Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium literaturoznawcze - "Magnum miraculum est homo" - humanistyczne ideały we francuskiej literaturze renesansowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZ1W-KL-012-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium literaturoznawcze - "Magnum miraculum est homo" - humanistyczne ideały we francuskiej literaturze renesansowej
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Plan 2 stopień 1 rok
Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Romanistyki
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów, którzy chcieliby pogłębić swoją wiedzę na temat zjawisk kulturowych i literackich francuskiego Renesansu i jego związków z włoską myślą filozoficzną (Giovanni Pico della Mirandola, Marsilio Ficino). Rozważania będą dotykały kilku najważniejszych zagadnień: definicji i charakterystyki terminu "humanizm", głównych prądów filozoficznych kształtujących stosunek do człowieka, jego wolności i autonomii w perspektywie życia doczesnego i duchowego. Na podstawie wybranych utworów będziemy odtwarzać system wartości wynikający z założeń przyjętych przez przedstawicieli humanizmu renesansowego.

Pełny opis:

Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów, którzy chcieliby pogłębić swoją wiedzę na temat zjawisk kulturowych i literackich francuskiego Renesansu i jego związków z włoską myślą filozoficzną (Giovanni Pico della Mirandola, Marsilio Ficino). Rozważania będą dotykały kilku najważniejszych zagadnień: definicji i charakterystyki terminu "humanizm", głównych prądów filozoficznych kształtujących stosunek do człowieka, jego wolności i autonomii w perspektywie życia doczesnego i duchowego. Na podstawie wybranych utworów będziemy odtwarzać system wartości wynikający z założeń przyjętych przez przedstawicieli humanizmu renesansowego.

Wybrane zagadnienia:

-Renesansowy ideał człowieka: Giovanni Pico della Mirandola „O godności człowieka”;

-Wiedza i wykształcenie jako wartość: François Rabelais i Erazm z Rotterdamu

-Microcosme Maurice'a Scève'a - encyklopedyczne dzieło o człowieku

-Michel de Montaigne i trudności poznania natury ludzkiej.

Literatura:

1. M. Bideaux, A. Tournon, H. Moreau, Histoire de la littérature française du XVIe siècle, Nathan, 1991.

2. J. Cornette, Chronique de la France moderne. Le XVIe siècle, SEDES, Paris, 1995.

3. A. Jouanna, La France du XVIe siècle, PUF, Paris, 1996.

4. A. Jouanna, P. Hamon, D. Biloghi. G. Le Thiec, La France de la Renaissance. Histoire et dictionnaire, Robert Laffont, Paris, 2001.

5. D. Ménager, Introduction à la vie littéraire du XVIe s., Dunod, 1997.

6. Lestringant, J. Rieu, A. Tarrete, Littérature française du XVIe siècle, "Premier cycle ", PUF, Paris, 2000.

15. Précis de littérature française du XVIe s., sous la dir. de R. Aulotte, PUF, 1991.

Efekty uczenia się:

I. Celem konwersatorium jest nabycie umiejętności rozumienia i interpretacji tekstu literackiego, zastosowanie w praktyce metodologii badań literackich, nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o wielkich dziełach literatury francuskiej i frankofońskiej.

II. Po pozytywnym zaliczeniu zajęć, student:

A)

- ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury (K_W04),

- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem, literaturą i kulturą (K_W05),

- ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12)

B)

-potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01),

- posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej (K_U02),

-potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa (K_U04),

C)

-potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05)

III.Po pozytywnym zakończeniu zajęć, student:

-zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu literatury dawnej.

- zna najważniejsze zjawiska historii literatury francuskiej średniowiecznej i renesansowej

- umie korzystać z różnych źródeł drukowanych oraz z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby uzyskać niezbędne informacje w zakresie literatury średniowiecznej i renesansowej.

- umie selekcjonować, analizować, oceniać, i użytkować znalezione informacje w zakresie literatury średniowiecznej i renesansowej i wykorzystywać je we własnej praktyce interpretacyjnej

- umie samodzielnie zredagować w języku francuskim, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, krótki tekst (rozprawka) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień

Metody i kryteria oceniania:

-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl

W przypadku pracy stacjonarnej wszyscy studenci muszą mieć prawidłowo założoną maseczkę.

- obecność i aktywny udział w zajęciach, dopuszczalne dwie nieobecności (nieusprawiedliwione) w semestrze;

- wygłoszenie krótkiego referatu na zadany temat;

- zaliczenie pisemne: praca semestralna (rozprawka)

- ocena ciągła wypowiedzi ustnych lub zaliczenie ustne z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach.

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne

warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane

przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)