Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca nad obiektem wystawienniczym: archiwizacja, wystawiennictwo, storytelling

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3102-PME-POW
Kod Erasmus / ISCED: 14.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praca nad obiektem wystawienniczym: archiwizacja, wystawiennictwo, storytelling
Jednostka: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Grupy: Moduł L3: Antropologia materialności/rzeczy
Przedmioty etnograficzne do wyboru
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia służą praktycznej nauce prac nad opracowaniem zabytków muzealnych do ce-lów wystawienniczych.

Pełny opis:

Zajęcia służą praktycznej nauce prac nad opracowaniem zabytków muzealnych do ce-lów wystawienniczych. Zadaniu temu służyć ma zorientowanie studenta w zakresie muzealnych prac archiwalnych, wystawienniczych, w tym z techniką storytellingu oraz z muzealną specyfiką użycia narzędzi foto-filmowych. Celem zajęć jest sporządzenie wraz ze studentem pracy semestralnej, którą miałby być projekt wystawy opartej na konkretnych, wybranych przez studenta zabytkach z kolekcji PME w Warszawie. Pro-ponować będziemy różne formy projektów do wyboru, zaczynając od różnych rodza-jów scenariuszy, poprzez opracowania fotograficzne lub filmowe. Najlepsze projekty będą publikowane przez PME w warszawie w muzealnych mediach społecznościo-wych. Praca semestralna będzie też formą zaliczenia zajęć. Zajęcia będą się składać z trzech modułów:

1) Moduł: Archiwizacja

Omówiony zostanie rys historyczny gromadzenia kolekcji archiwalnej, pierwsze odezwy i in-strukcje oraz ich wpływ na współczesne zbiory archiwalne. Przedstawione zostaną archiwal-ne zbiory PME w Warszawie, co będzie się łączyło z wizytą w pomieszczeniach Archiwum Naukowego. Wprowadzeniu studenta w tematykę wystawienniczą służyć będzie omówienie sposobu wykorzystanie zasobów archiwalnych w praktyce muzealniczej i w badawczej. Oznacza to poruszenie takich zagadnień jak:

a) Materiały wizualne, jako dokument, kreacja i sztuka

b) Gdzie szukać opisów i jak nie dać się zwieść – identyfikacja obiektów wizualnych, krótko o prawach autorskich istotnych przy wykorzystywaniu fotografii.

c) Nie tylko ilustracja. Wykorzystanie archiwaliów w wystawiennictwie. Możliwości narracyjne.

d) Przykłady wystaw zorganizowanych w oparciu o materiały wizualne tylko np. Ambrożewicz T., Fotograf wiejski i jego Świat. Wojciech Migacz, 1874-1944. PME, Warszawa, 1985 (katalog wystawy); Bartuszek J. Wizerunek Hucułów i Huculszczyzny w archiwaliach i fotografiach z XIX i XX wieku, folder wystawy, Państwowe Muzeum Etnograficzne, Warszawa, 2006.

2) Moduł: Podstawy wystawiennictwa

Wystawiennictwo muzealne jest częścią ogólnego wystawiennictwa, obejmującego wszelkie działanie człowieka zmierzające do ukazywania wybranych obiektów w określonych celach. Wystawianie zbiorów i urządzanie wystaw czasowych jest, obok przechowywania i konserwacji zabytków, zasadniczym celem każdego muzeum. Wprowadzenie studentów w zagadnienia związane z muzealnictwem nie może omijać takich, praktycznych zgadnie jak;

a) typy wystaw: stała, czasowa, magazynowa, studyjna, itp.

b) charakter wystaw: kryteria formalne, chronologiczne, narracyjne, monograficzne, cyfrowa, storytelling

c) uwarunkowanie koncepcji wystaw przez przestrzeń wystawienniczą oraz wymogi zabezpieczania obiektów na wystawie

d) sposoby łączenia prezentacji zabytków z nowoczesną technologią

e) wybór target publiczności

f) przekaz wiedzy: powiązanie tematyki wystawienniczej z kontekstem dydaktycznym i naukowym

3) Moduł: Storytelling

Warsztaty filmowo-fotograficzne sprofilowane pod kątem archiwaliów etnograficznych oraz wystawiennictwa w oparciu o wystawy własne PME. Warsztaty rozpoczną się ogólnym zdefiniowaniem specyficznej formy filmu i fotografii dokumentalnej opisywanych jako fo-tografię, film etnograficzny na przykładach prac min. Jacka Olędzkiego, Piotra Szackiego, Marii Antoniny Czaplickiej, Bronisława Piłsudskiego oraz realizacji własnych PME. Celem warsztatów jest wykonanie przez studentów spójnego cyklu fotograficznego lub krótkiej etiu-dy filmowej. Warsztaty obejmą następujące zagadnienia praktyczne:

1. research

2. scenariusz

3. reżyseria, realizacja – czy w filmie, fotografii etnograficznej jest to możliwe?

4. plany, kadrowanie, perspektywa

5. kompozycja obrazu

6. montaż i postprodukcja

Literatura:

- Jędrzejewska Hanna, Zagadnienia techniczne w muzealnictwie.

- Popczyk Maria, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych.

- Sztrantowicz Marek, O konieczności oceny wartości ekspozycji.

- Jerzy Świecimski, Muzea i wystawy muzealne.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach

- przeczytana lektura

- sprawdzian przygotowany przez prowadzące osoby, w formie prezentacji zabytku/ów jako obiektu wystawienniczego, w proponowanych formach: foto-filmowych, szkicu scenariusza, podcastu czy videobloga, do wyboru przez studenta.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)