Historia dyplomacji 1914-2014
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-HD-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | Historia dyplomacji 1914-2014 |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Zajęcia pozwalają uzyskać wstępną znajomość historii dyplomacji i stosunków międzynarodowych w świecie transatlantyckim w „długim” XX wieku. Okres 1914-2014 to kilka epok. Centralne miejsce zajmuje Zimna Wojna, której poświęcone jest ok. 40% zajęć. Niemniej także inne spotkania mają podobną podstawę źródłową: sięga ona od koncepcji „nowych ładów” europejskich, formułowanych w kancelariach szefów państw w czasach wojny i pokoju po moc perswazyjną kreowanych oddolnie aktów symbolicznych |
Pełny opis: |
Główne zagadnienia: 1. Rywalizacja koncepcji imperium i państwa narodowego (1914-1919). Prawo do samostanowienia narodów 2. Fikcja literacka i filmowa jako źródło (1938) 3. Zmienne konstelacje II wojny światowej. Powstanie nowej mapy Europy (1939-1945) 4. Początki Zimnej Wojny (1946-1947) 5. Dekada „odprężenia” (1969-1975-1979) 6. Koniec Zimnej Wojny. Siła symboli i powrót państwa narodowego (1989) 7. Nowa Europa: zabór Krymu (2014) |
Literatura: |
Bibliografia: Główną metodę dydaktyczną stanowi dyskusje nad różnorodnymi źródłami. Są one z reguły dostępne w języku polskim i/lub angielskim w internecie. Literatura przedmiotu to głównie - John. L Gaddis, Teraz już wiemy… Nowa historia zimnej wojny (1997) - Vojtech Mastny, Stalin i zimna wojna. Sowieckie poczucie zagrożenia, Warszawa 2006 - Wladislaw Zubok/Konstanty Pleszakow, Zimna Wojna zza kulis Kremla (1999) Do zajęć na temat Monachium: - M. Piotr Majewski, Kiedy wybuchnie wojna? 1938. Studium kryzysu (2019) Do poszczególnych zajęć zalecane będą osobne lektury. W każdym wypadku chodzi o zapoznanie się z fragmentami. |
Efekty uczenia się: |
Studenci mają możliwość zapoznania się z różnymi typami przekazów, od klasycznych źródeł dyplomatycznych i prawnomiędzynarodowych przez wspomnienia/dzienniki po fikcję literacką i filmową. Powinno to ułatwić zrozumienie przekazów medialnych, z którymi będą konfrontowani w latach 2020ch. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci zostaną ocenieni na podstawie obecności, przygotowania i aktywności na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.