Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp : Język, tożsamość i wyzwania współczesności: proza frankofońska XX i XXI wieku.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DPXW-KL-034
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium literaturoznawcze I/IIp : Język, tożsamość i wyzwania współczesności: proza frankofońska XX i XXI wieku.
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 1 stopień 1 rok z jęz. francuskim od podstaw
Ip/IIp Przedmioty obieralne - Konwersatorium literaturoznawcze
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami społecznymi i kulturowymi podejmowanymi w tekstach literackich obszaru frankofonii w XX i XXI wieku. W ujęciu socjokrytycznym i postkolonialnym, zajęcia skupiać się będą na wykształceniu umiejętności analizy tekstów literackich z uwzględnieniem warunków społeczno-politycznych panujących na obszarach francuskojęzycznych, z których pochodzą omawiany teksty. W prowadzonych analizach podstawowymi osiami refleksji będą: język i jego wpływ na postrzegania świata zewnętrznego oraz jego rola w samym utworze; tożsamość jako jednostkowe i społeczne ramy samoświadomości i samookreślenia; współczesne wyzwania stojące przed jednostką i całym społeczeństwem takie jak kryzys ekologiczny, wzrost napięć nacjonalistycznych czy też rozwarstwienie społeczne.

Pełny opis:

Współczesna literatura frankofońska z takich obszarów jak Quebek, Antyle francuskie, Mauritius czy różne kraje Afryki podejmuje różnorodne tematy ważkie dla współczesnego świata. Problematyczna spuścizna kolonialna oraz aktualne przeobrażenia na arenie międzynarodowej, a także lokalne przemiany społeczno-kulturowe znajdują swoje odzwierciedlenie w tekstach literackich, których treść i forma starają się odzwierciedlić wyzwania stojące przed współczesnym człowiekiem. Różnorodność tematyczna i formalna tejże twórczości zdaje się skrywać kilka głównych wątków, wspólnych dla utworów z różnych obszarów czy krajów, a które to organizują w pewnej mierze estetyczne poszukiwania pisarzy francuskojęzycznych. Zajęcia skupiać się będą zatem na wybranych dwóch obszarach tematycznych: język i tożsamość, uwzględniając również inne elementy składowe, które przypisać można do szerokiego obszaru wyzwań współczesności. Główne pytanie, na które należało będzie odpowiedzieć w ramach kursu będzie dotyczyło funkcji tekstu literackiego wobec rzeczywistości oraz środków stylistycznych, które pozwalają pisarzom frankofońskim mówić o współczesnym świecie.

Celem zajęć będzie zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami społecznymi i kulturowymi podejmowanymi w tekstach literackich obszaru frankofonii w XX i XXI wieku. W ujęciu socjokrytycznym i postkolonialnym, zajęcia skupiać się będą na wykształceniu umiejętności analizy tekstów literackich z uwzględnieniem warunków społeczno-politycznych panujących na obszarach francuskojęzycznych, z których pochodzą omawiany teksty. W prowadzonych analizach podstawowymi osiami refleksji będą: język i jego wpływ na postrzegania świata zewnętrznego oraz jego rola w samym utworze; tożsamość jako jednostkowe i społeczne ramy samoświadomości i samookreślenia; współczesne wyzwania stojące przed jednostką i całym społeczeństwem takie jak kryzys ekologiczny, wzrost napięć nacjonalistycznych czy też rozwarstwienie społeczne.

Literatura:

Depestre, René. Hadriana moich marzeń, przekład: Małgorzata Cebo-Foniok, Warszawa, Amber, 1992.

Laferrière, Dany. Jak bez wysiłku kochać się z Murzynem? , przekład: Jacek Giszczak, Warszawa, PIW, 1996.

Mabanckou, Alain. Black Bazar, przekład Jacek Giszczak, 2010 (2009)

Trouillot, Lyonel. Dzieci bohaterów, przekład: Jacek Giszczak, Kraków, Karakter, 2009.

Lista lektur obowiązkowych może ulec zmianie. Szczegółowa lista zostanie podana na pierwszych zajęciach.

Efekty uczenia się:

- student potrafi określić i wyjaśnić podstawowe założenia prąd literackich z obszaru frankofonii,

- student potrafi przedstawić główne elementy estetyki głównych autorów frankofońskich,

- student potrafi wskazać środki stylistyczne użyte w tekście literackim oraz określić kontekst społeczno-kulturowy w jakim dany tekst jest osadzony,

- student potrafi stworzyć własną, pisemną wypowiedź o charakterze analityczno-opisowym dotyczącą omawianych tekstów,

- ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych

- student potrafi przedstawić wypowiedź ustną dotyczącą społeczno-politycznych i estetycznych zagadnień danego tekstu,

- zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu języka, literatury i kultury

- potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury (język, literatura, sztuka) oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod

- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa

- umie współpracować w grupie, rozwiązywać problemy w dyskusji i inicjować stosowne do sytuacji rozwiązania

- potrafi przyjąć postawę otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych oraz posiada umiejętność komunikacji w środowisku wielokulturowym

Metody i kryteria oceniania:

- krótka prezentacja ustna

- semestralna praca pisemna

- ocena z egzaminu końcowego

- obecność i aktywność na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Obszyński
Prowadzący grup: Michał Obszyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie lub ocena
Konwersatorium - Zaliczenie lub ocena
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)