Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interpretatio Romana - cywilizacja śródziemnomorska a barbarzyńcy od Scytów po Słowian

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-IR-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Interpretatio Romana - cywilizacja śródziemnomorska a barbarzyńcy od Scytów po Słowian
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Sformułowanie interpretatio Romana zostało użyte przez

Tacyta przy wyjaśnianiu czytelnikowi charakteru dwóch

bóstw, czczonych przez jedno z plemion

barbarzyńskich. Zajęcia będą dotyczyły właśnie

rozumienia przez przedstawicieli cywilizacji antycznej

otaczających ją barbarzyńców, przy czym ramy

czasowe obejmą zarówno helleńskie postrzeganie

Scytów, jak wczesnośredniowieczną interpretację

założycielskich mitów ludów germańskich.

Jednocześnie tematem rozważań będzie też kwestia,

jak barbarzyńcy absorbowali zwyczaje

śródziemnomorskie.

Pełny opis:

Podane niżej tematy to nie sztywny program zajęć, tylko

podanie przykładowych problemów, których będzie

dotyczyć tematyka wykładów

Kogo w starożytności uważano za barbarzyńców i z czego

wynikało zainteresowanie tymi ludami – zbieżność wizji

antycznych i koncepcji XIX-wiecznych etnologów

Co o Scytach wiedział Herodot?

Celtowie – dlaczego trafili na Ołtarz Pergamoński?

Germanie – czy Tacyt pisał prawdę?

Czy nad Bałtykiem zmieniały się reguły?

Origo gentis Gotów

Co Kasjodor i Jordanes wiedzieli o ludach na północy

Barbaricum

Pweł Diakon i Longobardowie

Literatura:

Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy

uczestników i informacji przekazywanych przez

prowadzacego. Podane niżej pozycje stanowią wskazówki

bibliograficzne, dla osób chcących poszerzyć wiedzę.

K. Godłowski, Pierwotne siedziby Słowian. Wybór pism

pod redakcją Michała Parczewskiego, Kraków 2000.

P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Najdawniejsze dzieje

ziem polskich (do VII w.), Wielka historia Polski, tom 1,

Kraków 1998.

A. Kokowski, Goci. Od Skandzy do Campi Gothorum,

Warszawa 2007.

J. Kolendo, Świat antyczny i barbarzyńcy. Teksty, zabytki,

refleksja nad przeszłością, tom I, Warszawa 1998.

[T. Płóciennik, J. Kolendo], P. Cornelius Tacitus, Germania

– Publiusz Korneliusz Tacyt, Germania. Przekład

Tomasz Płóciennik. Wstęp i komentarz Jerzy Kolendo,

Poznań 2008.

J. Strzelczyk, Odkrywanie Europy, Poznań 2000.

St. Turlej (red.), Barbarzyńcy u bram imperium, Kraków

2007.

J. Wielowiejski (red.), Znaczenie wojen markomańskich

dla państwa rzymskiego i północnego Barbaricum,

Scripta Archaeologica II, Warszawa 1982.

R. Wołągiewicz, Kultura wielbarska – problemy

interpretacji etnicznej, [w:] T. Malinowski (red.),

Problemy kultury wielbarskiej, Słupsk 1981, 79-106.

Efekty uczenia się:

K_W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych

instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym

K_W14: posiada podstawową wiedzę o głównych

kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w

zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin

nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym

uwzględnieniem archeologii protohistorycznej

K_W15: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach

rozwoju i najważniejszych koncepcjach filozoficznych

od antyku do współczesności, ze szczególnym

uwzględnieniem antycznych koncepcji

historiozoficznych

K_U05: potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru

teorii sztuki antycznej i pradziejowej i nowych mediów,

socjologii i filozofii kultury

K_U07: posiada umiejętność merytorycznego

argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych

badaczy historii sztuki antycznej i pradziejowej, historii

kultury i archeologii protohistorycznej oraz umiejętność

wyciągania wniosków

K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie

światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego,

standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i

ochrony zabytków i stanowisk archeologicznych

K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy

związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika,

kuratora, pracownika służby ochrony zabytków,

animatora kultury, recenzenta wystaw)

Metody i kryteria oceniania:

egzamin

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)