Konwersatorium literaturoznawcze - "Magnum miraculum est homo" - humanistyczne ideały we francuskiej literaturze renesansowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZ1W-KL-012-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze - "Magnum miraculum est homo" - humanistyczne ideały we francuskiej literaturze renesansowej |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 2 stopień 1 rok Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Romanistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów, którzy chcieliby pogłębić swoją wiedzę na temat zjawisk kulturowych i literackich francuskiego Renesansu i jego związków z włoską myślą filozoficzną (Giovanni Pico della Mirandola, Marsilio Ficino). Rozważania będą dotykały kilku najważniejszych zagadnień: definicji i charakterystyki terminu "humanizm", głównych prądów filozoficznych kształtujących stosunek do człowieka, jego wolności i autonomii w perspektywie życia doczesnego i duchowego. Na podstawie wybranych utworów będziemy odtwarzać system wartości wynikający z założeń przyjętych przez przedstawicieli humanizmu renesansowego. |
Pełny opis: |
Konwersatorium przeznaczone jest dla studentów, którzy chcieliby pogłębić swoją wiedzę na temat zjawisk kulturowych i literackich francuskiego Renesansu i jego związków z włoską myślą filozoficzną (Giovanni Pico della Mirandola, Marsilio Ficino). Rozważania będą dotykały kilku najważniejszych zagadnień: definicji i charakterystyki terminu "humanizm", głównych prądów filozoficznych kształtujących stosunek do człowieka, jego wolności i autonomii w perspektywie życia doczesnego i duchowego. Na podstawie wybranych utworów będziemy odtwarzać system wartości wynikający z założeń przyjętych przez przedstawicieli humanizmu renesansowego. Wybrane zagadnienia: -Renesansowy ideał człowieka: Giovanni Pico della Mirandola „O godności człowieka”; -Wiedza i wykształcenie jako wartość: François Rabelais i Erazm z Rotterdamu -Microcosme Maurice'a Scève'a - encyklopedyczne dzieło o człowieku -Michel de Montaigne i trudności poznania natury ludzkiej. |
Literatura: |
1. M. Bideaux, A. Tournon, H. Moreau, Histoire de la littérature française du XVIe siècle, Nathan, 1991. 2. J. Cornette, Chronique de la France moderne. Le XVIe siècle, SEDES, Paris, 1995. 3. A. Jouanna, La France du XVIe siècle, PUF, Paris, 1996. 4. A. Jouanna, P. Hamon, D. Biloghi. G. Le Thiec, La France de la Renaissance. Histoire et dictionnaire, Robert Laffont, Paris, 2001. 5. D. Ménager, Introduction à la vie littéraire du XVIe s., Dunod, 1997. 6. Lestringant, J. Rieu, A. Tarrete, Littérature française du XVIe siècle, "Premier cycle ", PUF, Paris, 2000. 15. Précis de littérature française du XVIe s., sous la dir. de R. Aulotte, PUF, 1991. |
Efekty uczenia się: |
I. Celem konwersatorium jest nabycie umiejętności rozumienia i interpretacji tekstu literackiego, zastosowanie w praktyce metodologii badań literackich, nabycie niezbędnej filologowi wiedzy o wielkich dziełach literatury francuskiej i frankofońskiej. II. Po pozytywnym zaliczeniu zajęć, student: A) - ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w obszarach języka, literatury i kultury (K_W04), - ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem, literaturą i kulturą (K_W05), - ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12) B) -potrafi korzystać z różnych źródeł i sposobów, tradycyjnych i nowoczesnych, aby wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_U01), - posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej (K_U02), -potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa i literaturoznawstwa (K_U04), C) -potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania (K_K05) III.Po pozytywnym zakończeniu zajęć, student: -zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu literatury dawnej. - zna najważniejsze zjawiska historii literatury francuskiej średniowiecznej i renesansowej - umie korzystać z różnych źródeł drukowanych oraz z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby uzyskać niezbędne informacje w zakresie literatury średniowiecznej i renesansowej. - umie selekcjonować, analizować, oceniać, i użytkować znalezione informacje w zakresie literatury średniowiecznej i renesansowej i wykorzystywać je we własnej praktyce interpretacyjnej - umie samodzielnie zredagować w języku francuskim, poprawnie pod względem merytorycznym i językowym, krótki tekst (rozprawka) na zadany temat z zakresu omawianych zagadnień |
Metody i kryteria oceniania: |
-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl W przypadku pracy stacjonarnej wszyscy studenci muszą mieć prawidłowo założoną maseczkę. - obecność i aktywny udział w zajęciach, dopuszczalne dwie nieobecności (nieusprawiedliwione) w semestrze; - wygłoszenie krótkiego referatu na zadany temat; - zaliczenie pisemne: praca semestralna (rozprawka) - ocena ciągła wypowiedzi ustnych lub zaliczenie ustne z zakresu problematyki poruszanej na zajęciach. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.