Konwersatorium językoznawcze IIz/III p+z Wstęp do semantyki kognitywnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1D3XW-KJ-05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium językoznawcze IIz/III p+z Wstęp do semantyki kognitywnej |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 2 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) IIz/III Przedmioty do wyboru - Konwersatoria językoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student zna podstawowe pojęcia językoznawcze, w szczególności założenia językoznawstwa strukturalnego i gramatyki generatywnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego (JK), które ściśle wiąże użycie języka z aktywnością poznawczą człowieka. Szczególną uwagę zwrócimy na wybrane kwestie takie jak kategoryzacja, teoria prototypu, gramatyka konstrukcji, metafora i metonimia jako sposób mówienia i myślenia o świecie, obraz świata w języku. Podstawą dyskusji będzie lektura tekstów źródłowych (w języku francuskim i polskim) oraz proponowane ćwiczenia dotyczące analizy przykładów z obu tych języków. Zajęcia prowadzone są w języku francuskim. |
Pełny opis: |
Językoznawstwo kognitywne, powstałe pod koniec lat 70. w USA, w opozycji do gramatyki generatywnej N.Chomsky'ego, opisuje język jako specyficzną manifestację zdolności poznawczych człowieka. Semantyka nie jest w nim odrębnym modułem, ale jest ściśle powiązana ze składnią, morfologią, a nawet fonologią. Takie operacje intelektualne jak kategoryzacja, tworzenie prototypów i rozumowanie w kategoriach centrum-peryferie, myślenie metaforyczne i operowanie analogią znajdują swoje odbicie w strukturach językowych. Język jest nie tylko narzędziem komunikacji, ale także zwierciadłem naszych myśli i sposobu widzenia otaczającego świata (w którego centrum znajduje się człowiek :) Taki sposób rozumienia języka i badania prowadzone nad jego funkcjonowaniem będą stanowiły przedmiot naszych dyskusji, w oparciu o zaproponowane lektury oraz ćwiczenia. |
Literatura: |
Bibliografia podstawowa: Delbecque, Nicole (éd.). 2002. Linguistique cognitive. Comprendre comment fonctionne le langage. Bruxelles: De Boeck Duculot. Lakoff, George & Johnson, Mark. 1980. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press (tr. fr. 1985. Les Métaphores dans la Vie Quotidienne, Paris : Minuit). Taylor, John R. , 2007, Gramatyka kognitywna, Kraków: UNIVERSITAS. Bibliografia dodatkowa (wybrane pozycje, możliwe modyfikacje w zależności od zainteresowań uczestników): Cholewa Joanna, 2008, Image encyclopédique et linguistique du chat et du chien en français et en polonais contemporain, Białystok: WUB. Kleiber, Georges, 1990, La sémantique du prototype. Catégories et sens lexical, Paris : Presses Universitaires de France. Krzeszowski, Tomasz, 1999, Aksjologiczne aspekty semantyki językowej. Toruń: WUMK. Tabakowska, Elżbieta (Ed.) (2001). Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Universitas, Kraków. Tokarski R., Słownictwo jako interpretacja świata, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2012, s. 343–370. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student będzie miał podstawową wiedzę o założeniach metodologicznych językoznawstwa kognitywnego i będzie umiał je porównać z wcześniej poznanymi systemami opisu języka; będzie znał niezbędną terminologię specyficzną dla językoznawstwa kognitywnego; będzie umiał zaplanować, przeprowadzić i opisać proste badanie wybranego zjawiska językowego w duchu semantyki kognitywnej, stosując adekwatną terminologie i metody badawcze. W trakcie zajęć nauczy się planować wystąpienie ustne (prezentację wybranej lektury) referować cudze poglądy oraz wyrażać w uargumentowany sposób własny punkt widzenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Składowe oceny: aktywna obecność na zajęciach 50%, oddane zadania/lub prezentacje 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.