Rzemiosło i rękodzielnictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3102-PME-RR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Rzemiosło i rękodzielnictwo |
Jednostka: | Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej |
Grupy: |
Moduł L3: Antropologia materialności/rzeczy Przedmioty etnograficzne do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia podzielone zostaną na 2 moduły: |
Pełny opis: |
1) Moduł: Kolekcja gospodarki podstawowej i rzemiosł a) zagadnienia koncepcji stworzenia muzeum etnograficznego z kolekcją gospodarki podstawowej i rzemiosł – jako kolekcją bazową, która w rozwoju muzeum stała się kolekcją „zamkniętą”, co pokazuje zmiany w podejściu do pawilonowego muzealnictwa etnograficznego. b) proces budowania kolekcji Gospodarki Podstawowej i Rzemiosł z uwzględnieniem polityki kolekcjonerskiej od roku 1946 po dzień dzisiejszy (wizyty studyjne w magazynach zbiorów) c) ścieżki pozyskiwania obiektów i badania terenowe d) Index Rzeczowy Piotra Szackiego jako autorska klasyfikacja interpretacji zbiorów oraz działalność filmowa Piotra Szackiego I Krzysztofa Chojnackiego e) budowanie wystawy z zasobów muzealnych, na przykładzie wystawy „Zwykłe-niezwykłe. Fascynujące kolekcje Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie”, „Porządek rzeczy. Magazyn Piotra B. Szackiego” f) zbiory – niekończąca się opowieść, projekt „Muzeum w terenie. Etnograficzne reminiscencje filmowe” 2) Moduł: Kolekcja strojów i tkanin Zajęcia będą miały na celu zapoznanie studentów z kolekcją tkanin i strojów PME i jej specyfiką w odniesieniu do kolekcji tkanin w pozostałych muzeach etnograficznych w kraju. a) zajęcia mają przybliżyć tkactwo jako dziedzinę rzemieślniczą, zapoznać ze specyfiką wytwarzania surowca, zaprezentować typy tkanin ludowych ale także rodzaje ubiorów w ich odmianach regionalnych, które stanowić będą materiał dokumentacyjny, b) ludowe surowce włókiennicze, struktura tkanin i ich technika, c) ludowe techniki hafciarskie i koronkarskie. ich typologię i zdobnictwo. Nasze rozważania dotykać będą także ludowej tkaniny zdobnicznej, takiej jak kilim, tkanina nicielnicowa i dwuosnowowa. d) temat kopii muzealnych, które są najliczniejsze w tejże kolekcji. e) współczesne inspiracje tkaniną i ludowym wzornictwem oraz zjawisko etnodizajnu, które również mają reprezentacje w zbiorach PME. f) możliwości interpretacji kolekcji na wystawach stroju, na przykładzie ekspozycji PME. |
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach - przeczytana lektura - sprawdzian przygotowany przez prowadzące osoby, w formie pisemnej lub ustnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.