Anthropology of Tourism
General data
Course ID: | 3102-MATU |
Erasmus code / ISCED: |
14.7
|
Course title: | Anthropology of Tourism |
Name in Polish: | Antropologia turystyki |
Organizational unit: | Institute of Ethnology and Cultural Anthropology |
Course groups: |
(in Polish) Moduł L2: Antropologia globalizującego się świata i mobilności (in Polish) Przedmioty etnograficzne do wyboru |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective monographs |
Prerequisites (description): | (in Polish) Orientacja w podstawowych pojęciach antropologicznych Studenci powinni posiadać umiejętność czytania w języku angielskim ze względu na anglojęzyczną literaturę. |
Short description: |
(in Polish) W czasie zajęć studenci zaznajomią się z antropologicznym ujęciem turystyki: dokona się problematyzacji tego obszaru badań, wskaże główne jego nurty, sformułuje się problemy, które na gruncie turystyki mogą stanowić obszar szczególnego zainteresowania antropologów. Wprowadzi się pojęcia, stanowiące podstawowe narzędzia badawcze w antropologicznych studiach nad turystyką. Analizie zostaną poddane wybrane zjawiska turystyczne współczesnego świata. |
Full description: |
(in Polish) W czasie zajęć studenci zaznajomią się z podstawowymi nurtami w badaniu turystyki, zapoznają się z ujęciami badawczymi i kategoriami stosowanymi w badaniach zjawisk turystycznych na gruncie nauk społecznych, a zwłaszcza antropologii, na tle przemian historycznych i kulturowych. Zaznajomią się z procesem społecznego nadawania znaczeń obiektom, praktykom i zjawiskom na gruncie turystyki. Zyskają orientację w sposobie, w jaki zjawiska turystyczne wiążą się z szerszymi zjawiskami na gruncie globalnym, a także z jej wpływem na życie codzienne i praktyki konsumpcji. Poznają też sposoby badania doświadczenia turystycznego. |
Bibliography: |
Literatura podstawowa: J. Adler, Origins of Sightseeing, „Annals of Tourism Research” 1989 (16). N. Graburn, The Evolution of Tourist Arts, “Annals of Tourism Research”, 1984, vol. 11, s. 393-419. Albers P., James W., Travel Photography. A Methodological Approach, “Annals of Tourism Research” 1988, 15, s. 134–158. Ateljevic I., Doorne S., Culture, economy and tourism commodities. Social relations of production and consumption, „Tourist Studies” 2003, 3, s. 123-141. Augé M., Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa 2010. Zwłaszcza rozdział: Od miejsc do nie-miejsca. Barthes R., Mitologie, Warszawa 2000. Rozdział: Niebieski przewodnik. Z. Bauman, Etyka ponowoczesna, Warszawa 1966. Rozdział: Przestrzeń społeczna: poznawcza, estetyczna, moralna. Berger P., “Sincerity” and “Authenticity” in Modern Society, “Public Interest” 1973 (Spring), str. 81– 90. Boissevain J., Ritual, Tourism and Cultural commoditization in Malta: Culture by the Pound?, w: T.lama; W. Szpilka, Raj nieutracony?; D. Czaja, Reklamowy smak raju: między archetypem a historią. Podemski K., Socjologia podróży, Poznań 2004. Simmel, G., Most i drzwi, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006. Rozdziały: Estetyka Alp; Filozofia krajobrazu. Veblen, T. Teoria klasy próżniaczej, Warszawa 1998. Warchala M., Autentyczność i nowoczesność. Idea autentyczności od Rousseau do Freuda, Kraków 2006. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: * opanował podstawowe pojęcia służące antropologicznej analizie zjawisk turystycznych * wie, na czym polega analiza zjawisk turystycznych i umie ją przeprowadzić * wyjaśnia przemiany historyczne i kulturowe wpływające na turystykę * orientuje się w sposobach, w jakie turystyka stanowi nieodłączny czynnik przemian element zjawisk świata współczesnego. * wie, w jaki sposób antropologiczne ujmowanie zjawisk turystycznych wpływa na przeformułowanie tradycyjnych pojęć antropologicznych |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kontrola obecności na zajęciach, czynny udział w zajęciach. Prezentacja własnego projektu w czasie części konwersatoryjnej oraz test końcowy z podstawowych pojęć po zakończeniu obu cyklów – tzn. wykładu i konwersatorium. (Studenci, którzy w prezentacji wykazali się wysoką praktyczną umiejętnością stosowania owych pojęć są zwolnieni z pisania testu) Kryteria oceny prezentacji: Występowanie dwóch elementów: materiału oraz kategorii interpretacyjnych Stosowność doboru pojęć do interpretacji Klarowność wywodu Interesujący sposób przedstawienia Zachowanie reżimu czasowego |
Copyright by University of Warsaw.