Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podróżnicy, kolekcjonerzy, badacze… Historia zainteresowań antykiem od renesansu po XIX w.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-PKB-OG
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podróżnicy, kolekcjonerzy, badacze… Historia zainteresowań antykiem od renesansu po XIX w.
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Historii Sztuki
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Teorie, metody i tradycje badawcze - moduł metodologiczny, Hist. kult. w dob. hum. cyfr.
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Uczestnicy zajęć w trakcie wykładu poznają historię zainteresowań

antykiem, jakie kształtowały się od Renesansu po koniec XIX wieku.

Historia odkryć archeologicznych zostanie przedstawiona na szerszym

tle tak, by poznać wpływ owych odkryć na naukę, kulturę i sztukę

europejską. Studenci będą mieli możliwość zastanowienia się nad

zmianami tematyki i i metodyki badań – wykopaliskowych i

teoretycznych w ujęciu historycznym, od początku powstania

zainteresowań aż do rozwoju „archeologii jako nauki. Oprócz

podstawowych faktów z dziejów archeologii, studenci poznają także

najsłynniejsze zabytki, które trwale wpłynęły na nowożytna estetykę.

Kurs zawiera także elementy z historii muzeologii.

Pełny opis:

Pojęcie archeologii jako dyscypliny naukowej zostało zdefiniowane

dopiero w połowie XIX wieku, niemniej zainteresowanie antykiem w

oparciu o jej materialne pozostałości jest możliwe do zaobserwowania

już w Starożytności. Początkowo przypadkowe, a później już

świadome wykopaliska legły u podstaw naukowych studiów przez

humanistów epoki renesansu. Zasadnicza zmiana w poznaniu świata

starożytnych nastąpiła w połowie XVIII w., gdy odkryto i zaczęto

prowadzić wykopaliska w Pompejach i Herkulanum. Gwałtowny

przyrost zabytków, już nie tylko sztuki lecz także rzemiosła przyczynił

się w znakomitym stopniu do rozwoju antykomanii czyli mody na

antyk. Zabytki starożytne były nie tylko kolekcjonowane, lecz także

powszechnie kopiowane, a motywy antyczne wykorzystywane do

dekoracji wnętrz i przedmiotów codziennego użytku. Powszechne

zapotrzebowanie na kontakt ze sztuką antyczną było jednym z

elementów, które wpłynęły na rozwój ogólnodostępnych muzeów. Te

ostatnie, utrzymywane nierzadko ze środków publicznych (British

Museum, Luwr) zainteresowane pozyskaniem jak największej ilości

zabytków, finansowały wykopaliska w obszarze Śródziemnomorza,

których niezwykłe natężenie przypada na okres XIX w. Pierwotne

znaczenie terminu „archeologia” w odniesieniu do starożytności

greckich i rzymskich, zaczęto rozszerzać o jej poddyscypliny powstałe

w wyniku podziału obszaru zainteresowań (w ujęciu geograficznym i

chronologicznym), zrodziły się wówczas takie określenia jak

egiptologia, archeologia Bliskiego Wschodu, etruskologia, archeologia

egejska, archeologia chrześcijańska, archeologia prowincji rzymskich.

Przyrost liczby zabytków wpłynął na rozwój teorii badawczych, a

postęp nauki na zastosowanie nowych technik eksploracji i

dokumentacji. Jednocześnie zaczęto podnosić kwestie zachowania i

konserwacji zabytków.

Ważną rolę w rozwoju archeologii odegrali Polacy, których

zainteresowania antykiem rozwijały się podobnie jak w innych krajach

zachodniej Europy.

W trakcie wykładu, oprócz opisanych powyżej zagadnień, studenci

poznają także wybrane aspekty dotyczące powiązań archeologii z

polityką - odkrycia archeologiczne nierzadko wykorzystywane były w

służbie propagandy, zwłaszcza w okresie rywalizacji o wpływy

mocarstw kolonialnych.

Literatura:

1. K. Michałowski, Wspomnienia, Warszawa 1986

2.. R. Bianchi Bandinelli, Archeologia jako historia sztuki, Warszawa

1988

3.. K. Pomian, Zbieracze i osobliwości, Warszawa 1996

4. Z dziejów miłośnictwa antyku w Polsce, A. Sadurska ed., Warszawa

1991

5. T. Mikocki, Najstarsze kolekcje starożytności w Polsce, Wrocław

1990

6. P. Bahn, Archeologia – bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa

1997

7.. M. Beard, J. Henderson, Kultura antyku – bardzo krótkie

wprowadzenie, Warszawa 1997

8. M. Rekowska, W poszukiwaniu antycznej Cyrenajki, Warszawa

2014 (wybrane rozdziały)

Efekty uczenia się:

Student po zakończeniu kursu ma podstawową wiedzy na temat

kształtowania się zainteresowań przeszłością oraz rozwoju archeologii

jako dyscypliny badawczej, zna jej początki oraz miejsce i jej

znaczenie w systemie nauk humanistycznych. Umie znaleźć

powiązania archeologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi,

przede wszystkim historią społeczeństw i ich kultury oraz historii

sztuki. Wykazuje się wiedzą na temat głównych osiągnięć archeologii

do końca XIX wieku, zwłaszcza w basenie Morza Śródziemnego, w

perspektywie chronologicznej i geograficznej. Docenia tradycję i rolę

dziedzictwa kulturowego ludzkości we współczesnym świecie,

rozumiejąc naturę archeologicznych odkryć.

Metody i kryteria oceniania:

Kurs kończy się egzaminem ustnym. Do jego zaliczenia wymagane

będzie wykazanie się podstawową znajomością treści podawanych na

wykładzie, wzbogaconych o własną refleksją na wybrany przez siebie

temat z zakresu zainteresowań przeszłością.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)