Praca nad obiektem wystawienniczym: archiwizacja, wystawiennictwo, storytelling
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-PME-POW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Praca nad obiektem wystawienniczym: archiwizacja, wystawiennictwo, storytelling |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L3: Antropologia materialności/rzeczy Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia służą praktycznej nauce prac nad opracowaniem zabytków muzealnych do ce-lów wystawienniczych. |
Pełny opis: |
Zajęcia służą praktycznej nauce prac nad opracowaniem zabytków muzealnych do ce-lów wystawienniczych. Zadaniu temu służyć ma zorientowanie studenta w zakresie muzealnych prac archiwalnych, wystawienniczych, w tym z techniką storytellingu oraz z muzealną specyfiką użycia narzędzi foto-filmowych. Celem zajęć jest sporządzenie wraz ze studentem pracy semestralnej, którą miałby być projekt wystawy opartej na konkretnych, wybranych przez studenta zabytkach z kolekcji PME w Warszawie. Pro-ponować będziemy różne formy projektów do wyboru, zaczynając od różnych rodza-jów scenariuszy, poprzez opracowania fotograficzne lub filmowe. Najlepsze projekty będą publikowane przez PME w warszawie w muzealnych mediach społecznościo-wych. Praca semestralna będzie też formą zaliczenia zajęć. Zajęcia będą się składać z trzech modułów: 1) Moduł: Archiwizacja Omówiony zostanie rys historyczny gromadzenia kolekcji archiwalnej, pierwsze odezwy i in-strukcje oraz ich wpływ na współczesne zbiory archiwalne. Przedstawione zostaną archiwal-ne zbiory PME w Warszawie, co będzie się łączyło z wizytą w pomieszczeniach Archiwum Naukowego. Wprowadzeniu studenta w tematykę wystawienniczą służyć będzie omówienie sposobu wykorzystanie zasobów archiwalnych w praktyce muzealniczej i w badawczej. Oznacza to poruszenie takich zagadnień jak: a) Materiały wizualne, jako dokument, kreacja i sztuka b) Gdzie szukać opisów i jak nie dać się zwieść – identyfikacja obiektów wizualnych, krótko o prawach autorskich istotnych przy wykorzystywaniu fotografii. c) Nie tylko ilustracja. Wykorzystanie archiwaliów w wystawiennictwie. Możliwości narracyjne. d) Przykłady wystaw zorganizowanych w oparciu o materiały wizualne tylko np. Ambrożewicz T., Fotograf wiejski i jego Świat. Wojciech Migacz, 1874-1944. PME, Warszawa, 1985 (katalog wystawy); Bartuszek J. Wizerunek Hucułów i Huculszczyzny w archiwaliach i fotografiach z XIX i XX wieku, folder wystawy, Państwowe Muzeum Etnograficzne, Warszawa, 2006. 2) Moduł: Podstawy wystawiennictwa Wystawiennictwo muzealne jest częścią ogólnego wystawiennictwa, obejmującego wszelkie działanie człowieka zmierzające do ukazywania wybranych obiektów w określonych celach. Wystawianie zbiorów i urządzanie wystaw czasowych jest, obok przechowywania i konserwacji zabytków, zasadniczym celem każdego muzeum. Wprowadzenie studentów w zagadnienia związane z muzealnictwem nie może omijać takich, praktycznych zgadnie jak; a) typy wystaw: stała, czasowa, magazynowa, studyjna, itp. b) charakter wystaw: kryteria formalne, chronologiczne, narracyjne, monograficzne, cyfrowa, storytelling c) uwarunkowanie koncepcji wystaw przez przestrzeń wystawienniczą oraz wymogi zabezpieczania obiektów na wystawie d) sposoby łączenia prezentacji zabytków z nowoczesną technologią e) wybór target publiczności f) przekaz wiedzy: powiązanie tematyki wystawienniczej z kontekstem dydaktycznym i naukowym 3) Moduł: Storytelling Warsztaty filmowo-fotograficzne sprofilowane pod kątem archiwaliów etnograficznych oraz wystawiennictwa w oparciu o wystawy własne PME. Warsztaty rozpoczną się ogólnym zdefiniowaniem specyficznej formy filmu i fotografii dokumentalnej opisywanych jako fo-tografię, film etnograficzny na przykładach prac min. Jacka Olędzkiego, Piotra Szackiego, Marii Antoniny Czaplickiej, Bronisława Piłsudskiego oraz realizacji własnych PME. Celem warsztatów jest wykonanie przez studentów spójnego cyklu fotograficznego lub krótkiej etiu-dy filmowej. Warsztaty obejmą następujące zagadnienia praktyczne: 1. research 2. scenariusz 3. reżyseria, realizacja – czy w filmie, fotografii etnograficznej jest to możliwe? 4. plany, kadrowanie, perspektywa 5. kompozycja obrazu 6. montaż i postprodukcja |
Literatura: |
- Jędrzejewska Hanna, Zagadnienia techniczne w muzealnictwie. - Popczyk Maria, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych. - Sztrantowicz Marek, O konieczności oceny wartości ekspozycji. - Jerzy Świecimski, Muzea i wystawy muzealne. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach - przeczytana lektura - sprawdzian przygotowany przez prowadzące osoby, w formie prezentacji zabytku/ów jako obiektu wystawienniczego, w proponowanych formach: foto-filmowych, szkicu scenariusza, podcastu czy videobloga, do wyboru przez studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.