Szlaki Azji - perspektywa etnologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-LSAPE-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Szlaki Azji - perspektywa etnologiczna |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie IEiAK Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
W wykładach będą przedstawiane treści i zagadnienia z obszaru tych kilku kultur azjatyckich, które prowadzący poznawał w trakcie własnych etnograficznych badań terenowych. Będziemy zatem poruszać się po Azji Wschodniej (Chiny, Japonia), Syberii i Azji Centralnej – pas stepu od Mongolii po Morze Kaspijskie. Jako że wykład zaliczony jest do modułu L2 Globalizacja, migracja, mobilność, wybrane zagadnienia będą tak prezentowane, by uwidaczniał się dynamiczny charakter kultur: wędrówki treści i rzeczy, kontakty i zapożyczenia. Uwzględniona też będzie rola Europy jako partnera tych kontaktów. |
Pełny opis: |
1 Dzisiaj: Soczewka globalizacji – Tsukiji/Toyosu. Tokijski mega-rynek rybny jako emanacja lokalności, a zarazem ogniskowa globalnych procesów ekonomiczno-kulturowych. 2 Wczoraj: Historia znaleziona w terenie – etnograf na tropach wędrówek przedmiotów. 3 Przedwczoraj: europejskie źródła w mongolskiej etykiecie. 4 Jeszcze dawniej: Wędrówki języków, ludów, kultur (wybrane przypadki). 5 Jutro: chińska Inicjatywa Pasa i Drogi, perypetia i perspektywy. 6 Szlaki i ludzie – Jedwabny, Transsyberyjski, Morski. 7 Teren etnograficzny: Lokalne wymiary połączeń transkontynentalnych. 8 Pielgrzymowanie w Azji – centra i szlaki. Symbolika i duchowość pielgrzymek buddyjskich i islamskich. 9 Tora, Koran, nowoczesność – przejmowanie i przetwarzanie treści. 10 Szamanizm – nowe przepływy. 11 Syberyjskie świętowanie i „globalna groteska”. 12 Orientalizm i okcydentalizm: przykłady wymiany i obopólnej inspiracji. |
Literatura: |
Literatura (wybór): Theodore Bestor, Tsukiji: The Fish Market at the Center of the World, Berkeley-Los Angeles 2004. Peter Frankopan, Jedwabne szlaki. Nowa historia świata, Warszawa 2020. Peter Hopkirk, Wielka Gra. Sekretna wojna o Azję Środkową, Poznań 2019. Antoni Kuczyński, Polskie opisanie świata. Studia z dziejów poznania kultur ludowych i plemiennych, t. 1. Azja i Afryka, Wrocław 1994. Jerzy Wasilewski, Tabu, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE Rozumie złożoność procesów kulturowych w krajach Azji, szczególnie wschodniej i centralnej, także w kontakcie z Europą, zarówno w aspekcie historycznym, jak i współcześnie. Zna przyjęte w etnologii metody analizy i interpretacji globalnych zjawisk kulturowych. Zna antropologiczne koncepcje globalizacji i mobilności (ludzi, rzeczy, informacji). POTRAFI przygotować pisemną pracę na temat wybranego zagadnienia, także o charakterze przeglądowym. przygotować nowoczesną i atrakcyjną prezentację wybranego materiału o charakterze etnologicznym i kulturowym. JEST GOTÓW DO Stosowania metod pracy i ustaleń etnologii/antropologii kulturowej przydatnych dla innych dziedzin humanistyki oraz w niektórych obszarach praktyki społecznej. Stosowania odpowiednich technik pisarskich i prezentacyjnych, przydatnych w publicznym przekazie. Rzetelnego pozyskiwania i krytycznej oceny zebranego przez siebie materiału źródłowego, w tym terenowego. Krytycznej oceny ustaleń i teorii w etnologii/antropologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i testem wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Wasilewski | |
Prowadzący grup: | Jerzy Wasilewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wykład nie stanowi systematycznego przeglądu ludów ani kultur Azji, choć rysuje fragmenty tego obrazu. Przedstawiane będą wybrane treści i zagadnienia, m.in. ze sfery duchowości, z obszaru tych kilku kultur azjatyckich, które prowadzący poznawał w trakcie własnych etnograficznych badań terenowych. Będziemy zatem poruszać się po Azji Wschodniej (Chiny, Japonia), Syberii i Azji Centralnej – pasie stepu od Mongolii po Morze Kaspijskie. Jako że wykład zaliczony jest do modułu L2 Globalizacja, migracja, mobilność, wybrane zagadnienia będą tak prezentowane, by uwidaczniał się dynamiczny charakter kultur: wędrówki ludzi, treści i rzeczy, kontakty i zapożyczenia. Uwzględniona też będzie rola Europy jako partnera tych kontaktów. Jednym z zamiarów autora jest też pokazanie słuchaczom, jak mogą wyglądać ich własne wędrówki etnograficzne na obszarze Azji. |
|
Pełny opis: |
1. Dzisiaj: Soczewka globalizacji – Tsukiji/Toyosu. Tokijski mega-rynek rybny jako emanacja lokalności, a zarazem ogniskowa globalnych procesów ekonomiczno-kulturowych. 2. Wczoraj: Historia znaleziona w terenie – etnograf na tropach wędrówek przedmiotów. 3. Przedwczoraj: Europejskie źródła w mongolskiej etykiecie. Teren etnograficzny: Lokalne wymiary połączeń transkontynentalnych. 4. Dawno: Szlaki i ludzie – Jedwabny, Transsyberyjski, Morski. 5. Jeszcze dawniej: Wędrówki języków, ludów, kultur (wybrane przypadki). 6. Jutro: chińska Inicjatywa Pasa i Drogi, perypetie i perspektywy. 7. Plemiona spychane na margines (południowowschodnioazjatycka Zomia) i dzisiejsze penetracje izolatów. 8. Pielgrzymowanie w Azji – centra i szlaki. Symbolika i duchowość pielgrzymek buddyjskich i islamskich. 9. Tora, Koran, nowoczesność – przejmowanie i przetwarzanie treści. 10. Szamanizm – nowe przepływy, od Syberii do Korei. 11. Syberyjskie świętowanie i „globalna groteska”. 12. Orientalizm i okcydentalizm: przykłady wymiany i obopólnej inspiracji. |
|
Literatura: |
Literatura (wybór): Theodore Bestor, Tsukiji: The Fish Market at the Center of the World, Berkeley-Los Angeles 2004. Peter Frankopan, Jedwabne szlaki. Nowa historia świata, Warszawa 2020. Antoni Kuczyński, Polskie opisanie świata. Studia z dziejów poznania kultur ludowych i plemiennych, t. 1. Azja i Afryka, Wrocław 1994. James C. Scott, The Art of Not Being Governed: An Anarchist History of Upland Southeast Asia, New Haven 2009. Jerzy S. Wasilewski, Tabu, Warszawa 2010. . |
|
Uwagi: |
ZALICZENIE Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i testem wyboru. ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE Rozumie złożoność procesów kulturowych w krajach Azji, szczególnie wschodniej i centralnej, także w kontakcie z Europą, zarówno w aspekcie historycznym, jak i współcześnie. Zna przyjęte w etnologii metody analizy i interpretacji globalnych zjawisk kulturowych. Zna antropologiczne koncepcje globalizacji i mobilności (ludzi, rzeczy, informacji). POTRAFI przygotować pisemną pracę na temat wybranego zagadnienia, także o charakterze przeglądowym. przygotować nowoczesną i atrakcyjną prezentację wybranego materiału o charakterze etnologicznym i kulturowym. JEST GOTÓW DO Stosowania metod pracy i ustaleń etnologii/antropologii kulturowej przydatnych dla innych dziedzin humanistyki oraz w niektórych obszarach praktyki społecznej. Stosowania odpowiednich technik pisarskich i prezentacyjnych, przydatnych w publicznym przekazie. Rzetelnego pozyskiwania i krytycznej oceny zebranego przez siebie materiału źródłowego, w tym terenowego. Krytycznej oceny ustaleń i teorii w etnologii/antropologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.