Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zmiana kulturowa w kontekście afrykańskim

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-LZKAF
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zmiana kulturowa w kontekście afrykańskim
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L2: Antropologia globalizującego się świata i mobilności
Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

W części teoretycznej omówione będą relacje pomiędzy kategoriami „zmiany kulturowej” i „rozwoju”, modernizacją a westernizacją.

W części empirycznej, odwołującej się do historii i współczesności Afryki, omówione będą wybrane przykłady zmiany kulturowej w Afryce, problemy związane z koncepcją społeczeństwa plemiennego i postplemiennego, kolonializmem i dekolonizacją, systemami edukacji i socjalizacji, procesami etnicznymi i społecznymi, emigracją oraz problematyką rozwojową.

Pełny opis:

Kultura - ciągłość i zmiana

- Rozwój a teoria zmiany kulturowej

- Kryteria zmiany kulturowej

- Modernizacja a kierunek zmian kulturowych

- Modernizacja a westernizacja

- Kulturowe bariery rozwoju

Kolonializm w Afryce

- Definicje, przykłady

- Kreowanie tubylca

- Proces dekolonizacji w Afryce

Systemy religijne w Afryce

- Religie rodzime

- Czarny islam

- Chrześcijaństwo

Systemy edukacji i socjalizacji w Afryce

- Tradycyjny (plemienny) - związany z kulturą rodzimą

- Koraniczny – związany z cywilizacją islamu

- „Nowoczesny” (formalny) - na wzór zachodni

Społeczeństwo plemienne i postplemienne w Afryce

- Wspólnota krwi a budowanie wspólnoty

- Koncepcja społeczeństwa plemiennego (przykłady)

- Afrykański koncepcje etniczności (przykłady)

- Koncepcja społeczeństwa postplemiennego (przykłady)

- Detrybalizacja

- Trybalizm (etnicyzacja polityki)

- Stare i nowe elity w Afryce

Afrykanie w Europie

- zmiany tozsamości

Literatura:

Berman B. Jr.,

1998 Ethnicity, Patronage and the African State: the Politics of Incivil Nationalism, “African Affairs”, v. 97, s. 305–341.

Iliffe J.

2011 Afrykanie. Dzieje kontynentu, Kraków: Wydawnictwo UJ, [s. 276-285].

Malinowski B.

1958 Szkice z teorii kultury (tłumaczenie H. Stasiak), Warszawa.

2000 Kultura i jej przemiany, Dzieła, t. 9, Warszawa.

Stankiewicz W.

2003 Konflikty etniczne w Afryce Subsaharyjskiej, „Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa”, z. 23 (2003), s. 149-163.

Tymowski M.

2007 Podróże i poselstwa władców zachodnioafrykańskich do Portugalii w XV w. „Afryka”, t

40, 2014, s. 17-42.

2008 Europejczycy i Afrykanie. Wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty, Toruń 2017.

Vorbrich R.

1999 Trybalizm a wieloetniczne państwo afrykańskie, „Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa”, z. 14–15, s. 183–193.

2001 Kirditude – Ideologia uciskanej większości Kamerunu, „Afryka. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Afrykanistycznego”, nr 13, s. 1–17.

2004 Wódz jako funkcjonariusz. Despotyzm zdecentralizowany w społeczeństwie postplemiennym Kamerunu, „Lud”, t. 88, s. 219–236.

2005 Lamidat. Państwo przedkolonialne w państwie postkolonialnym, „Afryka. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Afrykanistycznego”, nr 21, s. 7–28.

2007 Idea konsensusu i tożsamość plemienna a wybory demokratyczne w państwie afrykańskim. Na przykładzie Kamerunu, w: R. Vorbrich (red.), Plemię, państwo, demokracja, Poznań: Biblioteka Telgte, s. 182–198.

2009 Etniczność a trybalizm w Afryce, (w:) Jacek Pawlik, Małgorzata Szupejko (red.), Afryka na progu XXI wieku, t. I: Kultura i społeczeństwo, Warszawa: ASPRA-JR, s. 311-322.

2010 Garnek żelazny i garnek gliniany, czyli społeczeństwo plemienne w zderzeniu ze Społeczeństwem narodowym i globalnym. Przypadek Kamerunu, „Lud”, t. 94, s. 143–158

2012 Plemienna i postplemienna Afryka. Koncepcje i postaci wspólnoty w dawnej i współczesnej Afryce, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, [s. 19-111, 126-140, 321-383]

2017 Ziomkostwo – grupa pierwszego wyboru w przestrzeni rozwoju. Na przykładzie organizacji pozarządowych w Mali, (w:) L. Buchalik, J. Różański, Ex Africa semter aliquid novi, t. IV, Kraków-Żory 2017 s. 38-54

2020 Saint-Louis – miasto zaszczepione. Europejski model urbanistyczny i kulturowy na gruncie afrykańskim, „Journal of Urban Anthropology”, t. 18, 2020, s. 47-70

2021 Tidili Centre – stolica gminy. Embrion struktury miejskiej w środowisku wysokogórskim Maroka, “Journal of Urban Ethnology”, 19, 2021, s. 217-235

Ząbek M.

2007 Trudności i bariery we wprowadzaniu współczesnego europejskiego modelu politycznego w plemiennym społeczeństwie. Przykład Czeczenii i Somali, (w:) R. Vorbrich (red.), Plemię, państwo, demokracja. Uwarunkowania kultury politycznej w krajach pozaeuropejskich, Poznań: Biblioteka Telgte, s. 165-178.

2019 Uchodźcy w Afryce. Etnografia przemocy i cierpienia, Warszawa: Wydawnictwa UW.

Efekty uczenia się:

Student uzyska podstawową wiedzę na temat :

- teorii i praktyki zmiany kulturowej i rozwoju

- konceptualizacji kategorii plemienia i plemienności

- konceptualizacji afrykańskich kategorii etniczności

- form i przejawów kolonializmu oraz jego wpływu na stratyfikację społeczną

- dynamiki i kierunku procesów detrybalizacji (rozpadu struktur plemiennych)

- struktury społeczeństw postkolonialnych w Afryce

- źródeł trwałości struktur plemiennych we współczesnej Afryce

oraz odpowiadających im kategorii analitycznych

- specyfiki społeczeństwa postplemiennego jako formy hybrydalnej

- głównych systemów religijnych w Afryce oraz ich roli społecznej

- podstawowych modeli edukacji i socjalizacji w Afryce

- charakterystyki diaspory afrykańskich w Europie

Student posiądzie umiejętności :

- wyjścia poza perspektywę europocentryczną w analizie kultur świata;

- krytycznego spojrzenia na własną kulturę w konfrontacji z kulturami pozaeuropejskimi;

- formułowania problemów badawczych w kategoriach adekwatnych do specyfiki poszczególnych typów społeczeństw;

Metody i kryteria oceniania:

uczestnictwo w zajęciach, praca pisemna (krótki esej), egzamin ustny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)