie do problematyki sztuki wideo [wszystkie trzy w:] Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Brent Luvaas 2009 Dislocating Sounds: The Deterriorialization of Indonesian Indie Pop., w: Cultural Anthropology, nr 24, t. 2, pp. 246–279. |
||
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: umie ustosunkować się do współczesnych zjawisk w sferze kultury popularnej zna podstawy teorii etnomuzykologicznych orientuje się w wybranych stylistykach muzycznych i zna ich społeczny kontekst |
||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - 15% śródsemestralne pisemne testy kontrolne - 10% końcowe zaliczenie pisemne - 60% kontrola obecności - 15% dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Maria Małanicz-Przybylska | |
Prowadzący grup: | Maria Małanicz-Przybylska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.