Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp : Język, tożsamość i wyzwania współczesności: proza frankofońska XX i XXI wieku.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DPXW-KL-034 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp : Język, tożsamość i wyzwania współczesności: proza frankofońska XX i XXI wieku. |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim od podstaw Ip/IIp Przedmioty obieralne - Konwersatorium literaturoznawcze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami społecznymi i kulturowymi podejmowanymi w tekstach literackich obszaru frankofonii w XX i XXI wieku. W ujęciu socjokrytycznym i postkolonialnym, zajęcia skupiać się będą na wykształceniu umiejętności analizy tekstów literackich z uwzględnieniem warunków społeczno-politycznych panujących na obszarach francuskojęzycznych, z których pochodzą omawiany teksty. W prowadzonych analizach podstawowymi osiami refleksji będą: język i jego wpływ na postrzegania świata zewnętrznego oraz jego rola w samym utworze; tożsamość jako jednostkowe i społeczne ramy samoświadomości i samookreślenia; współczesne wyzwania stojące przed jednostką i całym społeczeństwem takie jak kryzys ekologiczny, wzrost napięć nacjonalistycznych czy też rozwarstwienie społeczne. |
Pełny opis: |
Współczesna literatura frankofońska z takich obszarów jak Quebek, Antyle francuskie, Mauritius czy różne kraje Afryki podejmuje różnorodne tematy ważkie dla współczesnego świata. Problematyczna spuścizna kolonialna oraz aktualne przeobrażenia na arenie międzynarodowej, a także lokalne przemiany społeczno-kulturowe znajdują swoje odzwierciedlenie w tekstach literackich, których treść i forma starają się odzwierciedlić wyzwania stojące przed współczesnym człowiekiem. Różnorodność tematyczna i formalna tejże twórczości zdaje się skrywać kilka głównych wątków, wspólnych dla utworów z różnych obszarów czy krajów, a które to organizują w pewnej mierze estetyczne poszukiwania pisarzy francuskojęzycznych. Zajęcia skupiać się będą zatem na wybranych dwóch obszarach tematycznych: język i tożsamość, uwzględniając również inne elementy składowe, które przypisać można do szerokiego obszaru wyzwań współczesności. Główne pytanie, na które należało będzie odpowiedzieć w ramach kursu będzie dotyczyło funkcji tekstu literackiego wobec rzeczywistości oraz środków stylistycznych, które pozwalają pisarzom frankofońskim mówić o współczesnym świecie. Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami społecznymi i kulturowymi podejmowanymi w tekstach literackich obszaru frankofonii w XX i XXI wieku. W ujęciu socjokrytycznym i postkolonialnym, zajęcia skupiać się będą na wykształceniu umiejętności analizy tekstów literackich z uwzględnieniem warunków społeczno-politycznych panujących na obszarach francuskojęzycznych, z których pochodzą omawiany teksty. W prowadzonych analizach podstawowymi osiami refleksji będą: język i jego wpływ na postrzegania świata zewnętrznego oraz jego rola w samym utworze; tożsamość jako jednostkowe i społeczne ramy samoświadomości i samookreślenia; współczesne wyzwania stojące przed jednostką i całym społeczeństwem takie jak kryzys ekologiczny, wzrost napięć nacjonalistycznych czy też rozwarstwienie społeczne. |
Literatura: |
Depestre, René. Hadriana moich marzeń, przekład: Małgorzata Cebo-Foniok, Warszawa, Amber, 1992. Laferrière, Dany. Jak bez wysiłku kochać się z Murzynem? , przekład: Jacek Giszczak, Warszawa, PIW, 1996. Mabanckou, Alain. Black Bazar, przekład Jacek Giszczak, 2010 (2009) Trouillot, Lyonel. Dzieci bohaterów, przekład: Jacek Giszczak, Kraków, Karakter, 2009. Lista lektur obowiązkowych może ulec zmianie. Szczegółowa lista zostanie podana na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
- student potrafi określić i wyjaśnić podstawowe założenia prąd literackich z obszaru frankofonii, - student potrafi przedstawić główne elementy estetyki głównych autorów frankofońskich, - student potrafi wskazać środki stylistyczne użyte w tekście literackim oraz określić kontekst społeczno-kulturowy w jakim dany tekst jest osadzony, - student potrafi stworzyć własną, pisemną wypowiedź o charakterze analityczno-opisowym dotyczącą omawianych tekstów, - ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych - student potrafi przedstawić wypowiedź ustną dotyczącą społeczno-politycznych i estetycznych zagadnień danego tekstu, - zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka, literatury i kultury - potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa - umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania - potrafi przyjąć postawę otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych oraz posiada umiejętność komunikacji w środowisku wielokulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
- krótka prezentacja ustna - semestralna praca pisemna - ocena z egzaminu końcowego - obecność i aktywność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Obszyński | |
Prowadzący grup: | Michał Obszyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.