Seminarium licencjackie : Znaczenie w języku i dyskursie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZ3O-SL-019 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie : Znaczenie w języku i dyskursie |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim od podstaw Plan 1 stopień 3 rok z jęz. francuskim zaawansowanym (z ew. modułem metodycznym) III Seminaria licencjackie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Analizowane będzie użycie jednostek systemu języka w różnorodnych kontekstach, czyli zjawisko aktualizacji znaczenia jednostek systemu w dyskursie oraz rola języka w konstrukcji rzeczywistości społecznej |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Pełny opis: |
Użycie języka jest intencjonalnym działaniem komunikacyjnym użytkowników, ukazującym ich wiedzę o świecie, system wartości, emocje itp. Problematyka ta zostanie omówiona z perspektywy tzw. semantyki dyskursu , odwołującej się do francuskiej szkoły analizy dyskursu. Na seminarium poruszane będą następujące problemy : -definicje znaczenia z różnych perspektyw, -związek między wypowiedzią, użytymi środkami językowymi a kontekstem, -rola użytkowników w konstrukcji znaczenia, - mechanizmy interpretacji znaczenia, -wykładniki intencji, emocji oraz wartościowania, - rola języka w konstrukcji rzeczywistości społecznej. Wszystkie te problemy zostaną zilustrowane na konkretnych dyskursach: prasowym, politycznym, ekologicznym itp. oraz na wypowiedziach zwykłych użytkowników m.in. w mediach społecznościowych. |
Literatura: |
Kerbrat-Orecchioni, C., 1980, L’énonciation. De la subjectivité dans le langage, Paris, Armand Colin. Krieg-Planque, A., 2006, « ‘ Formules’ et ‘lieux discursifs’ : propositions pour l’analyse du discours politique », Semen n.21, p.19-47, en ligne. Leeman, D., Silberztein, M. ,2020, Le lexique comme reflet des représentations sociales : ses variations selon le corpus considéré, Linx n.80, en ligne. Lecolle, M. et al. 2018, « Pour une sémantique discursive : propositions et illustrations », Langages, 210, p. 35-54, en ligne Londei, D et al. (éds) 2013, Dire l’événement, Paris, Presses Sorbonne Nouvelle. Moirand, S. 2007, Les discours de la presse quotidienne, Paris, PUF. Moirand, S. 2014, « L’événement saisi par la langue et la communication, Cahiers de praxématique, 64, en ligne |
Efekty uczenia się: |
Po pozytywnym zakończeniu zajęć student powinien posiadać następującą wiedzę : K_W01- ma pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych,a w szczególności filologii, w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej K_W02 - zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych,a w szczególności nauk filologicznych K_W08 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i romańskiego K_W11 - zna szczegółowe zasady analizy i interpretacji tekstów należących do różnych stylów funkcjonalnych języka francuskiego i innych języków romańskich K_W15 - zna i rozumie pojęcia oraz zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi K_W16 - posiada podstawy wiedzy o wykorzystaniu zdobywanej wiedzy i umiejętności w planowaniu rozwoju zawodowego Umiejętności : K_U03 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania swoich zdolności i kierowania własną karierą zawodową; umie projektować i prezentować badania naukowe w kontekście przygotowania pracy magisterskiej K_U06 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poglądów własnych, formułowania wniosków oraz ich syntetycznego ujmowania K_U08 - umie zaprojektować wieloskładnikową pracę pisemną, w tym pracę magisterską, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych K_U13 - potrafi przeprowadzić badanie naukowe w zakresie jednej z dyscyplin: literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, językoznawstwa, glottodydaktyki K_U15 - stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytoczeniem cudzych wypowiedzi Kompetencje społeczne: K_K01 - dokonuje regularnej autorefleksji, dzięki czemu ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; ocenia własne kompetencje w różnych dziedzinach i doskonali umiejętności, jak również potrafi doradzać innym w zakresie ww. kompetencji K_K05 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania K_K06 - prawidłowo identyfikuje problemy i podejmuje decyzje związane z wykonywanym zawodem K_K09 - interesuje się współczesnymi procesami i zjawiskami zachodzącymi w życiu kulturalnym Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
-uczestnictwo w zajęciach : dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze, -systematyczna praca nad wybranym zagadnieniem pracy licencjackiej, -przedstawianie wyników badań w formie prezentacji na zajęciach oraz oddawanie fragmentów pracy w formie pisemnej. - napisanie pracy licencjackiej Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.