Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Szlaki Azji - perspektywa etnologiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LSAPE-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Szlaki Azji - perspektywa etnologiczna
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie IEiAK
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe
ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

W wykładach będą przedstawiane treści i zagadnienia z obszaru tych kilku kultur azjatyckich, które prowadzący poznawał w trakcie własnych etnograficznych badań terenowych. Będziemy zatem poruszać się po Azji Wschodniej (Chiny, Japonia), Syberii i Azji Centralnej – pas stepu od Mongolii po Morze Kaspijskie. Jako że wykład zaliczony jest do modułu L2 Globalizacja, migracja, mobilność, wybrane zagadnienia będą tak prezentowane, by uwidaczniał się dynamiczny charakter kultur: wędrówki treści i rzeczy, kontakty i zapożyczenia. Uwzględniona też będzie rola Europy jako partnera tych kontaktów.

Pełny opis:

1 Dzisiaj: Soczewka globalizacji – Tsukiji/Toyosu. Tokijski mega-rynek rybny jako emanacja lokalności, a zarazem ogniskowa globalnych procesów ekonomiczno-kulturowych.

2 Wczoraj: Historia znaleziona w terenie – etnograf na tropach wędrówek przedmiotów.

3 Przedwczoraj: europejskie źródła w mongolskiej etykiecie.

4 Jeszcze dawniej: Wędrówki języków, ludów, kultur (wybrane przypadki).

5 Jutro: chińska Inicjatywa Pasa i Drogi, perypetia i perspektywy.

6 Szlaki i ludzie – Jedwabny, Transsyberyjski, Morski.

7 Teren etnograficzny: Lokalne wymiary połączeń transkontynentalnych.

8 Pielgrzymowanie w Azji – centra i szlaki. Symbolika i duchowość pielgrzymek buddyjskich i islamskich.

9 Tora, Koran, nowoczesność – przejmowanie i przetwarzanie treści.

10 Szamanizm – nowe przepływy.

11 Syberyjskie świętowanie i „globalna groteska”.

12 Orientalizm i okcydentalizm: przykłady wymiany i obopólnej inspiracji.

Literatura:

Literatura (wybór):

Theodore Bestor, Tsukiji: The Fish Market at the Center of the World, Berkeley-Los Angeles 2004.

Peter Frankopan, Jedwabne szlaki. Nowa historia świata, Warszawa 2020.

Peter Hopkirk, Wielka Gra. Sekretna wojna o Azję Środkową, Poznań 2019.

Antoni Kuczyński, Polskie opisanie świata. Studia z dziejów poznania kultur ludowych i plemiennych, t. 1. Azja i Afryka, Wrocław 1994.

Jerzy Wasilewski, Tabu, Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

Rozumie złożoność procesów kulturowych w krajach Azji, szczególnie wschodniej i centralnej, także w kontakcie z Europą, zarówno w aspekcie historycznym, jak i współcześnie.

Zna przyjęte w etnologii metody analizy i interpretacji globalnych zjawisk kulturowych.

Zna antropologiczne koncepcje globalizacji i mobilności (ludzi, rzeczy, informacji).

POTRAFI

przygotować pisemną pracę na temat wybranego zagadnienia, także o charakterze przeglądowym.

przygotować nowoczesną i atrakcyjną prezentację wybranego materiału o charakterze etnologicznym i kulturowym.

JEST GOTÓW DO

Stosowania metod pracy i ustaleń etnologii/antropologii kulturowej przydatnych dla innych dziedzin humanistyki oraz w niektórych obszarach praktyki społecznej.

Stosowania odpowiednich technik pisarskich i prezentacyjnych, przydatnych w publicznym przekazie.

Rzetelnego pozyskiwania i krytycznej oceny zebranego przez siebie materiału źródłowego, w tym terenowego.

Krytycznej oceny ustaleń i teorii w etnologii/antropologii.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i testem wyboru.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Wasilewski
Prowadzący grup: Jerzy Wasilewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe
ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład nie stanowi systematycznego przeglądu ludów ani kultur Azji, choć rysuje fragmenty tego obrazu. Przedstawiane będą wybrane treści i zagadnienia, m.in. ze sfery duchowości, z obszaru tych kilku kultur azjatyckich, które prowadzący poznawał w trakcie własnych etnograficznych badań terenowych. Będziemy zatem poruszać się po Azji Wschodniej (Chiny, Japonia), Syberii i Azji Centralnej – pasie stepu od Mongolii po Morze Kaspijskie. Jako że wykład zaliczony jest do modułu L2 Globalizacja, migracja, mobilność, wybrane zagadnienia będą tak prezentowane, by uwidaczniał się dynamiczny charakter kultur: wędrówki ludzi, treści i rzeczy, kontakty i zapożyczenia. Uwzględniona też będzie rola Europy jako partnera tych kontaktów. Jednym z zamiarów autora jest też pokazanie słuchaczom, jak mogą wyglądać ich własne wędrówki etnograficzne na obszarze Azji.

Pełny opis:

1. Dzisiaj: Soczewka globalizacji – Tsukiji/Toyosu. Tokijski mega-rynek rybny jako emanacja lokalności, a zarazem ogniskowa globalnych procesów ekonomiczno-kulturowych.

2. Wczoraj: Historia znaleziona w terenie – etnograf na tropach wędrówek przedmiotów.

3. Przedwczoraj: Europejskie źródła w mongolskiej etykiecie. Teren etnograficzny: Lokalne wymiary połączeń transkontynentalnych.

4. Dawno: Szlaki i ludzie – Jedwabny, Transsyberyjski, Morski.

5. Jeszcze dawniej: Wędrówki języków, ludów, kultur (wybrane przypadki).

6. Jutro: chińska Inicjatywa Pasa i Drogi, perypetie i perspektywy.

7. Plemiona spychane na margines (południowowschodnioazjatycka Zomia) i dzisiejsze penetracje izolatów.

8. Pielgrzymowanie w Azji – centra i szlaki. Symbolika i duchowość pielgrzymek buddyjskich i islamskich.

9. Tora, Koran, nowoczesność – przejmowanie i przetwarzanie treści.

10. Szamanizm – nowe przepływy, od Syberii do Korei.

11. Syberyjskie świętowanie i „globalna groteska”.

12. Orientalizm i okcydentalizm: przykłady wymiany i obopólnej inspiracji.

Literatura:

Literatura (wybór):

Theodore Bestor, Tsukiji: The Fish Market at the Center of the World, Berkeley-Los Angeles 2004.

Peter Frankopan, Jedwabne szlaki. Nowa historia świata, Warszawa 2020.

Antoni Kuczyński, Polskie opisanie świata. Studia z dziejów poznania kultur ludowych i plemiennych, t. 1. Azja i Afryka, Wrocław 1994.

James C. Scott, The Art of Not Being Governed: An Anarchist History of Upland Southeast Asia, New Haven 2009.

Jerzy S. Wasilewski, Tabu, Warszawa 2010. .

Uwagi:

ZALICZENIE

Sprawdzian pisemny z pytaniami otwartymi i testem wyboru.

ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

Rozumie złożoność procesów kulturowych w krajach Azji, szczególnie wschodniej i centralnej, także w kontakcie z Europą, zarówno w aspekcie historycznym, jak i współcześnie.

Zna przyjęte w etnologii metody analizy i interpretacji globalnych zjawisk kulturowych.

Zna antropologiczne koncepcje globalizacji i mobilności (ludzi, rzeczy, informacji).

POTRAFI

przygotować pisemną pracę na temat wybranego zagadnienia, także o charakterze przeglądowym.

przygotować nowoczesną i atrakcyjną prezentację wybranego materiału o charakterze etnologicznym i kulturowym.

JEST GOTÓW DO

Stosowania metod pracy i ustaleń etnologii/antropologii kulturowej przydatnych dla innych dziedzin humanistyki oraz w niektórych obszarach praktyki społecznej.

Stosowania odpowiednich technik pisarskich i prezentacyjnych, przydatnych w publicznym przekazie.

Rzetelnego pozyskiwania i krytycznej oceny zebranego przez siebie materiału źródłowego, w tym terenowego.

Krytycznej oceny ustaleń i teorii w etnologii/antropologii.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)