Wybrane aspekty języka ogólnego - Pisanie autobiograficzne i opowieści biograficzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DX3O-PNJF-JO12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane aspekty języka ogólnego - Pisanie autobiograficzne i opowieści biograficzne |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) IIIp Praktyczna nauka języka francuskiego IIIz Praktyczna nauka języka francuskiego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
Program nauczania: a) na podstawie literatury autobiograficznej i biograficznej oraz dzieł malarskich, analiza głównych elementów charakterystycznych dla tych gatunków, trudności związanych z pamięcią w przywoływaniu wydarzeń z przeszłości, elementów konfabulacji/zakłamywania lub wybielania niektórych faktów z życia autorów, dystansu i ironii, analiza języka właściwego dla tych gatunków literackich oraz sposobów wyrażania i uzasadniania sądów wartościujących o własnym/czyimś życiu. b) redagowanie tekstów autobiograficznych i biograficznych - początkowo w oparciu o teksty literackie zaproponowane przez wykładowcę (wspólna analiza) - następnie w oparciu o własne życie lub – w przypadku biografii – o teksty źródłowe Teksty analizowane: 1) Anne Frank, Le Journal, fragmenty 2) Annie Erneaux, La Place, fragmenty, 3) Simone de Beauvoir, Mémoires d’une jeune fille rangée, fragmenty, 4) Obrazy : m.in.Frida Kahlo, Jacek Malczewski, Vincent Van Gogh, 5) Amelie Nothom, Stupeur et tremblements, (w całości) 6) Philippe Crocq et jean Mareska, La vie pas toujours en rose d’Edith Piaf, (fragmenty) 7) Film biograficzny « La Môme », życie Edith Piaf, fragmenty, 8) Catherine Nay „Un pouvoir nommé désir », biografia Nicolas sarkozy’ego, (fragmenty) |
Literatura: |
P. Lejeune, Pakt autobiograficzny, przeł. A. Labuda, w: Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, pod red. R. Lubas-Bartoszyńskiej, Kraków 2001, s. 22. Ph. Lejeune, „Drogi zeszycie...”, „drogi ekranie...”. O dziennikach osobistych, przeł. A. Karpowicz, M. i P. Rodakowie, wybór, wstęp i oprac. P. Rodak, Warszawa 2010, s. 36. Janusz Sławiński, Autobiografia, w: Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: K_W04 w pogłębionym stopniu podstawowe i złożone procesy zachodzące w języku i literaturze w krajach francuskojęzycznego obszaru kulturowego, K_W09 w pogłębionym stopniu szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego, Umiejętności: absolwent potrafi: K_U04 przedstawiać własne poglądy, odwołując się do różnych źródeł i podstawowych ujęć teoretycznych, oraz argumentować przyjęty punkt widzenia K_U07 komunikować się ustnie i pisemnie w zakresie języka francuskiego poziomie C1 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K_K02 otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Na podstawie oddawanych prac cząstkowych oraz końcowych (wywiad autobiograficzny) + test kompetencyjny+ debata |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.